Sida 2 av 3

Postat: 6 januari 2006, 11:52:32
av Stenmark
Jag har lite frågor angånde insugetslängd. Vilken längd är det som det handlar om? Gäller detta även för insprutningsmotorer, där delar väl insuget upp sig till varje spridare. Är det den totala längde som man då räknar ut med den formeln du slängde upp? Eller är det den gemensamma delen efter trotteln tills dom delar upp sig. Eller är det hela längden från luftburken tills dom delar upp sig?
Blev lite nyfiken på hur det hela fungerar.

Angående elektroniken så skulle jag rekomendera AVR eller PIC för att mäta varvtalet och reglera motorn. Detta kräver ju dock lite kunskaper i programering och reglerteknik.
På min bil så mäter jag varvtalet genom att känna av pulserna på lågspänningssidan av tändspolen. För att få det att fungera så gjorde jag en spänningsdelare och slängde dit en diod för säkerhets skull. Fungerar bra för mig. Spänningsdelaren delar ner ca 30 ggr. Så triggar jag på den lilla spik, ca 300V i 50 uS, som blir när spolen laddar ur.

SAAB

Postat: 6 januari 2006, 15:41:00
av bg
SAAB testade det är vet jag .
Var det gummi bälgar tro.

Postat: 6 januari 2006, 15:51:28
av speakman
Jag tvivlar inte på 300hk från en B21:a, men jag tror nog överladdning är det som gäller då, och då är denna insugsmojäng ganska överflödig. :D

Mvh
speakman

Postat: 6 januari 2006, 18:30:20
av Andy
Glöm 300hp från en B21a, den har inte ens fyrventils teknik! En 2,3a med 16 ventiler och stor budget bör klara det men inte annars. Det krävs turbo eller kompressor annars, rent mekaniskt håller den i alla fall i bottendelen om den är ordentligt hopskruvad. Variabla insugningsrör gör väldigt lite på effekten men påverkar vridmomentet ganska bra men tekniken är inte enkel och definitivt inte billig.

Postat: 6 januari 2006, 22:21:08
av JJ
Är det inte detta som kallas VANOS på en del bilar eller blandar jag ihop det? Isåfall är det väl ett sätt att få gött bottendrag i en liten motor vid lägre varv?

Postat: 7 januari 2006, 18:19:38
av J10
VANOS är BMWs variabla kam-timing
jag tror nog att det är mer värt att satsa på variabel kam-timing än justerbart insug
var inne på det där jag med för ett par år sedan och klurade utan att komma på en bra lösning som funkar även vid överladdning

nä, jag tror att du ska lägga tiden på ett extrajobb och pengarna på ett eftermarknadssprut, typ VEMS med tändstyrning

Postat: 7 januari 2006, 22:52:31
av v-g
Andy:Finns en genväg, den stavas: NOS

Postat: 8 januari 2006, 22:28:20
av Andy
Jovisst, men med NOSen I röret spelar det ju nästan ingen roll hur långa insug man har! :lol:

Postat: 8 januari 2006, 22:38:14
av Tekko
NOS ger korta stötar samt kan få upp bilen i hiskeliga hastigheter samt spränga motorn i gravt övervarv.

Postat: 9 januari 2006, 14:29:05
av Hedis
Allt är inte som i Fast and Furious Tekko.....

Postat: 9 januari 2006, 18:12:07
av speakman
<- sitter inne på ett MegaSquirt. ;)
Fint alternativ till VEMS (Open Source å allt!:))
Saknar bara turbo å intercooler för mitt lilla projekt.. hähä.

Mvh
speakman

Postat: 9 januari 2006, 18:45:54
av Kristoffer Mårtensson
Jag har också megasquirt, redan installerat. :D Jag kom på att det har dual table, alltså två mappar om man ska köra med dubbla spridare/cylinder. Så om man kör med enkla spridare får man en mapp som kan styra insuget, utsignalen är PWM.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25086

Postat: 12 januari 2006, 21:27:45
av DragonOrb
http://www.jpmotorsport.se/

han har gjort ett sånt system. Finns lite bilder.

Postat: 3 mars 2006, 10:06:52
av Daniel Ahlin
En alternativ lösning är att använda ett spjäll för att välja mellan två olika insugningsrör.

Postat: 6 mars 2006, 02:48:44
av Jonaz
Skulle det funka att "gasa" med insugsrören kanske?