Re: Hjälp med kod för Arduino Uno
Postat: 2 mars 2012, 17:55:29
Du har givetvis rätt, Sodjan.
I veckan har jag implementerat dataloggning till ett flashminne (4 eller 8Mbit med SPI interface).
SPI-rutinerna hade jag sedan innan, så de var klara och fungerade.
Då började jag med att göra fyra enkla funktioner:
* initiera flash
* skriv en byte till flash
* läs en byte ur flash
* radera sektor i flash
Dessa testkördes noggrannt på alla vis.
Sedan utökades det med:
*skriv bytes i flash från RAM-buffert
*läs bytes i flash till RAM-buffert
testades noga.
Sedan byggde jag en struktur för hur data skulle lagras i minnet och det testades.
Allra sist har jag börjat implementera de funktioner som ska anropas för att spara eller läsa poster ur minnet.
Ett typiskt inifrån och ut arbete.
Men varje funktion för sig byggde jag upp som jag beskrev innan - utifrån och in - skelettet först med hakparenteser, loopar och if satser och till sist satserna inuti dessa.
I veckan har jag implementerat dataloggning till ett flashminne (4 eller 8Mbit med SPI interface).
SPI-rutinerna hade jag sedan innan, så de var klara och fungerade.
Då började jag med att göra fyra enkla funktioner:
* initiera flash
* skriv en byte till flash
* läs en byte ur flash
* radera sektor i flash
Dessa testkördes noggrannt på alla vis.
Sedan utökades det med:
*skriv bytes i flash från RAM-buffert
*läs bytes i flash till RAM-buffert
testades noga.
Sedan byggde jag en struktur för hur data skulle lagras i minnet och det testades.
Allra sist har jag börjat implementera de funktioner som ska anropas för att spara eller läsa poster ur minnet.
Ett typiskt inifrån och ut arbete.
Men varje funktion för sig byggde jag upp som jag beskrev innan - utifrån och in - skelettet först med hakparenteser, loopar och if satser och till sist satserna inuti dessa.