Sida 2 av 3
Postat: 8 oktober 2005, 17:51:44
av jack
Testade den första på 24V. Den funkar då alldeles utmärkt. Lite synd då jag vill köra på 9V.. En ide kanske vore att byta ut reläet mot nåt 6V-relä eller något. Logiken verkade ju ändå funka på mindre. Men å andra sidan verkar heller inte radion fungera på 6V. Vad tror ni? DC-DC-konvertera 9 till 24? Känns lite omständigt. Kanske finns nån liten fin krets för det?
Postat: 9 oktober 2005, 12:58:56
av jack
Mycket pratande med mig själv i denna tråd.
Allafall: Det verkar nu som om radion samt all annan logik fungerar utmärkt på 9V. Detta efter att jag trimmat kondingen lite på mottagaren. Har inte testat räckvidd ännu men den funkar allafall genom några väggar och golv. Det ändå som återstår är att byta ut reläet mot ett 6V-relä som jag snart får hem. Sen har jag mitt alldeles egna portabla fjärrstyrda relä
EDIT: Testade räckvidden nu. Utan tvekan 100+ meter vid fri sikt. Gick så långt att jag inte kunde se indikeringslysdioden längre.
EDIT2: Bild.

Postat: 9 oktober 2005, 15:34:02
av MadModder
Hehe, vad du än gör, öppna inte fjärren och skruva på trimkondingen där i. Det är INTE roligt att försöka få till rätt frekvens igen...
Ska koppla in mig på fjärren och styra den med 486:an i serverskåpet via en 4066:a.
http://madmodders.se/temp/radio01.jpg
http://madmodders.se/temp/radio02.jpg
http://madmodders.se/temp/radio03.jpg
Hmm... Om man samplar utsignalen och försöker komma fram till kodningen, så skulle man ju kunna driva det hela med en PIC och få till många fler kanaler än 4.

Fjärren funkar förresten bra ända ner till 4 volt.

Postat: 9 oktober 2005, 16:08:23
av jack
Snygg jobbat! Det där vill jag se mer av. Men som du säger, det borde ju gå. Bra att dom är självlärande också.
Hör av dig om vad du kommer fram till.
Postat: 9 oktober 2005, 17:41:05
av MadModder
Nu hade jag inga 4066 hemma, utan bara 4016. Skillnaden är ett högre motstånd i på-läget, men det gjorde inget alls. Sen är det visst kontakt i 4016 om man inte har någon matningsspänning på upptäckte jag. Den sände hela tiden

Men med allt rätt kopplat så funkar det bra att styra fjärren från labbplattan.
Det där med PIC får jag fundera på någon gång då jag behöver fler kanaler. Inte nu

Postat: 9 oktober 2005, 18:43:03
av danei
Är det en på knapp eller en på och en av knapp? Det är ju dumt om den kommer i ofas om den missar en gång.
Postat: 9 oktober 2005, 18:46:51
av jack
En på och en av för varje kanal. Samt två där man kan slå av eller på alla samtidigt.
Postat: 9 oktober 2005, 18:51:11
av MadModder
På- och avknapparna är kopplade i en matris såhär i två kolumner och fyra rader.
Kod: Markera allt
OFF ON
K1 K2
| |
--- ---
R1----| O |-| O |
--- ---
| |
--- ---
R2----| O |-| O |
--- ---
| |
--- ---
R3----| O |-| O |
--- ---
| |
--- ---
R4----| O |-| O |
--- ---
Så det krävs inte så många kablar ut från fjärren.

Nu hade jag en fin 10-polig kontakt från en gammal laserskrivare jag plundrade på jobbet, så det fick bli den...
Postat: 9 oktober 2005, 19:03:53
av jack
Vad har du för räckvidd på dina?
Vet inte om jag lyckats trimma in mina skitbra eller nåt. För jag har allafall 150 meter med halvbra sikt.
Postat: 9 oktober 2005, 19:42:13
av henketobbe
hur trimmar man in dem? vrider på C1? var ansluter man batteriets minus/pluspoler? en bild på det vore bra!
Postat: 9 oktober 2005, 19:58:47
av jack
Så där ser det ut på undersidan efter att man lött bort följande komponenter.
R201, R202, C201-C205, D201-D204, Z201 samt reläet J201.
Efter att du gjort det kopplar du in minus till punkt 1 på bilden och plus till punkt 2. Spolen på det nya reläet (som ska vara lämpligt för 9V, förutsatt att du kör den på ett 9V-batteri) kopplar du in mellan punkt 3 och 4. Antar att det är svårt att hitta ett pinkompatibelt relä så du får väl dra lite kablar.
Vrid på trimkondingen brevid bygeln (antennen?) och spolen längst ner i ena hörnet. Men tänk på att det kan vara lite svårt att få det rätt. Vet inte ens om det blir bättre av att trimma den.
Postat: 9 oktober 2005, 20:44:07
av henketobbe
var kan man köpa ett lämpligt relä? vilken är c201? är det inte c202-c206 man ska ta bort? ska man ta bort det stora (gula) 334K motståndet?
Postat: 9 oktober 2005, 20:48:04
av jack
Det stora gula "motståndet" är C201, dvs en konding.
Lämligt relä kan köpas på tex Elfa. Se bara till att det har runt 9V spolspänning så ska det nog funka.
EDIT: Ett relä med 12V spolspänning borde gå, kolla på min-max i tabellen på Elfas sida.
Postat: 9 oktober 2005, 22:58:16
av MadModder
jack skrev:Vad har du för räckvidd på dina?
Vet inte om jag lyckats trimma in mina skitbra eller nåt. För jag har allafall 150 meter med halvbra sikt.
Jag har inte testat, men jag ska väl göra det nån dag här. Än så länge har jag bara testat 10 meter genom två väggar, och en mottagare hade problem med det

Funderade på hur jag ska lösa testet, eftersom det är ganska tätt med hus här där jag bor... Men jag kan ju alltid springa iväg på parkeringen och kolla fönsterlampan.
[edit]
Har nu testat lite längre avstånd. Lyckades komma 30 meter från huset med fri sikt till ett fönster, och det gick hyffsat. Huset har iofs en plåtfasad, och mottagaren sitter en halvmeter från fönstret, så det duger åt mig.

Postat: 16 februari 2006, 22:06:26
av henketobbe
jag har byggt om några så att de drivs på 9V nu.
tror ni att det skulle gå att modifiera dem lite till så att när man håller in en knapp på fjärrkontrollen sluter reläet på mottagaren men när man släpper knappen släpper reläet?
alltså inte som det är nu att när man trycker en gång på knappen är reläet slutet tills man trycker på off.
det borde ju vara någon typ av "momentan-brytare-krets" som gör att man inte behöver hålla in knappen hela tiden och om det är så, så kan man kanske ta bort den?