Sida 2 av 13
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 12:40:50
av Cano
Jag har länge varit sugen på att köpa Merrick Lockwoods bok "How I Built a 5 Hp. Stirling Engine" men inte kommit till skott än.
Det skulle vara riktigt kul att bygga en stirling motor som man kunde ha lite nytta av.
Jag skulle vilja bygga en beta motor då de verkar "lättast" att bygga, med bara en kolv på kalla sidan som behöver tätas.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 13:09:06
av netrunner
Man kan nog inte räkna med att få en som passar perfekt till där den ska sitta, lite saker får man nog ändra på.
Jag tycker ändå att det är konstigt att ingen säljer motorer från Kina i tex några olika storlekar och bränsletyper:
Pelets, kvistar, flis osv: 300Watt 1kW 5kW.
Bensin, diesel, fotogen: 300Watt 1kW 5kW
Solvärme: 300Watt, 1kw, 5kw.
Totalt 9 versioner. Sen tillkommer kanske tillbehör för vattenkyla eller luftkyla.
Vissa bitar måste tillverkas med stor precision men andra inte. Hur mycket kan det kosta per motor om fabriken ska tillverka 10'000st av varje sort? Kina har ju inte direkt brist på mekaniskt industri och det är ungefär lika svårt att tillverka som en mopedmotor (i tillverkningsprecision). 500kr per motorcylinder? Så tillkommer samma sak som på tex ett portabelt elverk för bensin i samma storlek. 3000kr?
SIDA bränner ju ett 10-tal miljarder varje år på olika projekt, kanske kan man få dom att gå in med pengar? Speciellt för solenergi i tex afrika.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 14:13:20
av Krille Krokodil
The first Stirling cycle cryocooler was developed at Philips in the 1950s and commercialized in such places as liquid air production plants. The Philips Cryogenics business evolved until it was split off in 1990 to form the Stirling Cryogenics BV, The Netherlands. This company is still active in the development and manufacturing of Stirling cryocoolers and cryogenic cooling systems.
A wide variety of smaller size Stirling cryocoolers are commercially available for tasks such as the cooling of electronic sensors and sometimes microprocessors. For this application, Stirling cryocoolers are the highest performance technology available, due to their ability to lift heat efficiently at very low temperatures. They are silent, vibration-free, and can be scaled down to small sizes, and have very high reliability and low maintenance. As of 2009, cryocoolers were considered to be the only widely deployed commercially successful Stirling devices.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 15:18:39
av bearing
danei skrev:Saken är väl att den inte är enkel att tillverka. För att få bra verkningsgrad måste man ha hög temperatur och högt tryck, då blir det väldigt svårt att få till tätningarna. Men principen är väldigt lätt, jag gissar att det går att bygga ihop något som funkar av prylar man hittar i ett vanligt kök. Men att få verkningsgrad på bygget är en helt annan sak. Det finns ett gammalt kickstarter projekt, men vd det blev av det vet jag inte.
Är det axeltätningen du syftar på? Om man sätter generatorn inuti vevhuset, då kan man göra hela motorn kapslad, så behövs inte någon axeltätning.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 16:17:29
av aske
Kanske inte axeltätningen utan mellan cylinder och kolv. Vid höga temperaturer kan man inte ha vanliga gummitätningar utan måste ha extremt bra passning = dyrt
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 16:23:19
av kronken
http://www.kockums.se/produkter-tjanste ... ropulsion/
Kockums har rätt feta stirlingmotorer i sina ubåtar. Hur dom får sin sterlingmotor vibrationsfri vore roligt att se hur det fungerar.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 16:55:28
av Lennart Aspenryd
För nästan trettio år sedan gjorde jag några reklamvideos för just Kockums i Malmö.
Det var mycket intressant att vara inne i labbet och se hur man tog vara på grundfunktioner på vanliga motorer för att sedan köra Stirling i topp.
Vi var ute och körde med personbilen och det krävdes en speciell körteknik, jag kommer ihåg att han som var förare hade en tolvcylindrig jaguar privat!
Man kunde ställa en enkrona på högkant på en rullande motor!
Maffigt bara det.
Jag blev så intresserad så det blev ett stopp uppe i just Stirling på en Scotlandsresa.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 22:45:37
av Gizmo
Kikar man på ebay och dealextreme eller aliexpress med flera sidor så ser man ju faktiskt Stirlingmotorer. Men. Bara leksaker / demonstrationsprodukter, inga som faktiskt är till för att göra energi med. Det hade varit coolt om de bara varit snäppet mer seriösa produkter.
http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=Stirling&catId=0&manual=y
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 23:39:42
av bearing
"Parabolic Dishes"
Dokument från 2010 om soldrivna system. Info om V-161 samt "free piston stirling engine".
http://sfera.sollab.eu/downloads/School ... tation.pdf
"Stirling Engine Assessment"
Från 2002. Inleder med bl.a. jämförelser verkningsgrad olika motortyper. Går över till info om Stirling.
http://www.engr.colostate.edu/~marchese ... 0/epri.pdf
"Demonstration
Stirling Engine based Micro-CHP
with ultra-low emissions
Svenskt Gastekniskt Center – Mars 2004"
Test av V-161.
http://www.sgc.se/ckfinder/userfiles/fi ... f934772b1f
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 10 mars 2013, 23:49:41
av danei
bearing skrev:Är det axeltätningen du syftar på? Om man sätter generatorn inuti vevhuset, då kan man göra hela motorn kapslad, så behövs inte någon axeltätning.
Nej det är det inte, det är kolvtätningen på den heta sidan framför allt.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 11 mars 2013, 00:02:21
av bearing
Liten motor med "löst gående kolv" ("free piston") och linjär generator. 35W och 30% verkningsgrad.
"Development of the Sunpower 35 We Free-Piston Stirling Convertor"
http://sunpower-online.com/library/pdf/ ... oc0094.pdf
"Advanced 35 W Free-Piston Stirling Engine for Space Power Applications"
http://www.sunpower.com/library/pdf/pub ... oc0083.pdf
danei skrev:bearing skrev:Är det axeltätningen du syftar på? Om man sätter generatorn inuti vevhuset, då kan man göra hela motorn kapslad, så behövs inte någon axeltätning.
Nej det är det inte, det är kolvtätningen på den heta sidan framför allt.
Ah, såklart, jag insåg det när jag läste första dokumentet i mitt förra inlägg:
"Pistons seals problematical due to radial forces, pressure and lack of lubrification => Fundamental difficulty !!!"
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 11 mars 2013, 11:06:23
av säter
danei skrev:bearing skrev:Är det axeltätningen du syftar på? Om man sätter generatorn inuti vevhuset, då kan man göra hela motorn kapslad, så behövs inte någon axeltätning.
Nej det är det inte, det är kolvtätningen på den heta sidan framför allt.
Den tätningen är naturligtvis lite bökig att få till, i och med att den dels ska vara oljefri, samt arbeta under ganska hög temperatur.
Men den behöver inte, till skillnad mot kolvstångstätningen, vara 100% tät. Det duger om den är lika tät som i en oljefri kompressor.
För att hålla temperaturen på rimliga värden gör man varmkolven mycket lång och tunn.
Tätningen placeras längst ned på denna.
På så sätt kan tätningen arbeta mot ett område i cylindern som är vattenmantlat.
Här krävs ingen extrem precision, det är samma toleranser som på cylindern i en bilmotor.
Nej, det är inte motorn i sig som är svår att tillverka, det är värmeväxlaren som är kruxet.
Jag vill minnas att de nämnde på Cleanergy, att värmeväxlaren kostade bortåt 100k att tillverka, i enstaka exemplar.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 11 mars 2013, 22:08:23
av aske
Säter:
Med värmeväxlaren menar du mellan värmekällan och varma delen på stirlingmotorn?
Så att jag förstår allt rätt.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 12 mars 2013, 14:00:12
av netrunner
Lasp skrev:Vi var ute och körde med personbilen och det krävdes en speciell körteknik...
Dom hade en Stirlingmotor bil? Elhybrid eller inte?
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 12 mars 2013, 14:08:35
av Lennart Aspenryd
Testbilen, en Ford var en ren mekanisk bil. På den tiden, trettio år sedan pratade man aldrig om hybrid.
Idag skulle det vara en självklarhet att ha kraften lagrad i batteri och en trygg försörjning.
Det är det det handlar om. Ta vara på det trygga, lagra och använd efter behov.
K Marx skulle ha sagt redan då, men nu säger Lasp det:
"Av varje enhet efter förmåga,
åt varje enhet efter behov"