Sida 2 av 2

Postat: 30 januari 2006, 19:48:33
av Magsimoe
Japp.. Det är fordonsrelaterat. Så det är 12v som gäller.. eller 13.8 vid fullt batteri?

Postat: 30 januari 2006, 19:55:45
av ristomemo
Då kan du koppla ett litet blybatteri parallellt med kabeln. Dock måste man få till någon typ av styrning som slår av det extra batteriet efter den tid du önskar.
Men du svarade inte på min första fråga. "Jag är lite nyfiken på att veta varför du inte kan/får/vill kapa kabeln. "

Postat: 31 januari 2006, 02:38:40
av pagge
Skall reservkraften komma från bilens vanliga batter? Typ du vill att lysena skall vara tända 30 secs efter du drar från bilen så du hittar in i kåken i mörkret?

Postat: 31 januari 2006, 09:42:39
av Magsimoe
Precis. Hur göra? :lol:

Postat: 31 januari 2006, 11:29:17
av sodjan
Varför behöver du ett extra batteri ?
Varför inte ta spänningen till fördröjningen från det ordinarie batteriet ?

Postat: 31 januari 2006, 11:57:47
av Icecap
Jahaaa.....

OK, nu är det ju enkelt. Koppla om så att du kan dra ett (extra?)relä så att lyset är igång.

Sedan fixar du en timer som aktiveras av att motorn kör/tändning på. När tändningen slås av lyser lamporna sedan 30 sek. (ställbart) extra, that's it.

Till det behövs 1 relä, 1 NPN-transistor, 1, elektrolyt-konding, 2 motstånd och 1 diod.

Sen beror den exakta kopplingen på hur din bil är kopplat...

Postat: 16 februari 2006, 15:25:37
av benring
*Gissar*

Han kan inte kapa sladden för han har en ny bil med loggning på allt som sker?

:)

/B