Motor+drivare+dash monterade och klara. Allt lirar bra än så länge. Det var nog lite väl med 2.4" däck, nu är det ca 1mm marginal från att ta emot ramen.
Varit ute och kört lite med den. Snälla gränser ännu (50A fas ström, max 40km/h).
Blir batteri arbete som nästa punkt.
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 21 december 2014, 22:30:08
av Nils.I
Vad använder du för att ha koll på batterierna? Planerar du att dela med dig av dina kretskorts ritningar?
Gediget projekt!
Edit: Såg nu att du inte börjat på batteripaketet. Skall bli kul att se hur du går till väga!
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 22 december 2014, 00:47:32
av MiaM
Det ser inte riktigt "allväder" ut
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 14:59:44
av victor_passe
Varit ute och kört 100A fas ström nu. Det är nästan så den stegrar över redan vid 100A.
Lutar man sig lite bak och ger gas så välter den. Om jag ska köra 150A borde jag stoppa in tilt skydd.
Bra ideer på hur man får in det? acclerometer + gyro + kalman? Mäta framhjuls hastighet och tillåta bakhjulet att snurra med max 10% mer? Det blir ju lite antispin också. Ska införskaffa mig en integralhjälm nästa helg så att jag inte dör lika snabbt.
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 15:47:48
av anders_bzn
Ett gyro, kanske med en accelerometer. Eller så får du öva upp dig att köra på bakhjulet.
I vilket fall så borde du se till att kunna ställa in tillåten vinkel och reglera mot den, så du kan stajla och göra långa wheelies.
Att debugga den koden kräver nog minst hjälm...
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 17:27:41
av victor_passe
Allt är otroligt stabilt, inte någonting ännu som har krånglat överhuvudtaget, varken med drivaren eller dash.
Lite konstigt faktiskt. Drivaren har jag spenderat någon månad på att koda upp för annat projekts räkning så den koden ska vara hyggligt stabil.
Om CAN bussen dör, dash krashar, motordrivaren krashar, gate spänning låg, hög, batteri låg, hög, temp låg, hög eller massa andra felkällor så stannar motorn direkt och frihjular. Det finns skydd/gräns på dI/dT, dFrekvens/dT, vridmoment, motor ström, batteriström och temperatur som begränsar motor strömmen så fort något överskrids. När jag har kört 100A max tröm en tur så peakar transistorerna på 6degC över kylflänsen kylflänsen stiger med 1degC. Dock trycker jag inte 100A i mer än några få sekunder. På ca 2-3sekunder är jag uppe i ca 50km/h. Det blir ca 135Nm vilket är ungefär vad jag borde få i vrid vid ca 100A fasström.
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 18:14:10
av rjl11
Anti-bakhjulsåka löser du med en avståndsgivare monterad under ramen på lämpligt ställe som läser avståndet till marken och reglerar effekten med en PID regulator
För sakens skull låter du handgasen reglera börvärdet "avstånd från framhjul till mark"
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 18:39:48
av victor_passe
Grym ide med att reglera avståndet med gasen. Då blir det 2 lägen, inget eller max. Så det ska vara.
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 21:38:42
av MiaM
Går det att mäta trycket i däcken? Det borde vara en bra indikator på att framhjulet börjar på att få dåligt fäste, fast det blir nog samtidigt mycket små variationer att mäta på och dessutom en del brus att filtrera bort.
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 21:56:04
av victor_passe
Man kan ju såklart mäta främre dämparens position. Det kanske man ska fundera vidare på... Så fort den är helt utsträckt i >0.2s så rampas strömmen ner.
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 23 december 2014, 22:01:01
av CPMS
Framgaffel med fjädring och mät utfjädringen?
Mycket gas plus gaffel utfjädrad likamed strypa gasen lämpligt, kanske svårt att undvika självsvängning i strypningen men det borde gå att filtrera bort.
Re: Elcykel påsse edition
Postat: 1 februari 2015, 18:47:01
av victor_passe
Jag stegrade med cykeln och smällde ner den lite hårt och någon bit lödtenn eller liknande lossnade nog och landade på cpu eller gatedrivare för drivaren smällde när jag slog i marken. Som tur är var säkringen väldigt stabil(Köpt i kina) och gav inte vika utan det gjorde PCB ledare istället.
Så nu blir det lite anabola till ledarna istället. 800um koppar blir det istället för 35um.
2015-01-31 17.59.59-1.jpg
Var rätt drygt att få på koppar plåtarna och inte kröka pcbt av värmen.
Slutade med att jag skruvade fast pcb på min kylfläns och la hela mackan på värmeplattan och vred upp till 270C och väntade lite.
Sedan var PCB plant och kopparn låg vackert på toppen.
Dock oxiderade kopparn rätt friskt.
Ska nog även ändra om ström-shuntarna så att jag kan köra med mer än 150A fas, kanske 200-250 eller så.