Sida 2 av 6
Postat: 17 juli 2005, 17:01:18
av AndLi
Hoppas du tänker be rörkrökaren att göra två T anslutninger med avstäningar på och med en förbikopplare, jag menar så resten av familjen kan få vatten fast att du råkat haverera ditt filter
Jag ser med stor nyfikenhet fram emot bilderna i drift!!
Slangarna ser ruskigt dyra ut btw..
Postat: 17 juli 2005, 18:13:15
av Fagge
Jo då, det blir 3st kulventiler där 2av dom ska bryta flödet till & från filtret & en tredie som ska kunna släppa förbi vattnet vid sidan om filtret!.
njo 178:- /m kostade slangen, men man ska nog inte satsa på billigt skit när det gäller sånna här byggen!.
Postat: 18 juli 2005, 15:01:51
av Fagge
Ni hade rätt om öronen.
Jag har labbat i duschen idag & vid kanske 2kg tryck så började vattnet ta sig genom Oringarna. Sedan vågade jag inte dra pinnbultarna mera för att öronen började böja sig lite.
Så jag ger mig, det får bli någon form av platta ovanpå som sprider ut trycket så jag vågar dra bultarna ännu hårdare.
Alternativet är att göra 2st nya topp & botten plattor som har kanske 6-8 öglor & något större krage som gör öglorna kraftigare.
Få fundera lite på vilket som blir biligast
Ett fel till jag hittade idag var att filtret i botten lyfte under tryck så att vattnet sipprade igenom längs kanterna, i stället för att blida små starka strålar genom dom små hålen.
Så jag provade att borra & gänga 4st hål men vattnet tog sig lite igenom i alla fall. Så jag blir tvungen att fräsa ett spår i filterplattorna & lägga dit en Oring som ska täta. Eller om man hittar någon vanlig packning i den storleken eller nått packningsmaterial så man kan skära ut ur!.
En grej till är att bottenfiltret plattan måste ha mycket färre hål, för att få upp tryck i strålarna. Kanske 20-50 hål i stället för 204st

. Men det är ganska lätt att labba fram, genom att tejpa över ett gäng & prova!
Postat: 18 juli 2005, 16:02:59
av sebastiannielsen
Kom på en smart ide:
Istället för kulventiler, använd magnetventiler.
Så gör du någon koppling med OR-grindar och NOT-grindar och 6 st knappar, 3 st röda och 3 st gröna, så att utloppsventilen INTE går att stänga förrens antingen inloppsventilen är stängd eller förbikopplingventilen är öppen.
(utlopp)
filter [förbikoppling: B]
[A] (inlopp)
A signal (NOT) --> OR-A
B signal --> OR-B
OR-OUT ---> möjliggör avstängning av C.
Om man försöker stänga av B eller sätta på A när C är stängd, så ska C sättas på automatiskt.
För det är ju dumt om du stänger av C av misstag och så sprängs ditt fina filter pga trycket...
Eller så struntar man i utloppsventil och har bara A(inlopp) och B(förbikoppling).
Postat: 18 juli 2005, 16:10:57
av danei
Det kvittar väl. Det blir ju samma tryck även om det är de vanliga vattenkranarna som är stängda. Eller hur tänkte du?
Postat: 18 juli 2005, 16:13:49
av sebastiannielsen
men det är väl alltid något som är öppet?
I vårat hus snurrar vattenmätaren hela tiden men ganska långsamt. Förmodligen är det pannan som tar vatten.
Postat: 18 juli 2005, 16:17:08
av danei
Då läcker det någon stans. Kolla upp det! Men det påverkar inte trycket. Det är samma tryck i ledningarna som när du inte har något flöde. Nu har jag bortsett från ev tryckstötar.
Postat: 18 juli 2005, 16:17:52
av Macce
Är kranarna stängda (=du inte använder varmvatten) skall pannan inte ta något vatten (såvida du inte just tömt hela varmvattenbehållaren och den fyller på).
Gör den det läcker det någonstans...
EDIT: danei: MÅSTE du vara snabbare än mig?

Postat: 18 juli 2005, 16:20:44
av danei
Du kan inte tömma varmvattenberedaren. Denn fylla samtidigt som du tappar. Så när du stnger kranen stoppas flöden in också. Pannan i sig ska inte behöva mer än någon liter om året.
Postat: 18 juli 2005, 16:23:25
av Macce
Okej, trodde den fyller på vattnet när man slutat att tappa ur vattnet när duschen blir kall på en gång och inte sakta när varmvattnet tar slut...
Iofs är det mera logiskt att det kommer in mera vatten i samma takt man tappar ur.
Postat: 18 juli 2005, 16:27:04
av danei
Anledningen till att omslaget går tämligen snabbt är dels att termostaten kompenserar så att du har rätt temperatur tills varmvattnet är dene i duchtemperatur. Och att mattnet skiktarsig i beredaren så att det varma vattnet ligger på toppen om kommer ut först. Det kan bli en väldigt skarp gräns mellan varmt och kallt i en behållare.
Postat: 18 juli 2005, 20:14:55
av Fagge
Men vad tror in skulle vara lagom att ha som tryckutjämnande lock så att inte öronen böjs?.
Visst metall vore ju garanterat perfekt, men det blir så jädrans dyrt med material & någon som kan fräsa i sådant!.
Om man gjorde en likadan plexi platta 10 eller 15mm tjock & la uppepå, tror ni inte att det skulle räcka?.
Postat: 18 juli 2005, 20:26:27
av tecno
Har du provat med STORA brickor?
Postat: 18 juli 2005, 20:37:25
av Henry
Försök med rör som sätts på stängerna som är aningen kortare än vad filtret är långt. När du sen spänner muttrarna så kommer inte öronen att vika sig mer än detta vilket gör att restrerande kraft går åt till att spänna locken och inte att böja öronen.
Postat: 18 juli 2005, 22:00:28
av Fagge
Hmm, principen med röret skulle nog funka, fråga är var man kan få tag på sånnt billigt...
Tyvärr så tror jag inte att principen med brickor fungerar, det måste ju finnas ett mothåll från andra sidan, & om inte så kommer bara brickan att följa med ögglans vinkel så att säga.
Än så länge lutar det åt att göra en ny 10mm platta som är något större i diameter som får ligga uppepå & fördela ut kraften, det borde funka tycker jag.