Sida 2 av 6

Postat: 29 november 2005, 23:58:05
av lgrfbs
Kanse trimma klimatanlägningen så att den kommer upp i +60Grader på 0,03Sekunder och på så sätt gör hela blien isfri :lol: :D

Postat: 30 november 2005, 00:25:15
av Henry
JimmyAndersson: lite kuriosa, han som utexperimenterade kanthal och stället detta hände = Hans von Kantzow i Hallstahammar, därav ordet kanthal. :)

Postat: 30 november 2005, 00:32:55
av JimmyAndersson
Så då vet man det. :)

Postat: 30 november 2005, 00:34:17
av grym
jag skulle skippa kantaltråden och ta några effektmotstånd på 50w istället
det är så svärt att få bra termisk kontakt med kantaltråden mot en aluminiumskrapa

annars kan man göra något som liknar en slanbella och fästa kantaltråden så enbart den går mot rutan,

om temperaturerna är låga så behövs inte kantaltråd, rostfri tråd funkar lika bra

har annvänt rostfrisvetstråd som motståndstrå många gånger

Postat: 30 november 2005, 01:02:49
av JimmyAndersson
>om temperaturerna är låga så behövs inte kantaltråd, rostfri tråd funkar lika bra

Men kanthaltråd har väl högre resistans och borde därför bli varmare (om man har samma strömkälla) ?

Kopplade 10cm kanthaltråd till ett 9v-batteri. Provade att klyva en isbit (2cm tjock och 1.5cm bred). Det tog ca 6 sekunder. En is på någon millimeter eller två borde alltså inte vara några problem.

Postat: 30 november 2005, 08:48:07
av grym
tvärt om, lägre resistans ger mera effekt, det är bara spänningskällans inre resistans som begränsar

fast egenteligen kvittar det, man får välja längd efter hur man kan spänna upp den och diameter efter vilken effekt man vill ha

ska man koppla det till cigg uttaget så får man nog begränsa effekten till 100>200w

annars kan man ju koppla in det till batteriet och kan då ta ut ett antal hundra watt utan bekymmer, om bilen är igång så är det ju lämpligt att lägga sig på
halva generatoreffekten :D

Postat: 30 november 2005, 12:40:02
av Gimbal
Åkte och strögade i en gammal amerikanare en gång för länge sedan och föraren började klaga på att rutan immade igen och att fläktarna inte räckte till. Ägaren, som också satt i framsoffan och var något på snusen, plockade utan ett ord fram en sprayburk och en tändare ur handsfacket och blåste raskt bort imman med eldkastartekniken.:shock:

Kan säga att samtliga i bilen nyktrade till ordentligt, fast det gick snart över.

Postat: 30 november 2005, 15:30:36
av v-g
Mercedes har någon slags termoseffekt som gör att värmen kommer direkt man startar bilen. Funkar grymt bra! Frågan är HUR det funkar?

En sak som fungerar oklanderligt är att veva ner sidorutan och köra med huvet utanför tills ordinarie värme fungerar och tinar av rutan. Det man behöver är en skidmösa och skidglasögon!

Postat: 30 november 2005, 21:01:01
av Henry
Finns det inte även bilar som har en värmeenhet i ventilations systemet? Typ värmefläkt.

Postat: 30 november 2005, 21:55:24
av JimmyAndersson
Precis, vissa bilar använder tydligen värmen från motorn och vissa har eluppvärmda värmeslingor. Någon som råkar veta vad som sitter i en SAAB 900I från -87 ? Har inte hittat något i instruktionsböckerna om det.

Postat: 30 november 2005, 22:02:11
av zeus
Skulle man inte kunna göra som en låda på 2x2dm, sen i med massa värmetråd i lådan och en liten fläkt längst upp. Sen sätter man bara lådan några sec över den biten man vill värma och upprepar tills rutan är ren.

Typ som en hårfön.

Kanske även skulle funka med ir?

Postat: 2 december 2005, 14:57:46
av Barry_Lyndon
Vad sägs om doppvärmar/mugg kombination? Man krafsar upp lite snö i muggen, pluggar in på bilbatteriet (som man ordnat jack till), sen häller man varmvattnet över rutan.

Men är det tillräckligt kallt kanske det fryser om? Då blir det ju mindre roligt att skrapa efteråt :roll:

/Andreas

Postat: 2 december 2005, 15:44:53
av "augile"
Det där med doppvärmare var inte dumt......varför inte ha en i spolarbehållaren och ducha het spolarvätska på rutan

Postat: 2 december 2005, 16:01:50
av danei
För att man inte vill att den ska spricka kanske?

Postat: 2 december 2005, 16:03:07
av grym
kan nämna ett icke lika kul sätt

skaffa en pumpsprayflaska och ha vattenspolarvätska med ganska hög koncentration och spraya på rutan en minut eller två innan man börjar skrapa