Sida 2 av 2

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 07:36:04
av rikkitikkitavi
Wima FKP1 tål höga pulsströmmar.
Bygg startkapacitans med dessa :) :twisted:

Enda fördelen jag ser är att man kan minska batteristorleken , man har 65Ah mest för att få låg Ri, samt montera kond packen på solenoiden och därmed slippa feta kablar från batteri ner till solenoiden

Några kg borde man spara?
(Inte med FKP1 då, utan supercaps som visats i tråden)

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 09:40:59
av danei
Superkondensatorer har en rätt hög inre resustans i hämförelse med vanliga kondensatorer. Det är definitivt en parameter att ha med i beräkningen.

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 12:34:12
av svanted
det dumma med kondingar som startbatteri är ju att 2/3 av energin är i princip oanvändbar då spänningen då är nere under 10V...

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 13:46:47
av rikkitikkitavi
då sätter man bara dit större konding...

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 13:53:56
av HUGGBÄVERN
Fast helst skulle man ju behöva starta med något större spänning.

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 14:31:50
av Sverige
BRL säljer ett kondensatorpack på hela 3000F

Då skulle det motsvara ~13Ah...

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 16:38:35
av Nerre
HUGGBÄVERN skrev: Insatt i formeln:

C = 1200/12 [F] = 100F
Som flera har påpekat förutsätter det där att man går från 12 V till 0 V.

Men om man bara accepterar att spänningen sjunker till 10 V så blir det istället i princip 1200/2=600 F.

Laddar man upp paketet till 14 V och accepterar att det går det till 10 V så blir det 1200/4.

Men detta förutsätter ju urladdning med konstant ström också.

Om man jämför med ett bilbatteri så är ju inte heller det nere på noll när man tagit ut de Ah som är märkta på batteriet.

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 18:12:14
av HUGGBÄVERN
Nerre citerade mig och skrev: "Som flera har påpekat förutsätter det där att man går från 12 V till 0 V."

Jag skrev: Tillsammans 603As. men vi skissar att vi behöver dubbla laddningen alltså 1200As.

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 13 september 2018, 19:32:45
av Nerre
Ja men dubbla laddningen är ju bara rätt om man accepterar att spänningen sjunker från 12 till 6 V. Tror inte startmotorn går så bra på 6 V.

Man kan komma fram till samma resultat såhär också:

När kondensatorn är full har den laddningen Q1, när den är "tom" har den laddningen Q2.

Eftersom Q = C*U så är alltså Q1=C*U1 och Q2=C*U2.

Det som startmotorn drar är Qs, så då är Q1-Qs=Q2. Eller Qs=Q1-Q2.

Q1-Q2 = C*U1 - C*U2 = C * (U1-U2)

Vilket ger att

C= Qs / (U1-U2)

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Postat: 28 september 2018, 11:49:56
av Everest159
Lite off topic kanske, men någon som nästan startat bilen med ett knappcellsbatteri.

https://hackaday.com/2017/12/08/coin-ce ... ing-a-car/

Men går nog att anpassa till en uppladdningsbar variant med superkondensator (utnyttjar all effekt genom att ladda ur dem helt, minus förluster)