Sida 2 av 3
Re: 3D CAM
Postat: 24 mars 2013, 11:17:21
av JonasE
Det har du förmodligen helt rätt i.
DXF är ju relativt öppet, trots allt! Autodesk har ju specen på sin hemsida...
Mvh Jonas
Re: 3D CAM
Postat: 26 mars 2013, 10:05:07
av Hedis
Galenskap kan vara positivt!

Grymt jobbat!
Re: 3D CAM
Postat: 30 mars 2013, 08:59:32
av JonasE
Hej!
Har börjat skriva en dxf-importer...
Jag behöver lite hjälp! Jag behöver dxf-filer från lite olika program för att se hur det fungerar. Man kan generera dxf av olika typer av objekt, verkar det som. I FreeCad får man rätt typ av dxf om man markerar en skiss och sedan genererar filen.
Om någon känner för det, rita en enkel skiss i ditt program (med någon cirkel, raka streck och något rundat hörn) och antingen skicka det till mig eller posta det här. Glöm inte en screenshot av hur det ser ut. Det skulle verkligen uppskattas!
Mvh Jonas
Re: 3D CAM
Postat: 30 mars 2013, 09:42:14
av larky
Skickar en riktig fil jag fräst, från solidworks.
Re: 3D CAM
Postat: 31 mars 2013, 09:00:08
av JonasE
Den där blir perfekt att testa med, alla möjliga vinklar och böjar. =) Tack!
Re: 3D CAM
Postat: 31 mars 2013, 16:20:17
av Krille Krokodil
I APT finns de matematiska funktionerna klara för att räkna ut hur verktyget skall röra sig längs linjer, ligga i kontakt med med vissa ytor men inte träffa andra ytor osv med offset för verktygsdiametrar, olika verktygsgeometrier etc. Ett sätt att komma snabbare fram i en sådan här utveckling skulle kunna vara att skriva ut APT-kod istället och sedan postprocessa den.
http://opensourcedesigntools.blogspot.s ... pt360.html
http://sourceforge.net/projects/aptos/
http://opensourcedesigntools.blogspot.s ... pt360.html
http://www.dtpm.unipa.it/emc/it/apt_doc ... index.html
Re: 3D CAM
Postat: 31 mars 2013, 16:39:02
av säter
Krille:
APT-koden du talar om, är det samma "APT" som man programerade med på 70-talet?
Re: 3D CAM
Postat: 31 mars 2013, 17:07:52
av Krille Krokodil
Ja.
Catia, som jag jobbar i, matar ut APT som vi sedan postprocessar. Väldigt bra om man vill göra speciella saker för det går att lägga egenskriven APT-kod varsomhelst i programmet.
Re: 3D CAM
Postat: 1 april 2013, 17:38:04
av JonasE
Lite ont om tid nu, vi har haft barnen denna veckan. Men, jag har iaf lyckats skriva en DXF-parser som läser in intressanta data från en DXF-fil. Larkys testfil var guld värd, hittade en del fel med den men det ligger säkert andra och lurar...
Upptäckte att jag och den övriga cadvärlden inte följer samma regler när det gäller vinklar och rotation...

Så nu blir det att mippla om lite...
Visar en bild nedan på hur Larkys DXF ser ut efter en import. Jag klarar inte alla typer än, ska fixa Polyline med den förhatliga "bulge" (varför i HELA friden anger de inte en cirkeldel med centrum, radie, start- och stoppvinkel?) så snart jag kan.
När detta är klart känns det som om det ändå är en ganska lång bit kvar innan man kan generera några verktygsbanor... Men det ska gå.

Larkys fil består av enskilda enheter (streck, cirkelbågar etc) som inte direkt sitter ihop. Hur brukar CAM-program generellt funka? Får man gruppera dem manuellt eller grupperar programmet dem självt genom att titta på start- och slutpunkter?
APT... Ska kika på det.
Mvh Jonas
Re: 3D CAM
Postat: 1 april 2013, 18:42:51
av larky
Jag vet inte hur det brukar funka, men i cambam måste jag ta "join" på konturer innan verktygsbanor.
Om du ska skriva ett helt CAM-program, ta en titt på
http://www.cnczone.com/forums/opensourc ... d_cam.html
En del roliga lösningar när det gäller offset.
Re: 3D CAM
Postat: 1 april 2013, 18:44:37
av tecno
Sheetcam sköter detta per automatik samt rensar dubbletter.
Re: 3D CAM
Postat: 1 april 2013, 21:29:23
av dar303
Du är galen! Men på ett bra sätt! Jag kör också CamBam och har precis fått för mig att försöka lära mig Rhino då det är gratis till mac under portningsfasen och vi har mac på jobbet där jag ibland kan se till att jag måste använda sånt här!

Re: 3D CAM
Postat: 1 april 2013, 21:36:44
av JonasE
Nä, jag är säkert inte riktigt frisk. =D
Re: 3D CAM
Postat: 4 april 2013, 23:38:13
av JonasE
Så.... Nu verkar DXF funka. Ny version:
http://rosenborg.homelinux.org/JMill/JMill.rar
Nu vill jag gärna ha lite hjälp igen. Importera gärna en av dina DXFer och se om den ser ut som den ska. Gör den inte det, skicka mig gärna DXF + screenshot på hur den SKA se ut (eller posta här). Uppskattas väldigt mycket!
Bulges funkar nu, var inte så svårt som jag befarade. Och alla ritade streck och cirkelbågar som hör ihop (start- och stopppunkter är gemensamma) grupperas automatiskt.
Jag kom på en idé när det gäller genereringen av verktygsbanor från DXF! Det ligger troligen inte så långt borta ändå...
Mvh Jonas
Re: 3D CAM
Postat: 17 april 2013, 12:27:55
av JonasE
Jaha....
Mycket på G nu, det är därför det inte hänt så mycket. Jag har gjort en total defrag på garaget inför anländande fräs. Kastat skräp, satt upp hyllor och sortimentaskar. Börjar bli riktigt trevligt därute...
Hemma från jobbet pga influensa, men man kan ju inte låta bli datorn...
Har lyckats få till kollisionsdetektering och lite annat, vilket resulterade i bilden nedan. Blå är start och gul stoppposition för varje avsnitt, ibland blir cirklarna överskrivna av varandra. Räknar bara på raka linjer än, och endast en sträcka per sträcka (om ett hinder är i vägen fortsätter det inte efter hindret). Och koden är så risig att den måste fixas till lite, men i grund och botten funkar det så långt. Både in-och utvändiga positioner kan beräknas. En bit kvar än, men mycket av grundjobbet är gjort.
