Sida 2 av 2
Postat: 15 februari 2006, 15:10:39
av danei
Då är det nog därproblemet är. Om du driver en induktivlast behöver man sätta en diod över lasten för att spännings spikarna ska skada transistorn. Så en motriktad diod över reläspolen kan nog lösa problemet med transistorer som går sönder.
Postat: 15 februari 2006, 16:06:08
av JimmyAndersson
en diod över lasten för att spännings spikarna *inte* ska skada transistorn.
eller hur?

Postat: 15 februari 2006, 16:13:33
av gvs
En följdfråga: Finns det någon regel om att dioden ska sitta nära motorn/spolen eller nära trissan eller är det sak samma?
Postat: 15 februari 2006, 16:17:17
av danei
Det spelar ingen roll.
EDIT: det är bra att JimmyAndersson kan läsa vad jag menar och inte vad jag skriver

Postat: 16 februari 2006, 20:18:43
av hogge
ska prova med en sådan.
Postat: 16 februari 2006, 22:39:11
av hogge
måste sätta den över feten för över motor funkar det inte pga jag polvänder med ett relä.
Postat: 17 februari 2006, 00:08:45
av MadModder
Det var väl iaf över reläets spole du skulle sätta dioden, inte över motorn.
När reläet släpper skickas en negativ spänningsspik (som är många gånger högre än drivspänningen) ut från spolen och detta dödar halvledaren som driver reläet. Det är denna spik som dioden ska kortsluta bort. 1N4001 borde räcka tycker jag.
Hmm motorn och FET sa du ju förresten...
Ja sätt en diod tvärs över den också.