Sida 2 av 2

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 10 oktober 2016, 00:37:46
av bbenderman
Bilder på Matarverket om det hjälper har jag då jag funderat en del kring det och kretskortet.
Helt korrekt gissat det är en Tyristorstyrning.
En avgörande miss av mig är ju följande.


Jag bör ha 42v in till det här matarverket men har runt 48,5v
En trafo som ska ta ned spänningen till 24v motorn
Så jag måste få ned spänningen ytterligare.
Så jag ska ned ytterligare 5v!
Ett effektmotstånd på 0,3ohm i dag är då för lite.
Jag gissar lite vilt här då ett viktigt värde för att räkna saknas?
Jag vet inte hur mycket ström motor drar 5 amp 24v 120w
Jag testar å köper 1ohm.
Undrar vad stor säkring Torkar motorn i Volvo 240 Saab 99/900.


Foto 2016-10-08 20 02 31.jpg
Foto 2016-10-08 20 02 36.jpg
Å reservlösningen är denna
Har ingen AC styrning utan bara DC.
Fil 2016-10-10 00 33 02.jpeg
Då har jag en Likriktarbrygga å en Elyt så bör det fungera.

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 10 oktober 2016, 07:11:21
av Mindmapper
Antar att 48V är obelastat. När du belastar trafon kommer spänningen att sjunka. Den kommer inte att sjunka så mycket då vi ökat spänningen från 220V till 230V (380V till 400V) sedan svetsen konstruerades.

Byter du tänk på att du
- tappar återföringen
- får högre spänning när du glättar (sätter in en konding) efter likriktardioderna. * roten ur 2 som mest (1.414 ggr högre) Ska du ha en 24V trafo så ska den ligga runt 18V.

Motorn har inte AC utan pulserande likspänning som drivspänning.

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 10 oktober 2016, 17:00:58
av Joe
Alla rektangulära gula kondensatorer ser ut att ha spruckit.
Testa och byt de rektangulära & cylindriska elektrolytkondensatorerna med texten µF efter siffrorna.

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 12 oktober 2016, 03:14:02
av bbenderman
Ja vist
Man skulle byta alla kondensatorer på kortet.
Men har stressat nog med denna svetsen.
Den används i en daglig verksamhet.