Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Berätta om dina pågående projekt.
Rollo

Inlägg av Rollo »

chipen är antagligen bara små ROM minnen till för att identifiera vilken färgtyp patronen innehåller
Och kanske mängden färg kvar? Drivrutinerna vet ju ganska bra hur mycket färg det är i behållarna..
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Så med lösa chip är dom patroner som inte har inbyggt skrivarhuvud (Epsom mfl.)

I detta fallet lekte Strombom med en som har inbyggt skrivarhuvud. Då ser sakerna lite annorlunda ut.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Epson har små EEPROM av SPI-typen som identifierar typ osv. Samtidig pågår ett aktivtskrivande så när skrivaren besluter att bläcket är slut kan man inte återfylla utan att "rensa" EEPROMmen. Därför måste man köpa nya....om det nu inte är så att man köper en "resetter" som laddar in "Ny och oanvänd patron" i EEPROMmen igen. Jag håller på, i mån av tid(=0), att klura ut vilka anslutninger som är vad, sen är resten enkelt.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Icecap:
Jag har läst om ett ryskt litet program som "kör över" chipet på nå't sätt.
Med det programet kunde man bl.a. stänga av nivålarmet/spärren och köra patronen helt tom, så det verkar som att det är från PC:n nivåinfon kommer.

Vad programet heter kommer jag inte ihåg, men jag tror läste om det i ett nummer av InternetWorld för ca ett halvår sedan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror att det är det jag har liggande.... :vissla:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vore fint om du skulle vilja dela med dig av det. :)

Edit: Kan det ha varit detta?
http://www.ssclg.com/epsone.shtml
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Behöver du billiga patroner med skrivhuvud integrerat utan något kontrollchips emellan så kan du får tag på några till Lexmark som är återfyllda för under 50 lappen inkl frakt och moms. Tror även det fanns en för 15kr, inkl allt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det låter intressant, vet du vilka modeller det gäller?

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hmm var säker på att jag postade adressen dit, jaja här kommer den igen.

http://www.digiview.se/patroner1.htm

Där kan du se vilka dom tillhandahåller.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Menar du att alla Lexmarks patroner har inbyggt skrivarhuvud?

13400HC kostar ju bara 99kr inkl frakt, jag ska testa en sån

Hittade ett kul ord på sidan: vacuumfylld

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja jag känner inte till alla patroner så detta kan jag inte garantera till 100% men det är en majoritet som har än som inte har så mycket vet jag. Jag googlade efter bilder på 7 av patronerna på deras sida och alla dessa hade i alla fall inbyggt huvud. Och så vitt jag vet använder inte Lexmark några kontrollchips. Finns dock kanske undantag.

Se där 13400HC, det var exakt en sådan uppbyggnad på patronerna som jag hade till min första skrivare för många år sedan som var just en Lexmark. Det som är bra med lexmark är att kontakterna är lätt åtkomliga för dom är ganska så stora, så den kan nog gå bra. Det som skrivaren gick efter hur mycket bläck som var kvar gjorde den efter hur mycket man skrev så det är med stor sannolikhet inget kontrollchips i alla fall i dom äldre varianterna.

Vacuumfylld, ja jag skrattade när jag läste det.

Edit: Dom som garanterat inte har något kontrollchips i sig är dom som har lika många kontakter som dom har munstycken, det är lite äldre varianter den du köpt är jag inte bortom alla tvivel om.

Edit2: hm den kanske bara har 42 munstycken trots allt..
Senast redigerad av Henry 17 juni 2005, 02:50:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Frågan är bara vilken spänning/ström/frekvens/pulslängd de ska styras med... det är nästan så man måste få tag på en hel skrivare och mäta.

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det är ju det som är det stora problemet. Läste någonting om nånting om att det var någon som arbetade med 12Khz, kan kanske ha det som utgångspunkt? Det jag först hade velat få reda på är vad för späning och ström dom skall ha, det är nästan det viktigaste.

Nu blev jag nyfiken på detta.. *sneglar på oscilloskopet och tittar sen på skrivaren*
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

12kHz känns nästan som minimum för att ens hinna skriva alla punkter... nästa gång jag ser en bläckstråleskrivare i soprummet är den min :roll:

/Johan
Skriv svar