Man behövde i genomsnitt 20 minuter på sej att knäcka dagens krypto-inställningar för armen och flyget.
Marina Enigma-versionen var besvärligare då marinen införde fler alternativa kod-hjul men även detta löstes genom att man byggde upp maskiner som snabbt kunde emulera olika kodhjul och kodhjuls-inställningar. Delvis satt dessa emulareande maskiner i USA.
Uppsnappade skiffermeddelanden skickade via atlantkabel till USA och rätt nyckel returnerades.
Grovt förenklat, varje hjul hade 27 utgångspositioner och en Enigma innehöll 3 hjuls som kunde väljas ur en uppsättningar av 5-8 hjul.
Genom en form av mönsteranalys av krypterade meddelandet kunde med stor sannolikhet 2 av 3 kodhjuls-val och inställning beräknas och resultatet matades till
Bombe-maskinen som kunde programmeras med de kvarvarande ej uteslutna kodhjuls-möjligheterna. En form av rå-skanning. Tiden för resultat räknades i minuter för armen och flyget, delvis för att man i USA satte upp ett stort antal Bombe-maskiner som kunde samtidigt söka av kvarvarande kodnings-inställningar.
För att ett dekrypterat meddelande skulle ha något värde måste informationen levereras till den eller de som kunde ha faktisk nytta av detta. Ett meddelanden kunde vara "Jag skickar pansar söderut, Hermann".
För att veta vem som kunde ha nytta av ett sådant meddelande måste man veta vem Hermann var och var han fanns. För att sortera och fördela meddelandena på rätt sätt, helst så inte tyskarna anade att meddelandet var dekrypterat, byggdes upp en omfattande meddelande-central där man i princip hade persondetaljer om varje tysk officer och kunde följa dennes aktiviteter i tiden.
Det hade underlättat oerhört för Engelsmännen om Facebook funnits på denna tiden.
När meddelandet så sorterats, återstod att distribuera meddelandet till lämplig engelsk motsvarighet, vilket inte alltid var självklart vem det var och hur denne kunde nås.
Redan på denna tiden var problemet inte att samla information, den fanns i större mängder än man oftast kunde hantera.
Problemet var att kunna gallra ut det som var av värde, vilket inte heller är lätt då det som kan vara värdefullt även beror på den egna aktiviteten.
Information om motståndarens truppförflyttning som kan uppfattas som ett aktivt motdrag vid pågående strid kan vid annat tillfälle bara vara rutin-förflyttning som är mer av intresse för egna strateger, än för de som sitter i skyttegraven.
Problemet återfinns och är högaktuellt även i dagens militära värld, det är inte brist på information, men ogallrat kan det överlasta så att den viktiga delen försvinner i mängd-flödet.