Sida 2 av 2

Re: Nivå-mätare för bensintank

Postat: 10 maj 2012, 10:12:00
av JohnA
Har Watti möjligen en 600 med 903-motor? För inte är det väl en 500 "luft-tvåa"?
Men det var ju inte själva bilen det skulle frossas i, även om sådant är mycket trevligt...

Behövs verkligen bränslereturen? Man bör kunna återföra returen via ett T-rör före bränslepumpen för att inte få något "svinn" tillbaka till tanken och då borde en liten flödesmätare på sugledningen från tanken kunna räkna ganska exakt vad som finns kvar sedan senaste tankning. En klar nackdel är att man antingen måste tanka fullt för att nollställa eller mata in senaste tankningsvolym. Att spara nivålampan eller åtminstone dess givare är då en trygghet. En klar fördel med flödesmätare är den bekväma installationen, en annan är att man har en mycket bra grund till en färddator som kan lära ut intressanta saker om hur motorn mår och fungerar.

Jag ska själv bygga en enkel färddator kring en liten flödesmätare jag haft i lådan säkert 20 år. Mätaren är en liten vit rund plastdosa med två slangnipplar som inuti består av ett skovelhjul med magneter. Tror den ska ge 9600 pulser per liter så det blir bra upplösning.

Designmässigt är det tråkigt med en alfanumerisk LCD i en fin vintagebil men en sådan kan man ju gömma någonstans eller göra löstagbar. Någon föreslog RGB-diod där olika färger indikerar nivån och gömmer man en sådan i en original- eller tidstypisk indikeringslampa blir det ju hur diskret som helst. En annan variant är att sätta ett tidstypiskt vridspoleinstrument i en passande låda under instrumentpanelen i knähöjd. (tänk bara på knäskaderisken, som dock inte påverkas nämnvärt om det är en svansmotorbil med bara några lager plåt och ett reservhjul mellan knäna och trafiken...)

Personligen skulle jag fånga tillfället och bygga en "presentationsenhet" med siffervisande nixierör eller ännu hellre ett s.k. indikatorrör av den typ som var populär i samtida radioapparater. Jag antar att bilen är från ca 1955-65 och då är EM80 och EM84 helt rätt.
Snyggare tankmätare kan man knappast få tycker jag som rörnörd! 8)

Ett alternativ till flottör med magnet och små tungelement/reed-switchar är att använda en rad av termistorer. -En för varje nivå och en till ovanför översta bensinnivån som referens. Mätaren kan då byggas med enbart några analoga OP-ampar konfigurerade som komparatorer. Låt en svag ström gå genom samtliga termistorer så att de värms upp något. Komparatorerna slår sedan om för de termistorer som kyls av bensinen. Utsignalen från OP-amparna är som gjorda för en LED-stapel men det är förstås inte så snyggt i en fin veteranbil. Men man kan enkelt mixa ihop de digitala utsignalerna till något analogt för ett vridspoleinstrument.

Re: Nivå-mätare för bensintank

Postat: 10 maj 2012, 10:33:54
av JohnA
Off-topic bilnörderi:
Min inre detektiv arbetar långsamt. Att det var Fiat anade jag direkt av hastighetsmätaren då det är från Veglia Borletti. Fiat 600 gissade jag enbart för att de är vanligare än 500. Först nu såg jag filnamnet på den bifogade bilden. Då frågar jag igen: Är det en 594cc-motor från italiensk 126:a eller rent av en 750 från Polen? Jag har adapterplatta för fyrcylindrig 903cc (F127, A112) och en hel del 126-delar om sådant är av intresse. Finns halvvägs mot Norrtälje och pratar gärna småfiat! PM:a/maila vid intresse.

Re: Nivå-mätare för bensintank

Postat: 13 maj 2012, 10:17:08
av watti
Hehe! Friskt gissat, Är lite imponerad faktiskt! Din sista gissning var nästan helt rätt!

Det är en Fiat 500F från 72, Men eftersom den är F modellen, "snik"-modellen så ser den likadan ut som bilarna från 1966.. Andra emblem endast!

