Ja, du kan elda på lindningen, men var försiktig med att värma kollektorn för mycket. Den är visserligen oftast isolerad med glimmer mellan lamellerna, men den kan ge sig i navet om den blir för varm. Lindningen brukar vara bandagerad med simpelkort för att förhidndra att den flexar ut av centrifugalkraften, den kan du försöka linda av så du får ner värmen på kopparn. Mellan härvorna brukar det finnas det en isolering av mylar, presspan eller liknande.
Edit: Mellan lindningen och rotorspåren ligger en ca.0,25 mm isolering av presspan sedan en tunnare ca. 0,05-0,10 m.m. mylar som man låter sticka upp över kanten på spåret för att kunna "glida ner" härvorna emot när man lindar, för att förhindra att man skadar lackisoleringen på tråden mot rotorplåten. Mylaret viks sedan ned som ett lock över härvan som sedan hålls på plats av ett lock.
Hur kontrollerar man rotor till enfasmotor?
- SeniorLemuren
-
Re: Hur kontrollerar man rotor till enfasmotor?
Hej igen,
skall i helgen smita ner i källaren och göra en liten jig för att kunna spänna fast rotorn och sen skall jag försöka lida av den.
Det här med stämpling är jag inte riktigt med på. Är det en sorts pressning? Har inte tagit bort lacken ännu så jag ser inte vart trådarna går in.
skall i helgen smita ner i källaren och göra en liten jig för att kunna spänna fast rotorn och sen skall jag försöka lida av den.
Det här med stämpling är jag inte riktigt med på. Är det en sorts pressning? Har inte tagit bort lacken ännu så jag ser inte vart trådarna går in.
- SeniorLemuren
Re: Hur kontrollerar man rotor till enfasmotor?
Hmm, jag kan inte hitta något skrivet om "stämpling" Vad menar du? Om du tänker på det där med att trådarna kan vara pressade fast i kollektorn så är det så att på nyare rotorer löder man inte fast trådarna i änden på kollektorlamellen, utan pressar fast den i spåret där den sitter.
Om trådarna är lödda är det ju bara att löda loss dom och rensa spåren från tenn. Om dom är pressade får du försöka rycka loss dom och sedan såga upp spåren lagom med ett tillslipat bågfilblad så att trådarna på de nya härvorna kan lödas tillbaka sedan.
Om trådarna är lödda är det ju bara att löda loss dom och rensa spåren från tenn. Om dom är pressade får du försöka rycka loss dom och sedan såga upp spåren lagom med ett tillslipat bågfilblad så att trådarna på de nya härvorna kan lödas tillbaka sedan.