Sida 2 av 2
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 16 april 2014, 19:17:46
av perra_e
Riktigt trist men det verkar var en allvarlig bug i Pokeys
Om jag har valt y-axeln och joggar så hoppar valet mellan axlarna hej vilt medans maskinen förflyttar sig.
Jag behöver inte ens använda pendanten utan det räcker att i VB script sätta ett nytt värde på DRO för MPG1.
Avaktiverar jag plugintet för Pokeys och kör samma sak så uppstår inte fenomenet.
Exempel på macro som jag kör:
Kod: Markera allt
droval = getOEMDro(101) + 10
SetOEMDro(101, droval)
Sitter lite torsk på idéer vad man skall göra nu.
Skall se om jag hittar någon äldre version av Pokeys kanske.
--Per
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 17 april 2014, 20:43:19
av perra_e
Nu ger jag upp för tillfället. Jag har laddat ner Plugin-SDK och bygger en egen plugin i stället.
--Per
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 21 april 2014, 10:52:50
av perra_e
Efter en jäkla massa strul har jag äntligen fått igång ett embryo till pluggin som läser av Pokeys
ÄNTLIGEN fungerar det att jogga valfri axel med Pendanten utan att vald axel ändrar sig hela tiden
Det var väldigt enkelt att skapa en plugin med hjälp av "Mach3 Plugin Wizard"
http://www.machsupport.com/software/downloads-updates/
Det var lika enkelt att göra en uppkoppling till Pokeys med hjälp av deras "PoKeys C++, C#, VBN.ET, VB6.0 and Delphi examples"
http://www.poscope.com/PoKeys56U
Problemet var bara att få dessa att lira ihop. så fort jag försökte instanciera ett objekt av Pokeys dll så small det i Mach 3 utan någon som hellst ledtråd till vad som gick fel. Naturligtvis var det ett skitfel. Pokeys dll måste ligga i Mach3 katalogen för att det skall fungera, men det tog tid att hitta !!!
Nu kan jag i alla fall göra klart detta och har lärt mig en del om Mach3 plugins och c++ på köpet vilket jag inte använt tidigare

Kan bli väldigt användbart i framtiden.
--Per
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 21 april 2014, 11:14:19
av Mr3D
Trevligt att det funkar nu! Du får gärna göra en video när du kör lite med den sen.

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 21 april 2014, 15:49:14
av perra_e
Skall se om jag kan få ihop något.
Passade på att göra en dragavlastning idag till USB-sladden.
Här är innanmätet komplett:
2014-04-21 14.48.37.jpg
Och här är den igång med värdet på axlarna utlagt:
2014-04-21 15.46.12.jpg
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 22 april 2014, 11:27:46
av perra_e
Nu när jag fått ordning på utvecklingsmiljön kan jag konstatera att det var riktigt bra att det strulade med pokeys egen drivrutin. Hade aldrig gjort en egen plugin annars. Det är riktigt skön att göra allt i ett vettigt verktyg i stället för vbscript!!!
Nu är joggning och nödstopp helt klart. Dödmans grepp är nästan klart. Måste bara fixa så att jag nollställer pokeys räknare på encodern när jag aktiverar pendanten. Nu börjar maskinen jogga så fort jag trycker in dödmans grepp om jag har snurrat på mpg'n när knappen inte var intryckt.
Nästa steg blir att köra den i maskinen nu. Funkar det lika bra där som på utvecklingsmaskinen kommer jag bli kanonnöjd med resultatet
--Per
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 22 april 2014, 15:34:30
av arvidb
Riktigt snyggt detta!

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 22 april 2014, 18:32:47
av X-IL
Det är riktigt inspirerande det här. Själv fick jag tag i en robotpendant idag som jag funderar på att konvertera för styrning av fräsen. Kanske kan pokeys bli inblandat, men jag har lite andra alternativ också.
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 22 april 2014, 18:57:16
av gotis
Sånhär?

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 22 april 2014, 19:19:19
av perra_e
Mr3D skrev:En grej funderade jag på, hur mjuk är joggningen när du joggar en axel? Jag har hört när andra köpt MPGs och kopplat de via pokeys då hackar axeln fram.
Har kört live i maskinen för första gången nu och jag kan bekräfta att det hackar för mig med. Det går hyfsat mjukt i velocity mode men i multi-step mod blir det ett hackande. Förmodligen inget att göra åt. Dock kan jag säga att det beror inte på pokeys utandet måste hänga på metoden som man uppdaterar MPG1 i Mack3. Jag gör bara så här i koden:
Skall se om jag kan hitta något annat sätt.
Kul att det inspirerar
Tänk dock på att jag hade ett problem med Pokeys egna drivrutiner om det är någon som är sugen på att gå åt det hållet.
Jag har bara testat på en 64-bitars maskin. Skulle kunna bero på det men det tror jag inte.
Dock funkar det hur bra som helst med en egen drivrutin. Man får ju också fulla möjligheter att göra vad man vill!!!
Jag funderar på hur jag skall filma. Kan kanske gå om jag struntar i att aktivera dödmansgreppet. Med den inkopplad har jag en hand för lite
--Per
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 22 april 2014, 19:28:56
av tecno
Du får väl lov att göra en bypass operation så länge du 'leker'
Och jag som hade hoppats på att du kommit på nåt sätt att komma förbi 'buggen' med hackandet som ju har funnits där sen urminnes tider, dels med ModIO och PoKeys.
Hoppas och tror att detta har lösts med Mach4 när den väl släpps.
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 22 april 2014, 21:48:36
av X-IL
gotis skrev:Sånhär?
Nej inte en sån, men en sån
här.
Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd
Postat: 23 april 2014, 08:34:54
av tecno
Shit va stor den var, tycker den jag påbörjat var en bjässe
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&start=45
(och nej jag har inte kommit längre med den....)