MGL skrev:Hej,
intressant det här..
Jag har inte riktigt klart för mig hur mataren fungerar.
Är den i princip en växelströmsgenerator med likriktad utgång, där magnetiserings lindningen styrs av nämnda regulator?
Hur stor spänning är magnetiseringslindningen anpassad för?
Är den kanske inte anpassad för 230V utan en betydligt lägre spänning??
Om det skulle råka vara så kunde du ju ta en standard växelströmsgenerator 24V
(om den spänningen inte är för låg, vet inte om det tillverkas växelströmsgeneratorer med högre spänning)
och koppla mellan din regulator och den stora magnetiseringslindningen.
En växelströmsgenerator har ju en magnetiseringslindning som styrs med en relativt liten likström.
Slit bara ut eventuell inbyggd laddningsregulator och ersätt med din regulator.
Hmm.. fast då dyker ju ett nytt problem upp - magnetiseringslindningen i växelströmsgeneratorn är anpassad för låg spänning
och du matar din regulator från utgången med 230V.
Då får du nog koppla en glödlampa i serie..
Och så är det ju det här med säkerhet och isolation.
En bilgenerators isolation är ju inte gjord för 230V så det här var nog ingen god ide.
Annars skulle det väl vara enklast att hänga på en större tyristor(eller triac) enligt schemat.
Låt tyristorn i regulatorn tända triacen. Tyristor hade varit enklare men nu har vi negativ tändström så..
Eftersom vi har en triac ritade jag in en extra diod (D2) men den borde väl egentligen inte behövas, R1
borde säkerställa att den inte tänder på negativ halvperiod.
D1 måste klara den ström som flyter i magnetiseringslindningen.

Mataren har jag för mig fungerar så här:
Från regulatorn kommer en växelspänning till statorn på mataren.
Ut från borstarna får man en likström som då varierar efter inkommande växelspänning.
Men då denna är remdriven så blir effekten ut på DC-sidan betydligt kraftigare än inkommande, en förstärkare typ.
Jag vet att det finns folk som laborerat med bilgeneneratorer, men ingen som fått till nåt bra resultat
Om vi går tillbaka på det stora fältet i generatorn igen, så ligger motståndet på 6-10ohm, har inte alla siffror i huvet.
Tror att det är stämplat till 60-70v och uppåt 55A.
Men det är fortfarande bara en härva med koppartråd, isolationstestar man detta så går det inte sönder precis.
Så visst tål det 230v. Jag tror att man får tänka i energi eller effekt istället.
Det går åt en viss mängd energi att hålla huvudspänningen på 400v, utan last lite, och med last mer energi.
Får man på för mycket så styr regulatorn ner och tvärtom.
Förut hade man likström och tryckte igenom, nu blir det korta pulser med mer energi i varje puls.
Men det går fortfarande åt samma effekt med samma förutsättningar.
Det som i regel tar död på en lindning som den här är värme, men så länge regulatorn jobbar som den ska och allt fungerar
så går den effekten man stoppar i denna fältlindningen åt till att magnetisera generatorn och hålla spänningen uppe på 400v.
Vi får väl anta att den den tål 230v, friskt kopplat hälften brunnet var det nån som sa
Om inte annat så har jag nog aldrig mätt upp vad som kommer ut mataren idag,
när man matar den med 230v från den nya regulatorn, det kanske är ännu högre spänning. Men det fungerar.
Jag ska suga lite på din ritning här, verkar lovande.
Har inte tänkt i denna bana förut. Jag får nog köpa hem lite grejer och pröva.
Det går rätt bra att provköra allt på bänk, så jag får nog testa detta och återkomma.
Tack så väldans mkt. Roligt
