Re: Hjälp med att koppla moped el...
Postat: 8 mars 2014, 23:50:46
Aha!
Men då är det ju en annan typ av generator - då borde det vara schema för nån modell som den generatorn "egentligen" hör till som gäller, och kanske också regulator som hör till den modellen.
I den jag mekar med sitter det en likadan utdragsknapp till vänster om "läslampan", mer eller mindre på samma plats. Jag har inte kommit på vad den är kopplad till, men den verkar inte vara helt amatörmässigt inkopplad (vilket man däremot kan säga om en knapp till som satt strax invid och vars plusmatning var tvinnad (!!) på läslampans plus och vars utgående sladdar bara var klippta, inte ens eltejp...). Eftersom jag inte hittat nån annan passande knapp så verkar det vara den som ska slå av/på dimbakljus. Apropå stereo så verkar det ha suttit nån sån i den jag mekar med, kopplad med "strömtjuvar" på kabeln till läslampan. (Det lär dessutom ha varit en enkel stereo utan "minne" eftersom resterna av kablaget inte har någon "minnesplus". Det som finns kvar är alltså kabelsnuttar för plus och jord, och dessutom en såndär avstörningsburk med nån spole i serie och kanske konding parallellt över matningen).
På den jag mekar med sitter det alltså ett backljus till höger och på motsvarande plats på vänstersidan sitter en röd lampa, som nu inte lyser. Det lär väl gissningsvis vara dimbakljuset.
Intressant med ljustutan, det måste ju vara ett konstruktionsfel. (Jämför t.ex. att på Ford Granada, åtminstone 82-85, så kan man köra vindrutespolaren utan nyckel i, men man måste ha nyckel i för att kunna köra torkaren. Mycket poppis om nån tar med sig nyckeln och lämnar bilen med busiga personer i bilen, och kommer tillbaka med en ruta full med rinn-ränder
). Kanske läge att koppla om så att man får helljusblink och att det dessutom är kopplat så att det funkar även i "garage"-läget. Eventuellt vore det kanske också bra att koppla in den där extravarningslampan så att den lyser om man inte har minst parkeringsljuset på (det är väl minsta man får köra med lagligt, eller är det till och med halvljus som krävs?)
Men då är det ju en annan typ av generator - då borde det vara schema för nån modell som den generatorn "egentligen" hör till som gäller, och kanske också regulator som hör till den modellen.
I den jag mekar med sitter det en likadan utdragsknapp till vänster om "läslampan", mer eller mindre på samma plats. Jag har inte kommit på vad den är kopplad till, men den verkar inte vara helt amatörmässigt inkopplad (vilket man däremot kan säga om en knapp till som satt strax invid och vars plusmatning var tvinnad (!!) på läslampans plus och vars utgående sladdar bara var klippta, inte ens eltejp...). Eftersom jag inte hittat nån annan passande knapp så verkar det vara den som ska slå av/på dimbakljus. Apropå stereo så verkar det ha suttit nån sån i den jag mekar med, kopplad med "strömtjuvar" på kabeln till läslampan. (Det lär dessutom ha varit en enkel stereo utan "minne" eftersom resterna av kablaget inte har någon "minnesplus". Det som finns kvar är alltså kabelsnuttar för plus och jord, och dessutom en såndär avstörningsburk med nån spole i serie och kanske konding parallellt över matningen).
På den jag mekar med sitter det alltså ett backljus till höger och på motsvarande plats på vänstersidan sitter en röd lampa, som nu inte lyser. Det lär väl gissningsvis vara dimbakljuset.
Intressant med ljustutan, det måste ju vara ett konstruktionsfel. (Jämför t.ex. att på Ford Granada, åtminstone 82-85, så kan man köra vindrutespolaren utan nyckel i, men man måste ha nyckel i för att kunna köra torkaren. Mycket poppis om nån tar med sig nyckeln och lämnar bilen med busiga personer i bilen, och kommer tillbaka med en ruta full med rinn-ränder
