Övervaka vattenverk, flöden och nivåer bl.a

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Empo80

Re: Övervaka vattenverk, flöden och nivåer bl.a

Inlägg av Empo80 »

Hej!

E Kafeman, ingen fara! Bara roligt med fler som har erfarenhet från liknande frågeställningar och lösningar. Kan inget om Labview heller men tar tacksamt emot koden så kan man ju testa sig fram lite.

Sven, vart ungefär i landet är det din stugförening finns?
Ett läckage på 5m³ på en hel månad är väldigt, väldigt lite. Inget som vi hade initierat en läcksökningsinsats för, men då har jag också i rollen som entreprenör och kostar kunderna pengar per timme. Så jag måste även värdera detta mot hur stort ett läckage är. Sen beror det också såklart väldigt mycket på vilken kund/tomtområde etc. det är. Ni vet ju själva hur tidsödande och besvärlig läcksökning kan vara.... :humm:

Är det självdränerande ventiler till husen i området? Dessa ventiler är ett otyg, speciellt om dom är gamla. Folk klarar inte av att hantera dom. Det är nog den vanligaste orsaken för oss när det är läckor i tomtområden.

I ett tomtområde har vi en ganska finurlig grej; vi kan styra över utgående flöde till en mindre men känslig vattenmätare som ger en puls per 0.1 liter. Varje puls genererar ett "PING" ljud som sänds ut via radio. Vi kan då med en simpel "komradio" med oss ut i fält höra hur flödet varierar när vi t.ex. gör sektionsavstängningar i området för att ringa in läckaget. Relativt billig, och extremt effektiv lösning.

När det gäller vattenmätare och pulsutgång så tror jag det blir enklast att byta ut era mätare till mätare färdiga med pulsutgång, beror lite på hur gamla dom är om dom är förberedda för puls eller ej. Prova med http://www.matarkontroll.se annars, där har jag köpt renoverade mätare till relativt bra priser. Annars finns det hos Ahlsell och dom andra grossisterna.
Skriv svar