Jag har fått tag på en motor från en Fiat 126:a, en polsk från 98. Ny renoverad med planad-top, elektronisk tändning, lättat svänghjul osv, 650cc :)

Har även en Fiat 126:a, "pundar"lackad från 1975 som bil man kan ta sig affären med :)

Här är lite mer info ommin bil ni är intresserade :)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 218715&p=1


Ang bränsle returen så fanns ju inte denna på Orginalförgasaren på min 498CC motor, Men på denna nya polska så finns den där. Även en 5v+ ingång som jag inte riktigt har koll på vad den gör!.

Tänkte först göra som du skrev med t-rör och en backventil, Men jag funderar på ifall inte soppan agerar som kylvätska, då kanske detta är lite dumt...

126 delar är alltid intressant! Pm:ar dig lite senare!

//Mvh Simon

Re: Nivå-mätare för bensintank

Postat: 13 maj 2012, 17:43:25
av JohnA
Fortsätter OT med ett stort HURRA för det fina jobb du lagt mer på renoveringen Simon!

Jag har haft ett antal 126:or, kört 1000-tals mil med dem och har fortfarande kvar min allra första bil som är en italiensk 126:a inköpt i lönndom som 16-åring omkring 1984. En 500 var länge en dröm men det var så mycket annat jag ville... Har hunnit göra massor av kul med F126 genom åren och de är ju i princip samma bilar.

Beträffande storleken på polenmotorerna insåg jag att jag nog mindes fel. -De blev nog aldrig större än 650cc. Oavsett polskt eller italienskt ska man vara försiktig att köra fortare än 90 annat är kortvarigt då motorerna vibrerar så förbannat. Fläktkåpor, allt i avgassystemet och t.om. generatorfästet spricker! Åk aldrig omkring med en enda lös skruv!

Nä, back on topick! Nu måste vi lösa det där med bränslemätaren! Eller måste vi förresten? Jag hade i flera år till ganska nyligen en Fiat 127 vars bränslemätare slutat fungera sånär som på varningslampan. På Fiat brukar det vara 5-6 liter kvar när lampan lyser med nått sånär fast sken men den börjar blinka i svängarna redan ett par liter tidigare. På fem liter kommer du nästan tio mil om du inte gasar fullt! :D

Det är kul att bygga elektroniska manicker till bilen men om nyttan är tveksam måste åtminstone nöjet vara hyfsat och jag personligen tycker det finns andra saker att bygga som ger mycket mer. Lägg krutet på en bra ljudanläggning eller en färddator istället! Eller varför inte ett diskret larm som skyddar mot att någon kånkar iväg bilen och ställer den på tvären i en carport? En F500 i så fint skick som det du fixat Simon är nog värt att försöka stjäla inte bara av avundsjuka busgrabbar...

Beträffande den polska generatorn (om inte annat så för att diskutera något som har med elektronik att göra här på EF) utgår jag från att det är den licensbyggda Lucas växelströmmaren på ca 30A. Vill man ha extraljus eller ens en hygglig stereo är original likströmsgenerator på knappt halva effekten inte mycket att ha. Likströmsgeneratorerna laddar dessutom inte på tomgång. Vill minnas att laddningsregulatorn är inbyggd i växelströmsgeneratorn så det är bara att koppla på batterikabeln samt sladden från instrumentpanelens laddningslampa. Inga andra anpassningar behövs.

När du sedan stoppar i en fyrcylindrig turbomatad 1050cc Abarth-motor, eller en hyabusamotor kanske, kommer inte hastighetsmätaren att räcka till på långa vägar. Vill du då ha ett kul elektronikprojekt kan du bygga en digital hastighetsmätare med PIC- eller AVR-processor och bygga om den ordinarie hastighetsmätaren så att dess nål drivs av en liten stegmotor istället. Därmed kan du låta nålen "slå runt" vid 130 och fortsätta från 30 och uppåt! :mrgreen: Att sedan bromsarna inte heller räcker till är tyvärr inget man bygger bort med lite fiffig elektronik... :lol: