Sida 2 av 5

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 17:59:23
av svanted
JanErik skrev:Kan den "konstiga saken på utgående axel" vara en enkoder för varvräknare/regulator? Alternativt en liten PM-generator för att få igång egentliga magnetiseringen?

varvtalet kan man ju läsa ut av frekvensen...
kanske jordning av rotorn?
för att inte ett e.v. överslag ska svetsa ihop lagren...

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 18:12:35
av qx5
Hur förhindras överspänningar? i synnerhet vid låg belastning?

En induktans som laddas och sedan bortkopplas kan ju som sagt uppnå rätt hög spänning.

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 18:48:48
av Haringet
Alla kablar klippta vid golvet när elverket byttes ut. Många av dessa kablar är troligen ej nödvändiga för att generatorn skall producera.
Har klurat ut att det finns fjärrstart och fjärrstopp. Stopp av motorn om oljetrycket blir lågt samt elkablar för oljetrycksmätare och tempmätare. Dessa funktioner "behöver" jag inte då jag kommer att köra elverket manuellt.
Tänker mig att bara ta bort de kablar som egentligen inte behövs för den egentliga elproduktionen. Motorn kan jag starta och varvtalsregulatorn på densamma kommer att hålla 1500 rpm.
Jag vill kunna starta motorn och varmköra den innan generatorn kopplas in. Vad händer i/med generatorn om bränslet tar slut ?
Kort. Med motorn i gång (1500 rpm) vill jag enkelt kunna koppla generatorn till och från OM det är möjligt. Snedlast ?
Volt Ampere och Hertz kan jag nog få hjälp med att mäta när motorn startats. Vad jag förstått är det varvtalet som avgör Hertz. Volt och Ampere ger sig automatiskt men vad behövs "kretskortet" och reläerna till ?

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 18:54:05
av Haringet
Jord och noll samt de tre faserna R S T har jag kläm på samt det jordtag som kommer att behövas. Reservkraftsomkopplare blir en senare femma.

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 18:58:41
av grym
om jag bara gissar så är den lilla plutten längst ut en tacho, av lite grövre modell, en liten likströmsgenerator, den annvänds för spännings och /eller frekvensreglering, den haar en märkskylt på ovan (?) sidan , en bild där ger nog bättre svar

ofta var regleringen på en sådan har ganska simpel, men kan strula om det är kolstapel eller relä reglerat

koppla loss eller isolera dom avklippta, sätt på ett par riktiga glödlampor på var fas och provkör motorn

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 19:01:43
av YD1150
Det kanske är en takometer-generator (liten växelströmsgenerator) som sitter i änden av stora generatorn.
Verkar vara en borstlösgenerator du har fått tag på, "magnetiseringsmaskinen" är inbyggd
i stora generatorn + "roterande" likriktarbrygga. Syns några mindre bultdioder på generatoraxeln.
Utspänningen på 400V styrs via strömmen i de fasta ickeroterande lindningarna.

Var visst en som hann före :)

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 19:18:56
av Haringet
Skylten på den lilla "plutten" lyckas jag inte fota men på de fyra raderna kan jag läsa:
TGRA 1-10
6193 704
EO 83 V~
3000 R/M

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 20:12:13
av grym
och växelströms tacho eller minigenerator

83v vid 300rpm

jag hadde verkligen provat at dra igång den rakt av och kollat om det funkar

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 20:20:49
av GFEF
>men vad behövs "kretskortet" och reläerna till ?

Går alla avklippta kablar i i el-skåpet ?
Inga klippta kablar mellan motor - generator och el-skåpet ?

Om så är verkar styr och regler funktionerna vara intakta.....

Så oljetryck temperatur övervakning med mera kan vara helt intakt.

Vad är märkningen på el-skåpet och lokal indikering och kontroller ?

MEN vad som inte verkar finnas är huvudbryter - kontaktor till generatorn i el-skåpet ......
Måste var kabel vidare ett annat el-skåp ingen vidare säker konstruktion enligt min åsikt.

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 21:11:34
av Haringet
innanmätet i skåpet synes vara orörd. Skulle vara fungerande vid "pensionstillfället".
Vissa kablar har troligen gått vidare då två likadana elverk stod sida vid sida, parallellt. Jag menar att viss elmateriel behövs för basic funktion medans viss materiel inte behövs för produktion av el.

Re: Dieselgenerator

Postat: 23 februari 2016, 22:33:15
av hsd
GFEF skrev:>men vad behövs "kretskortet" och reläerna till ?

Går alla avklippta kablar i i el-skåpet ?
Inga klippta kablar mellan motor - generator och el-skåpet ?

Om så är verkar styr och regler funktionerna vara intakta.....

Så oljetryck temperatur övervakning med mera kan vara helt intakt.

Vad är märkningen på el-skåpet och lokal indikering och kontroller ?

MEN vad som inte verkar finnas är huvudbrytare - kontaktor till generatorn i el-skåpet ......
Måste var kabel vidare ett annat el-skåp ingen vidare säker konstruktion enligt min åsikt.
den är bygd för automatisk start vid strömavbrott och kan styra en inväxlingscentral som bryter nätet och kopplar in dieselgeneratorn till förbrukarna
dessa är vanliga på vattenverk sjukhus mm

en sån skulle man ha :razz:

Re: Dieselgenerator

Postat: 24 februari 2016, 04:39:08
av Haringet
Hur kan jag få den att fungera manuellt ? Till vad och vad är komponenterna i skåpet ?
Det verkar vara ganska komplicerat som det är just nu av svaren att döma.
Hur kan man veta om just denna tål snedlast ? Var hittar man data/kopplingsschema på denna specifika ASEA-generator ?

Re: Dieselgenerator

Postat: 24 februari 2016, 10:39:30
av marvin
Kul att se fler :)
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=277859
Hur är status på dieseln?
Jag hade otur att den stått länge och fått vatten i oljan, men tillräckligt mycket tur för att den inte skulle rostat fast. :)
Hela konstruktionen är mycket lik, även om jag har en Hägglunds och din är ASEA. Jag har inte kommit till generatorn än, så mycket glädjande att du gör allt tankearbete åt mig :)

Re: Dieselgenerator

Postat: 24 februari 2016, 15:50:53
av Haringet
Hej Marvin
Roligt att fler bevarar Svensk maskinhistoria.
Jag har faktiskt sett ditt inlägg.
Jag har nyss fått hem skapelsen men den skall ha varit förvarad inomhus hela tiden. Har kollat oljan i tråget, filterhållaren och pumpen. Inget vatten och oljan som ny. Allt ser än så länge ut att vara i prima skick. Kylare saknas dock för mig.
Det elektriska hoppas jag få kläm på så småningom men jag kommer att behöva många kunniga goda råd och lite hjälp.
Står det Bolinder Munktell 1113 på din motors typskylt ? På min står det till min stora förvåning Volvo Penta 1113. Jag har sökt info på nätet om ev skillnad men hittar inget :-)
Montera ihop den och bevara samt använd den.

Re: Dieselgenerator

Postat: 24 februari 2016, 19:16:01
av hsd
Jag har sett en likadan som det står Perkins på, exakt likadan ??