Sida 2 av 2
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 21 oktober 2012, 22:59:27
av mrfrenzy
Du kanske missförstod vad dom försökte säga.
Bilbatterier är gjorda för en hög strömförbrukning under mycket kort tid (sekunder), sedan ska dom laddas upp omgående av motorns generator. Använder man dom på detta sätt håller dom i många år.
Om man använder bilbatterier för cyklisk drift, dvs tömmer dom på mer än 25% av sin kapacitet och sedan laddar upp dom om och om igen så kommer batterierna gå sönder.
Du ska alltså ha förbrukningsbatterier gjorda för cyklisk drift. Kolla databladet på dom batterier du tänkt köpa hur många urladdningar dom klarar.
Även om du köper rätt sorts blybatterier (för cyklisk drift) får du inte ladda ur dom mer än 50-75% varje gång om dom ska hålla länge, det brukar finnas en graf i databladet som visar antalet cykler batteriet klarar i förhållande till urladdningsnivå vid varje cykel.
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 21 oktober 2012, 23:06:36
av Swech
Det är lite luddigt vem "dom" är
Är det motorerna som går sönder eller batterierna?
hursomhelst. Bilbatterierna - fel val....
Swech
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 22 oktober 2012, 00:33:32
av Seroster
f1lth skrev:
Frågan är hur mycket tre 12 volts 12 ampere blyackumulatorer orkar med i minus 20. Jag antar att benen får användas mycket även om jag isolerar batterierna väl.
.
Jodå, det ska nog gå i svalt klimat med.
Om inte annat blir de ju varma ju längre de går ;P
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 22 oktober 2012, 02:08:22
av bearing
Ett alternativ till blybatterierna från biltema är att köpa 4st 18,5V 5Ah RC-lipo (blir 10Ah 37V) från
http://www.hobbyking.com
Det kostar ungefär samma, men kräver att man köper lipo-laddare och någon form av batteriskydd (BMS).
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 22 oktober 2012, 08:23:03
av f1lth
Mrfrenzy>>> Valet av batteri kräver mer efterforskning än vad jag först hade trott. Jag måste sätta mig och surfa batteriegenskaper ikväll. Tackar dig för grundförutsättningarna som jag måste ta hänsyn till.
Swech>>> Jag kan förståss ha missförstått killen på rull.se men som jag förstod det så är det motorerna som inte klarar den höga startströmmen. Han hade pratat med någon som servar borstlösa nav-elmotorer och lärt sig detta.
Seroster>>> Jag kanske kommer fram till att blyackumulatorer inte är rätt väg att gå. Då får jag sätta mig in i Lipo-världen, men just nu känns blyackar enkelt... eller... det följer med en blyladdare i motorkittet jag beställt iallafall

Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 22 oktober 2012, 22:57:23
av Seroster
Lipo skrämmer mig, hoppas de kommer med korstslutningsskydd, annars blir det väldigt varmt väldigt snabbt.
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 22 oktober 2012, 23:08:00
av bearing
Jag har en kartong med 1,5kWh liggandes bredvid sängen. Ett av batterierna kom med en uppblåst cell. Den tog jag loss ur batteriet genom att spraya silikonspray mellan cellerna, och pressa isär med ett kreditkort. Klippte sedan cellen mitt itu med en plåtsax. Uppblåsningen hade börjat i ett hörn, så jag hade en ide om att jag skulle kunna klippa loss den trasiga delen, och sedan ladda upp den hela delen.
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 27 oktober 2012, 23:13:31
av f1lth
Kcy-switch... vad är det för en komponent.
Bifogar en länk med kopplingsschema:
Vad händer om jag inte använder mig av en Kcy-switch när jag laddar batterierna?
Kommer controllern att gå sönder?
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 27 oktober 2012, 23:21:00
av eqlazer
Beror på vad kontrollern tål för spänning, blyaccar laddas med högre spänning än 12V (runt 14V). Så totala spänningen vid tre accar i serie resulterar i över 40V.
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 27 oktober 2012, 23:28:55
av bearing
I princip alla batterier har runt 15% högre slutspänning vid laddning, än nominell. Så eftersom att om den är gjord att tåla litium- som är nyladdat, borde den tåla blybatterier också.
f1lth skrev:Kcy-switch... vad är det för en komponent.
Bifogar en länk med kopplingsschema:
-
Vad händer om jag inte använder mig av en Kcy-switch när jag laddar batterierna?
Kommer controllern att gå sönder?
Key-switch är tändningsnyckeln, så den ska du nog inte slå på medan du laddar. Fast det går antagligen det med. Jag skulle nog koppla bort controllern helt när jag laddar. Men det går nog att ha den inkopplad också. Jag tror det är bra att ha en kraftig huvudströmbrytare mellan batteriet och controller, och att slå av den vid laddning eller då fordonet inte ska användas på länge.
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 27 oktober 2012, 23:38:12
av f1lth
Kopplade klart allting nyss enligt kopplingsschemat men utan laddare inkopplad.
När jag satte i säkring small den...
Måste jag plugga ur controllern från gasreglaget först kanske....
Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo
Postat: 28 oktober 2012, 12:19:18
av bearing
Det tror jag inte. Men du kanske behöver förladda kondensatorerna i controllern med en resistor innan du kopplar in batterierna.