Felaktig bios i bärbar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Om du hittar en kompatibel krets så kan du be Eksitdata programmera den åt dig innan de skickar den. Men då måste du först hitta BIOS-filen på hp:s hemsida och skicka in denna med beställningen. Har du tur kan du få liv i den igen.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

Icecap:

Skojar du eller?!? Tror du jag tänker montera på en ny tom krets??!?!
Tanken va om någon här hade möjlighet att programmera en
flash EPROM PLCC32 kapsel med rätt bios från i detta fal HP
men jag får skicka en tom kapsel + bios program till Eksitdata.

Skulle va intressant om någon här kunde förklara hur man flashar om
en fastlödd bios krets som fått felaktig bios inprogrammerad som gör
att datorn inte bootar!!!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man hoppas på att det finns en nöd bios som man kan starta med genom att bygla någonstans.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

danei: och om det inte finns någon nöd bios?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På de BIOS-flash som används finns det en möjlighet att "låsa" en viss sektor, det finns olika versioner med antingen hög eller låg placerat "boot sector" (som den oftast kallas), om den ska vara hög eller låg beror på hårdvaran.

När man ger en "radera hela jävla skiten"-kommando kommer hela flashen att raderas....förutom den låsta delen.

Den låste delen är där programmet börjar och den kollar checksumman i resten av BIOS'en och kör den om allt är bra. Är den inte bra beror resten på vad tillverkaren har tänkt sig men jag skulle omedelbart tro att det kan fungera att ha en speciell boot-diskette eller disk, alltså med en speciell bootloader som i sin tur kan flasha om BIOS'en med det rätta program men detta är ren spekulation, jag tror att olika tillverkare löser det på olika sätt.

Så lösningen _kan_ vara så enkel att man "bara" ska ha en speciell boot-diskett (som i de tillfällen oftast kan fås från tillverkarens supportavdelning/hittat på hemsida) eller att ha en specialformatterat hårddisk eller kanske är det helkörd.

Problemet du har just nu är att den BIOS-uppdatering (den rätta såklart) (sannolikt) INTE innehåller några data av dom som ska i den låsta biten, alltså i den mest grundläggande startkod som inte kan raderas och därför inte heller bytas ut.....
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

Bild

har iaf lött bort den gamla bios kretsen och lött dit en socket, får se hur datorn mår när jag får den nya bios kretsen (programmerad med rätt bios såklart)
AMP
EF Sponsor

Inlägg av AMP »

Om du hade läst sidan 2 - 62 i service manualen. Så hade du veta hur man åter ställer biosen på din dator! men den har du uppenbarligen inte läst!
Fast då hade du ju inte fått nöjet att sätta lödkolven iden. :)
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

AMP:
har redan testat det och det funkade inte :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Skulle va intressant om någon här kunde förklara hur man flashar om
>en fastlödd bios krets som fått felaktig bios inprogrammerad som gör
>att datorn inte bootar!!!

Ehm, det har både jag och Icecap förklarat. Jag har lyckats med det alla gånger jag har provat (över 100 gånger).

Håller fullständigt med om det Icecap skriver.

Sedan kanske man inte ska börja pilla med BIOS om man inte vet vad man gör...
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Äsch, nu är ni lite väl hariga av er! Jag har visserligen inte gjort nått sånt här tidigare, men ett 4 mbit Flash-ROM som dark_luna har hittat kommer ju till 99.9% sannolikhet gå utmärkt att flasha den där bin-filen som fanns i flash-paketet från HP.

http://q1.se/~ksjoberg/nx9000-rom.bin är 524288 bytes stor. Organiseringen på flash-kretsarna nedan är 512k X 8 == 4mbit. Den lilla del av flashen som kallas alla upptänkliga saker inklusive lifeboat brukar också raderas och flashas. Men det görs i ett separat steg för att minimera risken att programmeringen avbryts just när det steget utförs.

Nej, ska jag tro något så tror jag du har hittat precis rätt krets. Jag tror personligen att alla kretsar av rätt storlek som har 39SF040 tryckt på kapseln är garanterade att funka. Nu behöver du bara hitta någon som kan programmera en sådan krabat.

Och när jag ändå är på humöret: Snygg lödning du gjort! Jag tror absolut att detta går att fixa. Om inte annat får man göra sig en programmerare för kretsen - kan ju inte vara rocket science.

Var befinner du dig geografiskt, dark_lama?

/K
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Var befinner du dig geografiskt, dark_lama?
Mörk Lama.. *fniss*
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

dark_luna skrev:*snip*
Skulle va intressant om någon här kunde förklara hur man flashar om
en fastlödd bios krets som fått felaktig bios inprogrammerad som gör
att datorn inte bootar!!!
Jag sabbade en BIOS-flashning en gång så att datorn inte bootade (svart skärm, ingen aktivitet alls). Det gick att fixa genom att stoppa i en bootbar diskett med en autoexec som körde uppdateringsprogrammet - detta var en sån där "lifeboat"-funktion alltså. När det var klart var det bara att "resetta" och så startade datorn upp utan problem... och jag blev glad.

Arvid
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Till alla som hävdar att det går att fixa med en DOS diskett.

Anta att den som flashade BIOS såg fel på datorns modellbetekningen (visst är det bra att ha många olika klisterlappar på datorn?) eller att dom flashade från ett DOS-fönster i windows XP (båda är vanliga fel).

I båda fallen kommer inte datorn att klara POST och vet således inte att den har en floppy eller tangentbord! Hur ska den då boot på en "service-diskett"? Vissa datorer har dubbla BIOS men det är mycket ovanligt.

Blanda inte ihopp detta med CMOS-reset. Det är inte samma sak.

BIOS flashar man för att åtgärda fel eller inkompatiblitet med hårdvara/mjukvara. Klart nyttigt om man inte dabbar sig.

Jag har sett flash-programerare som man sätt "piggy-back" på kretsen men då har dom legat på 2000kr+
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är så att du har fel! Fast bara till viss del.

Bootsektorn på en hårddisk (Master Boot Record) är på 512 bytes och det är den bit som drar igång hela systemet.

Alltså kan den (oftast) 1K-4K som ligger som oraderbar bootloader FINT klara att gå ut på floppy o läsa in en bootrecord! Huruvida den klarar POST beror faktisk på att den, som en del av POST'en, kollar BIOS-minnet (CRC/checksum) och är det fel fallerar POOST'en såklart.

Men det betyder INTE att den inte kan "lyfta" sig upp med rätt diskett! Att det inte duger med en DOS-diskett säger sig själv, det behövs en speciell bootloader till detta.

Detta är just anledningen till att det finns den låsbara boot-sektor i flashen: det går alltid att återställa....men det kan vara besvärligt. Hur man gör på de nya diskettfria vet jag inte men jag misstänkar att den kan gå med en speciell CD eller USB-minne men att det går är jag tvärsäker på.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

såja, fick tillbaka det programmerade bioset från eksitdata,
tröck i bioskretsen i min ditlödda socket och vipps så funkade
datorn klockrent!! :D

stort tack till eksitdata! ;)
Skriv svar