Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
juvefarmer

Re: Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Inlägg av juvefarmer »

(Eventuellt med lämpligt fyllnadsmaterial i röret som dämpning av resonanser.)

Här får jag föreslå en polyester som bäst att ta hand om resonansen.

Jobbar själv med akustik så kan nog hjälpa till om du vill. Skicka PM
vijo

Inlägg av vijo »

Tack för alla tips och ideér, jag återkommer så fort jag har lite mer kött på benen om exakt hur denna skapelse kommer att se ut. Ska förhoppningsvis ha ett möte med en keramik-expert i nästa vecka så efter det bör jag veta mer om vilka begränsningar formen har.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Diskanthögtalare behöver inte direkt någon volym. Populära "3-element högtalare" för bil har dom 2 elementen för mellanregister och diskant sittandes helt fritt.

För bas så behöver man volym på lådan, så mycket som det går.

Givetvis kan man gå runt detta genom att helt enkelt säga att: -"Nja, basen är lite svagare (finns inte)."

Massor av billiga högtalare har inte heller någon bas så konkurrensen är begränsad. Med bara mellanregister och diskant att arbeta med så kan du låta högtalaren se ut hur du vill: uppstoppad hund, jätte fallos eller bomb-bälte, kommer garanterat att vinna någon form av pris ... eller annan reaktion.
vijo

Inlägg av vijo »

OK, så nu har jag äntligen fått tag i en som kan keramik. Så har knåpat ihop ett preliminärt förslag på konstruktion, det ska tillkomma lådor till diskanterna så småningom.

Tankar om om detta?, förslag på bättre lösningar?

ps. om nån är intresserad av att följa mitt projekt i sin helhet (detta är bara en del) så finns här en projektblog: http://www.objectsandinteractions.com
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Inte så mkt att säga förutom :tumupp:
Ser snyggt ut :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Snyggt! Men det verkar inte vara något utrymme för ljud att komma ut underifrån, ska även basen komma ut på ovansidan? Isåfall kan du likagärna stänga till botten.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

netrunner skrev: För bas så behöver man volym på lådan, så mycket som det går.

Givetvis kan man gå runt detta genom att helt enkelt säga att: -"Nja, basen är lite svagare (finns inte)."
Jag säger absolut inte emot dig, men bara här om dagen så såg jag en sån där liten billig iPod-högtalare, volym ca 10 cl (som en tredjedels colaburk ungefär), som dessutom var "collapsable" (som en bit dammsugarslang mellan överdelen och underdelen). Det som var imponerande var att den hade enormt mycket bas för sin storlek! Jag trodde det var omöjligt att få så mycket bas ur en så liten högtalare!

BOSE brukar ju vara experter på sånt där, bland annat har de en klockradio som låter helt oförskämt bra (för sin storlek).

Hursomhelst så är det ett intressant projekt detta! :)
vijo

Inlägg av vijo »

mrfrenzy skrev:Snyggt! Men det verkar inte vara något utrymme för ljud att komma ut underifrån, ska även basen komma ut på ovansidan? Isåfall kan du likagärna stänga till botten.
Fötter fattas på dessa bilder, skålen kommer stå på tre små fötter som höjer upp den en bit från marken.

Så om jag har förstått det rätt så behöver diskanterna i princip bara kaplsas in, utan behov av så stor volym? För visst är det så att dem kan inte befinna sig i samma låda som bas-elementet?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Beror på vad det är för konstruktion på Mid/diskanterna, många är kapslade i sig själva så att dom inte behöver en separat inkapsling.
vijo

Inlägg av vijo »

Jag antar att dem inte är slutna då de ser ut såhär:
vijo

Inlägg av vijo »

Nu kommer det en liten uppdatering på projektet :)

För dem som vill läsa mer och mer regelbundet om projektet så har jag en projektblogg här: http://objectsandinteractions.com/

Först och främst, det går frammåt med själva skålen men det tar tid...

Bild

Bild

Och sen lite frågor:)

jag har försökt läsa mig till vilken typ av design som skulle vara bäst, rent ljudmässigt men då min kunskap på detta område är lika med noll så ställer jag en fråga här...

Vilka av dessa tre alternativ tror ni är bäst?

Borde alternativ nummer tre ha sånna här rör för basreflexen? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bassreflexrohr.jpg
RoPa

Inlägg av RoPa »

Beror lite på vilka fötter du kommer att ha men slutet uppåt med basreflex låter mer lovande än öppen uppåt. Blir lite som de gamla klassiska högtalarna på ben med basen under och reflexen uppåt (minns inte vad de heter).
Fötternas höjd bör du beräkna så att storleken på spalten under inte gör att du får för hög strömningshastighet på luften och därmed blåsljud, kan beräknas på liknande sätt som tvärsnittsarea för basreflexrör, blir lite som en tvåkammar låda :wink:

Ställer mig lite frågande till varför du valt att sätta så många träbitar runt baffeln för "basen" och upp till överdelen? Det kommer att skapa en låda i lådan och bli dominant. Är du orolig för att överdelen ska svänga så sätt dit de träbitar du ritat men vänd de utåt (radiellt) så det blir breda spalter ut från "basen" och åt sidorna.

Om du vill prova att släppa ut ljudet uppåt så försök få skålen att bli som ett toroidformat horn.
Låt ljudet gå ut ur baselementet åt sidorna runt magneten, rikta ned det i skålen som i sin tur vänder upp det kring ytterväggen och sedan leder ut det i en öppen ring ovan. Då kan du använda beräkning av bashorn. Tror dock mer på sluten topp och basreflex.

