Sida 2 av 2

Re: Omlödning?

Postat: 10 november 2012, 20:32:04
av SvenW
För att återgå till utgångsfrågan.
Hur vanligt är det att man 'reparerar' ett gammalt kretskort genom att löda om lödpunkterna?
Är det möjligen en standardmetod om man inte kan hitta felet?
Erfarenheter någon?

Re: Omlödning?

Postat: 10 november 2012, 20:35:54
av Icecap
Jag brukar avsyna med en urmakarlupp eller liknande. Många fel kan härledes till lödfel och enstaka kan härledes till den sorts fel som kommer efter en viss tid. Att löda om kondensatorer i speciellt tjock-TV är ju rimligt välkänd, just pga. vikten, kretskortets material, temperaturändringar och allt som kan finnas.

Re: Omlödning?

Postat: 10 november 2012, 20:57:57
av SeniorLemuren
SvenW skrev:För att återgå till utgångsfrågan.
Hur vanligt är det att man 'reparerar' ett gammalt kretskort genom att löda om lödpunkterna?
Är det möjligen en standardmetod om man inte kan hitta felet?
Erfarenheter någon?
Om det är vanligt vet jag inte, men för sisådär 30 år sedan så fick jag en terminal till en IBM SYS34. Skärmen hade varit på reparation och var utdömd som ej reparerbar. Efter att ha gått över tusentals lödpunkter med lödpennan funkade den utan problem. Det var ett lönsamt arbete för jag sålde sedan tillbaka skärmen för 5000 kronor, en ansenlig summa pengar på en tiden. :D . Jag vill minnas att dessa terminaler kostade bortåt 20 000 kronor vid den tiden.

Re: Omlödning?

Postat: 10 november 2012, 22:46:35
av Seroster
Omlödning brukar jag använda mig av när jag får slut på idéer =P

Re: Omlödning?

Postat: 17 november 2012, 21:14:34
av rikkitikkitavi
Icecap skrev:Den arbetsplats jag kom till 1982 hade uteslutande oscilloskop, testsändare och spektrumanalyzer med rör. Det blev intressant då hela instrumentparken i ett rum blev dränkt med hydraulikolja pga. en rörsprängning. Men rätt ska vara rätt: de oscilloskop vi hade under utbildningen som testobjekt var med transistorer.

Likaväl oxiderar lödningar och blir utmattade och många års termisk stress gör det inte bättre. Men det är ju bra att felet blev hittat och åtgärdad.
Tveksamt att oxidation är orsaken till problemet. PbxOy och SnO är tämligen hermetiska varför snabbt avtar på några mikrometers djup i lödfogen.

Det skulle vara ifall man har fogar med dålig vätning så attsyre tränger ner mellan lödtennet och själva komponentbenet / kopparbanan och på så sätt ger oxidation av ytorna och därmed kontaktproblem.

Snarare ren utmattning pga olika termiska utvidningskoefficienter och eventuellt att tennet fasomvandlas under 13C , aka sk tennpest vilket ger
volymsändring av fogen (och dess hållfasthet kollapsar)

Re: Omlödning?

Postat: 25 november 2012, 21:10:27
av Sparkz
Vanligt på bilar, värme OCH vibrationer. Pumprelä till Volvo 740/940, jag vet inte hur många jag har lött om. Det som är inringat med rött är reläspolarna, där syns det ganska tydliga ringar runt benen.
Bild

Re: Omlödning?

Postat: 27 november 2012, 00:01:38
av Glenn
Ja, på bilar är det ganska vanligt skulle jag säga, och ofta är det enklare att bara löda om allt istället för att sitta med lupp och leta..

Re: Omlödning?

Postat: 1 december 2012, 11:12:30
av SvenW
Sparkz, jag kännen igen de där ringarna. Det fanns liknande i lödningar på mitt oscilloskop,
om än inte lika tydliga. Nu skall jag skall gå igenom med lupp och leta vidare efter sådana.
Tack för bilden och tipset.

Re: Omlödning?

Postat: 3 december 2012, 00:38:57
av Seroster
Lödde om ett bilrelä igår, gick från intermittent fel till inget fel alls.
Såg inga ringar, men det fungerade att bara löda om hela högen.