Sida 2 av 2

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 18:30:16
av Glenn
för att alla bilar efter 1975 har krav på avgasgodkänd motor, och alla modifieringar du gör invaliderar avgasgodkännandet.

Bilar som sagt, dessa krav gäller inte typ mc och traktor.

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 18:36:36
av Lödmannen
Strypa pumpen så den går magert så avgasvärdet går under gränserna? easy peasy... skitsamma detta var off topic

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 19:37:11
av Joe
Du lär ha större chans att lyckas trimma en brigg&stratton 11hk till 110 pålitliga hästar än att ta bort styrboxen på en D5252T och försöka styra VP37 manuellt.
Det finns redan en som har gjort en egen styrning till dessa motorer, Googla och du skola finna!

Jodå jag äger 2st D5252T så jag har lite koll, bytte pumprem på en igår ink justering med mätklocka och dynamisk inställning.

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 20:07:30
av Lödmannen
Har hittat en som styr vp37 pumpen med arduino men han kan ju optimera och finslipa hur mycket han vill. Motivera varför man inte skulle få motorn att gå genom att trixa på en potensiumeter till gasreglerningen? Fattar ju såklart att den inte kommer gå helt 100potimalt.. Men inte det jag är ute efter

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 20:34:27
av Glenn
Lödmannen skrev:Strypa pumpen så den går magert så avgasvärdet går under gränserna? easy peasy... skitsamma detta var off topic
Ja, fast byter du motor helt så är risken för upptäckt ganska stor oavsett, men poängen var ju att det inte går att göra ett LAGLIGT motorbyte till en modifierad motor, eller modifiera original motor då.

..Det finns dock undantag, om bilen är äldre än 1976 (då krävs bara godkänd avgasmätning) eller om man kan få ett intyg från tillverkaren, detta intyg finns det idag ingen tillverkare som skriver, men exempelvis volvo och saab har redan skrivit intyg på div modifieringar, vanligen deras egna trimsatser.

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 21:10:07
av Joe
Visst ska du ha den stationär och gå med ett konstant varvtal med konstant belastning, så visst går det att styra den "manuellt".
I fordonstillämpning så är det hopplöst, såvida du inte har en co-driver som försöker kontrollera motorn under färd. Gubbkörning är väl ett alternativ då; dvs fullgas och reglera farten med kopplingen...

Förstår inte varför du ska ha en motor som är elektroniskt styrd utan elektronik, det finns så mycket fler tillgängliga motorer som har mekaniska pumpar?

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 23:30:10
av Teknikern
Biker skrev:Fann nån här "Teknikern" eller nått som hade nån Mula (Protoypbil från Volvo på avvägar Volvo850) med nått sånt här under huven
You ring,,,,,,, 8)

Jodå, jag har en 855 tdi men det är inte originalmotorn, det sitter en lastbilsmotor i den, en handbyggd prototyp som skulle till "låglöneland" där man skiter fullständigt i om det ryker bara det går framåt utav h*lvete oavsett lass på flaket. :mrgreen:

Det enda som styrs i den pumpen är gas och stopp, map-sensorn sitter bara där för syns skull, likadant egr-ventilen och wastgateventil finns ingen på turbon, det är fulltryck utan reglering.

Jag vet dom som tagit bort mapsensorns kablar och pluggat slangen samt slangen till wastegaten så turbon går som fulltryck och pluggat EGRventilen med packning utan hål och fått den att gå genom besiktningen år efter år. En standardmotor håller inte så länge då det blir ett jävulskt tryck på stakarna, min har andra stakar och är harmonerad medelst klocka så allt står exakt rätt, bara några grader fel mellan insprut och flamfrontens början resulterar i haveri av ventiler och kan även smälta hål i kolvarna så efter byte av kamremmarna är det efterkoll inom 100 mil första gången och 500 mil andra gången för att vara säker på att vev-kam och kam-sprut stämmer till 100% (båda kuggremskivorna sitter på konor utan kilar och ställs in för hand medelst klocka med specialadaptrar i 1-ans glödstifthål och i centrum på pumpen samt låses med rätt moment efter det). Allt sånt fixar annars elektroniken men har man ingen styrdator i bilen så,,,,,,,, :D

Ett "problem" med min bil är att den tenderar att spinna loss om man är bara lite för häftig på gasen och det är lätt gjort att få det fenomenet när man gör en omkörning och den växlar ner ett par steg om man ligger strax över 80 och ska om en tradare, då får man vara pass-opp.

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 2 februari 2016, 23:38:06
av Teknikern
Glenn skrev:
Lödmannen skrev:Strypa pumpen så den går magert så avgasvärdet går under gränserna? easy peasy... skitsamma detta var off topic
Ja, fast byter du motor helt så är risken för upptäckt ganska stor oavsett, men poängen var ju att det inte går att göra ett LAGLIGT motorbyte till en modifierad motor, eller modifiera original motor då.

..Det finns dock undantag, om bilen är äldre än 1976 (då krävs bara godkänd avgasmätning) eller om man kan få ett intyg från tillverkaren, detta intyg finns det idag ingen tillverkare som skriver, men exempelvis volvo och saab har redan skrivit intyg på div modifieringar, vanligen deras egna trimsatser.
Ligger bara röktätheten inom gränsvärdena så upptäcker-letar besiktningen inte efter nåt mera så länge det SER UT ungefär som det ska göra för dom har inte mycket koll längre har jag upptäckt. Så länge bilen är halvgammal och kravet på att besiktningen inte ska koppla in datorn så är det bara att mickla på. (Dom skiter i att leta efter ombyggt som inte syns så väl så länge avgasvärdet stämmer enligt inside information.)

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 5 februari 2016, 13:03:12
av Glenn
teknikern: Helt oavsett om man blir upptäckt eller ej så är det INTE lagligt, och det var ju det jag skrev från början.

Och får man en besiktningsman som vet hur det ska se ut i motorrummet så sitter man ju i djup skit sen, jag vet ett antal som har råkat ut för det, antingen efter en nitisk besiktningsman vid kontrollbesiktning, eller efter att polisen fattat misstankar vid en kontroll.

..Risken är väl dock större om man har en sportig bil med kraftigt ökad effekt.

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)

Postat: 5 februari 2016, 14:39:06
av Teknikern
"Lagligt" är bara en tolkningsfråga så länge det man gör inte drabbar någon annan. Mitt såghus-snickeri tex. är ett svartbygge från början som för många år sen passerat preskriptionstiden och egentligen ligger för nära tomtgränsen men ingen kommer att klaga på det iom. att närmsta markägaren utnyttjar min kunskap när hans maskiner trilskas. "Kliar du mig så kliar jag dig" funkar kanonbra på landet och min olagliga handling genom att bygga kåken inte drabbar nån utomstående så är ju olagligheten bara en tolkningsfråga och ett icke-problem.


"Risken är väl dock större om man har en sportig bil med kraftigt ökad effekt."
Ja definitivt, och om man buskör så kommer folk att ha vissa synpunkter och då blir det dåligt för alla. Så länge man beter sig som folk och inte retar upp någon kommer ingen att ha några synpunkter (mer än folk på forum som älskar att försöka mästra andra).