Sida 2 av 3
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 21:24:24
av swapper
Iccccie skrev:Håller inte med om Adaptive clearing, det är bara en roughing/skrotnings strategi, tycker inte den lämnar så snygga spår, visst kan tyckas se coolt ut till en början, men tycker inte det ser proffsigt ut. Därför använder man Pocket eller Contour om man bara ska köra väggarna på en bit.
Det är såklart tycke och smak men enligt mig är 2D Adaptive clearing enormt kraftfullt för att få bort materialet utan att plåga maskinen.
Gillar man inte mönstret den lämnar på botten så kör man en pocket för finish precis som man gjort på väggarna med 2D Contoure.
Skapade en screencast på dessa operationerna där jag även visar för MatsN hur man flippar pilarna på en kontur man valt.
Ett trick som inte är så lätt att veta är om man vill markera säg en kontur men inte hela kjedjan så kan man hålla shift + alt och klicka på konturen så väljs endast den specifika konturen/linjen.
Screencast:
http://autode.sk/29iwvT4
Om någon annan vill kunna göra screencasts laddas det ner här:
https://knowledge.autodesk.com/community/screencast
Tog mig 2 min att installera och få igång!
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 21:44:27
av MatsN
Har koll på hur man flippar pilarna, problemet är att det syns inga pilar. Och det du visar i geometry och klickar på botten av det som ska bearbetas det funkar inte för mig. Kan bara ange konturer. Går inte att klicka på botten

Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 21:47:18
av swapper
Nej men det är för att du valt fel operation.
Välj rätt operation någon av nedan:
1. 2D Adaptive clearing
2. 2D Pocket
i dem kan du välja "golvet" som val.
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 21:50:33
av säter
Det verkar intressant det här med Fusion360.
Stämmer det att man bara kan lagra i någon molnbaserad historia?
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 22:02:02
av MatsN
swapper skrev:Nej men det är för att du valt fel operation.
Välj rätt operation någon av nedan:
1. 2D Adaptive clearing
2. 2D Pocket
i dem kan du välja "golvet" som val.
Kom ihåg fel, kunde välja golvet men pilarna kommer inte fram. Väntar på en upload nu till molnet.
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 22:04:00
av MatsN
Å molnet visade sig vara min burk. Hade för lite space på C.
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 22:06:05
av swapper
Det är "Cloud" så du måste ha internet för att kunna jobba med dina filer.
Men du kan ladda ner lokala kopior för varje design, inte optimalt om man vill ha allt på lokal disk.
Det är dock ett mycket debatterat ämne att man inte har kontroll över sina egna projekt/designs.
Det kommer nog ändringar där man enklare kan ha lokala kopior av filerna på ett smidigt sätt om man lyssnar på de som är lite insatta i utvecklingen.
Fusion 360 är inte enligt mig på samma nivå som Solidworks + HSMworks gällande stabilitet osv. men för hobbybruk/småföretag är det utan någon tävling det mest kompetenta paket som finns.
Solidworks/Inventor har massor med funktioner (Sheetmetal, eldragning m.m.) och paket som inte finns i Fusion360 men enklare designer är inga problem.
Många som kör detta för produktion med men vissa buggar finns det (utvecklas hela tiden dock!)
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 22:12:12
av säter
Är det möjligt att rita i SolidWorks och enbart använda CAM i Fusion360?
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 22:24:02
av MatsN
MatsN skrev:Å molnet visade sig vara min burk. Hade för lite space på C.
Helsnurrigt. För lite space på C drive så jag skapade en fil på D och den var tom efter uppladdning. Sen kommer ett mail att nu är det klart
Jaja, nu är den där iaf.
Re: Fusion 360 cam
Postat: 6 juli 2016, 23:54:14
av Iccccie
säter skrev:Är det möjligt att rita i SolidWorks och enbart använda CAM i Fusion360?
Man kan importera (ladda upp) Solidworks filer till Fusion360 för att köra bara CAM delen, (går även att redigera modellen)
Re: Fusion 360 cam
Postat: 7 juli 2016, 00:04:59
av Iccccie
MatsN skrev:Har koll på hur man flippar pilarna, problemet är att det syns inga pilar. Och det du visar i geometry och klickar på botten av det som ska bearbetas det funkar inte för mig. Kan bara ange konturer. Går inte att klicka på botten

Välj bara sidorna med vägg.
Re: Fusion 360 cam
Postat: 7 juli 2016, 00:33:47
av Thorped
Jag äger har kört en del HSMworks i Inventor och det är ett underbart program att jobba med, ska installera versionen för 5-axliga fräsar någon dag tänkte jag men det har inte blivit av. Hur många axlar kan Fusion 360 arbeta med? Klarar det av svarvning med X, Y, Z och C axel?
Re: Fusion 360 cam
Postat: 7 juli 2016, 00:51:59
av Iccccie
Lättare om man förklarar med bilder. Lite exempel på rätt och fel val av kontur.
Väljer man konturerna så här så kommer programmet tro att det är slutna fickor.
Skärmavbild 2016-07-07 kl. 00.37.12.png
Exempel:
Skärmavbild 2016-07-07 kl. 00.40.51.png
Väljer man istället bara golvet:
Skärmavbild 2016-07-07 kl. 00.39.31.png
Eller endast väggarnas konturer
Skärmavbild 2016-07-07 kl. 00.39.54.png
Så blir det rätt:
Skärmavbild 2016-07-07 kl. 00.44.42.png
Det blåa området är en bra indikation som visar vad som kommer att beräknas.
Re: Fusion 360 cam
Postat: 7 juli 2016, 00:57:59
av Iccccie
Thorped skrev:Jag äger har kört en del HSMworks i Inventor och det är ett underbart program att jobba med, ska installera versionen för 5-axliga fräsar någon dag tänkte jag men det har inte blivit av. Hur många axlar kan Fusion 360 arbeta med? Klarar det av svarvning med X, Y, Z och C axel?
I dagsläget bara 3+2, endast indexerat.
Svarvning med C axel funkar. Även Y till viss del åter igen bara indexerat. Det går alltså inte att köra Z X Y & C samtidigt typ "wrapping"
Däremot så är utbudet på Post Processorer mycket(!!!) Begränsat till svarv med Y och C. I princip bara HAAS vad jag vet.
Håller nämligen på med en egen PP till Siemens. Men det går segt med den.
Re: Fusion 360 cam
Postat: 7 juli 2016, 01:00:58
av Thorped
Prata med grabbarna på autodesks forum dem skrev special PP's åt mig för några år sedan.