Mycket läcker design !!! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
vijo

Inlägg av vijo »

Tack för tipsen:)

Träbitarna som håller uppe skivan är nu riktade radiellt, ska lägga upp en bild på hur designen innuti lådan ser ut så snart jag får några sekunder över!

edit: fick några sekunder över. Allt är dock bara preliminärt och i skiss-stadie, innan mina skålar kommer ut ur ungnen så kan jag inte mäta eller placera ut alla komponenter...
swirve

Inlägg av swirve »

Ett tips är att regga dig på http://www.faktiskt.se , där finns högtalarkonstruktörer av rang!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om designen.

Å ena sidan är jag djupt imponerad av själva designen och blandningen av olika material.
Det ser heltenkelt skitsnyggt ut !!!

Som högtalare är det tyvärr enligt mig, massor av saker som strider mot de mest fundamentala grunderna i hur en högtalare fungerar.

Egentligen är jag lite "anti" mot att en pryl får göra avkall på sin huvudfunktion, för att den skall se snygg ut.
Riktigt bra design ser snygg ut och behåller sin huvudfunktion, eller är till och med inovativ funktionellt.

Exempel:
Bild

Nog om detta..
Hur får vi nu din högtalare att låta så bra som möjligt då.

Generella saker att fundera på:
- Ett baselement som passar i den volym som "lådan" utgör. Har du redan elementen ¨så "är det som det är" och egentligen kan vi bara räkna på om en sluten eller basreflex
gör saken så bra som möjligt (behöver åtminstonde fs, Qes på elementen och volymen på konstruktionen, för att räkna). Om du inte skaffat element bör du fundera på vad
som passar bärst givet din design.

- Den låga basen (under 800Hz) är i praktiken inte rikningskänslig så genereras bara detta område med tillräckligt ljudtryck, sabbar inte konstruktionen i detta avseende.
99% av alla högtalarkonstruktioner har diskanten riktad mot lyssnaren. Detta är inte en slump. Den sista procenten har lite kluriga lösningar (som vi borde fundera på).

- Vissa frekvenser kommer generera vibrationer, jag gillar att du tänker "stummt", men det kan behövas fundera på vad fötterna består av senare.

- I praktiken bygger du ett tvåvägssystem, men hur vi än vrider på det kommer det bli probelm i mellanregistret, primärt beroende att elementen inte är vinklad mot lyssnaren och att det i praktiken saknas ett mellanregister element.

- Även om det är lite "motbud" mot tidigare inlägg, är "runda" högtalare oftast ett problem (om man bortser från horn som ofta mår bra av runda bafflar). Men nu är vi ju där.

Okay så vad göra då ??

1.)
Det allra största problemet nu är att du har en konstruktion där basen utgör en "sub bas" i praktiken, och där du kompletterar med diskanter.
Det finns heltenkelt inget som producerar ljud i mellanregistret vilket är där merparten av det intressanta ljudet befinner sig.
I hop med punkt 2 nedan så kommer detta lite raljerande låta lika bra som om högtalaren stod i ett annat rum.

I normala 2-vägs högtalare, så har man en bas som även klarar av mellanregistret, men då kan den inte monteras som i din design.
Jag föreslår att du byter den ena diskanten mot ett mellanregister och hanterar detta som punkt 2.

2.)
Att rikta diskanterna från lyssnaren är det näst största problemet.
Höga frekvenser reflekteras inte på samma sätt som låga, och med diskanter riktade uppåt kommer ljudbilden bli riktigt "nasal" och sakna klang.
Givet att du är där du är, så ser jag som enda möjlighet att skapa en reflektion nära ljudkällan. Du behöver en kon över diskanten.
Jag har själv byggt ett par "Fontana" som helt bygger på denna princip, och av diverse olika designer som passerat genom åren är dessa
högtalare kvar (och skall så förbli). Även om denna typ av konstruktion har "regelmässiga fel" så har den även en del intressanta egenskaper.
Genom att ljudet reflekteras runt om, så saknas en så kallad "sweet spot" och man behöver inte sitta exakt i mitten för att uppleva ljudet bäst.
En trevlig egenskap som särskilt uppskattas i en "hemma bio" där man är fler i en soffa exempelvis. Rundstrålningen skapar vissa "spatiala effekter"
(rent tekniskt) men jag har aldrig riktigt identifierat dessa eller åtminstonde upplevt det som ett problem.

För att förstå vad jag menar:
Bild
Bild

Om man skulle designa med mellanregister och använda konor enligt ovan, så bör man i teorin vrida konstruktionen "lite" så att diskanten kommer
lite längre ifrån lyssnaren än mellanregistret.

Hur det skulle se ut överlåter jag till dig att tycka om :-)
Antagligen skulle två symetrikskt lika koner eller två olika (det är ju redan en rätt intressant design).

Jag är övertygad om att din design skulle må bra av ett aktivt filter, så att man enkelt kan kompensera för tilkortakommanden och skruva på frekvenserna
tills det låter bra. I många "off the shelf" högtalare av i dag så använder man bristfälliga element (läs billiga) men kan ändå få dom att låta fantastiskt genom att kompensera
i filter.

Det jag är lite osäker på är själva materialet "lera".
Har faktiskt aldrig funderat på hur stummt det är. I värsta fall är det en bra "absorbent" för lågfrekvens :?

Lycka till !!! :tumupp:
Skriv svar