Sida 2 av 2
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 01:33:43
av danielb
Tänkte mig ev. en buss/lastbils generator på ca 140A, om nu batterierna klarar det och erforderligt varvtal ligger i område så att man klarar sig på direktkoppling.
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 11:23:08
av Mizzarrogh
Jag kan inte se bilden.
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 12:21:50
av DeVille
Lister Petter som dom heter idag har möjlighet att ta fram reservdelar till gamla motorer. Ganska bra att ha å göra med, tog lite tid för dem att få fram min beställning. Då dom var tvugna att leta upp gamla gjutformar osv för att tillverka bland annat ett motorblock av rätt modell.
/DeVille
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 12:46:18
av danielb
Gör ett nytt försök med bilderna.
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 13:15:30
av danielb
Här är en sida som verkar ha det mesta i reservdelar:
http://www.realdiesels.co.uk/index.html Hoppas det kommer att räcka med nya ringar och honing, har dock inte hunnit lyfta toppen ännu så jag sett misären, har dock fyllt på med rostshock genom den öppna avgasventilen, funderar även på att pytsa i cola/diesel eller både och. Vad är bästa kuren?
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 20:56:32
av Glenn
Häll i diesel och vänta läänge tills den sugits in ordentligt, att hälla cola i cylindern skulle jag aldrig ge mej på.
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 21:10:46
av blueint
Har "Knurz Kirsch Generator" en fasfaktor på cos-fi 0,8 !?, det är väl bara förbrukare som har sådant?
Eller kan man plocka ut ännu mer effekt genom att faskompensera generatorn ..?
Re: Lister diesel
Postat: 1 november 2011, 23:33:39
av danielb
Här fanns en hel del matnyttigt om batteribaserade system.
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... lkraft.pdf
Re: Lister diesel
Postat: 2 november 2011, 09:16:15
av SeniorLemuren
danielb skrev:Här är en sida som verkar ha det mesta i reservdelar:
http://www.realdiesels.co.uk/index.html Hoppas det kommer att räcka med nya ringar och honing, har dock inte hunnit lyfta toppen ännu så jag sett misären, har dock fyllt på med rostshock genom den öppna avgasventilen, funderar även på att pytsa i cola/diesel eller både och. Vad är bästa kuren?
Om kolven har fastnat kan man stänga ventilerna helt, anbringa en fettspruta i insprutningshålet med lämplig adapter till gängorna och pumpa in fett i cylindern. Det brukar trycka lös de flesta burkarna.
Om den stannat i nedre läget eller i toppläge måste man förstås montera bort vevaxeln först.

Re: Lister diesel
Postat: 4 november 2011, 12:10:20
av danielb
Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?
Nej det är en Lister diesel, för han rör ju på sig!
Diesel var fin medusin...

Re: Lister diesel
Postat: 15 november 2011, 13:09:08
av vaxfan
En manual till lister diesel:
http://www.bifogad.se/hl88H
Re: Lister diesel
Postat: 15 november 2011, 16:21:39
av Mizzarrogh
Dedär var vanliga som hjälpkärra (elverk när den ordinarie generatorn blir otillräcklig eller man inte vill ha huvudmaskin igång) på fiskebåtarna en gång i tiden.

Re: Lister diesel
Postat: 16 november 2011, 17:52:59
av danielb
Hej tack för manualen intressant att läsa om de vätskekylda, hoppas tomten kommer med en sådan!
Här är en manual till de luftkylda:
http://www.bifogad.se/c688H
Fick idag en kolvringssats och packningssats från Fallströms med posten.
Cylindern är nu honad samt kolven befriad från sina gamla rostiga ringar, så nu är resten kvar spridare , bränslesystem, ventiler etc.
Trevligt att det fortfarande verkar finnas det mesta i reservdelar.