Sida 2 av 9

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 1 april 2013, 21:25:36
av Gimbal
:tumupp: Ser ut att bli en skoj apparat.

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 1 april 2013, 21:32:09
av 3uba296
Följer med stort intresse, håll inte igen. :)

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 1 april 2013, 21:34:12
av dar303
Snyggt, kör på, vi vill se. Speciellt film!

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 1 april 2013, 21:37:13
av Peter_1982
Det var hemskt vad det skrevs nu då :D

Jag ska skärpa mig med uppdateringarna...

Förväntar mig att kontrollern kommer i veckan nu.
Batterilådan blir klar så snart jag hämtat mer gas, vilket jag tänkte göra imorrn på lunchen.

Sen ska alla batterier testas färdigt, paras ihop, pusslas in i lådan och kablaget lödas ihop.
Sakta men säkert...

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 1 april 2013, 22:08:13
av Spazze
Vad bra att det gick att placera batterierna lågt :)
Har du testat/mätt att lådan får plats med gaffel/bakdämpare i botten?
Har du tänkt klä in batterilådan i nåt mjukt material? Man vill ju inte köra inte knäna/annan kroppsdel i dom där kanterna.

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 2 april 2013, 08:48:39
av Peter_1982
Är väldigt nöjd med detta själv faktiskt. Att placera batterierna på styret hade varit en väldigt enkel, men samtidigt dålig lösning ur tyngdpunktssynpunkt (jävla ord).

Om jag lyckas bottna dämparen fram så kommer stänkskärmen att få sig en smäll, men hjulet ska klara sig med några centimeters marginal.

Invändigt kommer lådan kläs med något skum eller gummi för batteriernas skull, men utvändigt blir det bara en tunn plastfilm med kolfiber look-alike.

Låg dock och funderade på om jag inte ska runda av hörnen på lådan, iallafall upptill där man kommer nöta i med låren när man har benen i marken.
Jag har 25mm aluminiumrör som jag tänkte kapa upp för att använda som hörnbitar, får se hur bra det blir...

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 2 april 2013, 13:30:55
av Peter_1982
Det är inte billigt att äga en svets :? Så länge man inte stjäl gas vill säga.
Lunchnotan gick loss på 7500kr för påfyllning av Argon samt tecknande av nytt avtal för gas till MIG-svetsen, samt fyllning av denna.

Snart dags att sätta hänglås på gastuben så folk inte kan låna den tror jag...

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 2 april 2013, 18:14:41
av walle87
VAd kör du med för laddare?

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 2 april 2013, 19:04:25
av Peter_1982
Från första inlägget:
"Laddare: Tror jag börjar med en av mina BMS Alloy Shell 600W, men lurar på att köpa ett Mastech labbaggregat 100V och 10A så blir det lite enklare."

Jag får se hur detta funkar. Ingen av laddarna är anpassad för den spänningen jag ska köra på, men det går att ställa på några potentiometrar. Sen är dessa laddare väldigt ojämna i kvalitet. En brann upp med ens jag satte den i eluttaget. Var hål i isolationen bakom en FET så det blev kortis direkt till det jordade chassit (tur att kineserna jordat det iallafall).
En annan har jag fått "trimma ner" från 600W till ca 400W för den inte skulle brinna upp av värmeutvecklingen.

Jag inser att jag kommer behöva en BRA RC-laddare med balanseringsfunktion om jag ska fortsätta leka med LiPo-celler. Polaren som gör ett liknande bygge beställde idag en laddare för dubbla 10S-paket. Dock vill jag inte köra utan cellövervakning medan jag cyklar, och vill inte heller behöva koppla in mer än en sladd när jag ska ladda, så det är nog inte rätt väg för mig.

Nästa steg i laddningsprocessen tror jag blir ett Mastech 100V 10A laboratorieagg från USA. Ligger på 300$ o sen säkert 50-100$ till i frakt, men då har jag ett labbagg sen iallafall.
Nackdelen blir ju att man måste släpa med sig ett labbagg om man ska ut och leka hemifrån nån gång. Smidigare då att ta med en liten aluminiumlåda bara som är färdiginställd... Nåja...


Sitter just nu nere i källaren och stresstestar de sista batterierna.

Bild

8st 100W 24V glödlampor i parallell till höger. Följt av en "Wattmeter" och sedan batteriet. Till batteriet har jag en liten "cellogger" som skriker högt och ljudligt när någon av cellerna i batteriet går under 3,5V. Då drar jag isär sladdarna och läser av på Wattmetern hur många amperetimmar jag fått ur batteriet. 8 batterier kvar och sen ska alla laddas upp och balanseras igen...

På tal om balansering fick jag BMSen idag, vars jobb är att se till just att alla celler håller sig balanserade. Liten söt sak som jag hoppas ska fungera bra, då jag inte hittade någon annan att köpa för rätt antal celler...

Bild

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 3 april 2013, 20:52:40
av walle87
aaaa missade den raden om laddare.

Jag hade samma problem. Jag ville inte heller hålla på att koppla in batteri för batteri när man ska ladda utan bara plugga in en sladd i väggen. Jag löste det genom att köpa denna laddare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arger.html
och två rejäla treläges omkopplare som jag ställer om beroende på om jag ska ladda eller "cykla"

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 3 april 2013, 21:18:16
av Peter_1982
Det är ett mindre helvete med laddare och batterier och balansering hit och dit. Jag tror alla vägar man väljer är fel ur någon aspekt.

Ikväll har jag jobbat vidare på batterilådan iallafall.
Blev ett epic fail om man säger så.

Hade inte en tillräckligt stor plåt att täcka hela sidan, så fick dela i inte mindre än tre bitar. Svetsade ihop dessa o tyckte det blev ganska bra. Ska ju klä lådan med kolfiberfilm (Biltema) så jag slipade ner svetsarna som höll småbitarna ihop med varandra.
Såg sen att det slagit sig lite, vilket jag rättade till med ett hammarslag, som i sin tur spräckte alla nerslipade svetsar.
Fick svetsa om dessa, vilket var ett helvete då de nu var nerskitade av slipskivan. Och på grund av min extra svetsning slog sig allt ÄNNU mer!
Bankade ut det så gott jag kom åt, o sprayade matt svart för att se hur mycket av bucklor o bulor man skulle komma att se sen.

Blir nog inte så farligt med lite kolfiberfilm på, den är ganska matt i sig och den strukturerade ytan döljer nog det värsta.

Bild

Bild

Bild

Bild

Måste klura ut ett annat ställe att ha huvudbrytaren på än där jag tänkt från början. Kom mitt i familjejuvelerna om man råkar glida lite långt fram.

Eventuellt kommer kontrollern imorgon, så en provkörning kanske kan göras på söndag om det flyter på :D

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 3 april 2013, 22:37:51
av Lennart Aspenryd
Ja satsa inte på en för stor huvudbrytare, bättre att vara lite macho!

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 4 april 2013, 21:40:56
av Peter_1982
Idag kom kontrollern och lite andra småbitar.

Liten är den inte...

Bild

Lagt nästan 4h i garaget idag med att svetsa lite mer på batterilådan, gjort ett hål att montera "cykeldatorn" i, samt modifierat pakethållaren med ett par aluminiumbitar jag kan skruva kontrollern i.

Bild

Bild

Bild

Bild

Huvudströmbrytaren kommer sitta längst fram längst uppe i hörnet, pekandes i sidled.
Det var i stort sett det enda stället jag kunde hitta som inte är i vägen eller har något på insidan som kommer ta i polerna.

Mitt största bekymmer nu är hur jag ska göra luckan på sidan, och framför allt hur den ska fästas. Den behöver inte vara helt vattentät, för det är inte resten av lådan, men det behöver ju inte heller strömma in vatten som Niagarafallen om det börjar duggregna lite.
Jag tror jag svetsar fast lite vinkeljärn med gängade hål i inne i lådan, och helt enkelt skruvar fast en helt plan sida i dessa.
Kanske kan jag hitta en passande gummilist man kan kränga om kanten så det blir lite tätt iallafall.

Tips mottages tacksamt för andra lösningar :humm:

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 4 april 2013, 23:25:42
av Electricguy
Coolt! :D
Jag hoppas att det kommer en del filmer på den "in action" sen när allt är färdigt! :)

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 4 april 2013, 23:46:35
av Wackt
Ett tips på tätning av lådan...

http://agenturaffaren.nya-ebutik.se/gum ... -ttning-16

Dom har många andra lister om denna inte skulle falla dig i smaken. Tror även Swedol har någon variant som kan passa.

Ev. kan jag ha någon list liggande som blivit över sen något bilbygge... ta ett mått runt lådan så kan jag kolla i verkstan.