Sida 2 av 2
Postat: 1 juni 2005, 08:30:44
av Icecap
Kollektor till Vout, Basen till Vin, och hela klabbet matas på emittern. mellan emitter och basen monteras ett motstånd om 1 ohm. Här LM317'an börjar dra ström (ge ström...) kommer det ett kritisk punkt vid ca: 0,6A där PNPn börjar leda och hjälpa på traven. Kyla trissen också!
Postat: 1 juni 2005, 14:03:41
av slowfly
Du kan inte rita ett liten snabbt kopplingschema??

Postat: 6 juni 2005, 18:40:32
av slowfly
Postat: 6 juni 2005, 20:34:09
av slowfly
Nå va tycker ni ?
Jag har inte riktigt fått tag i någon voltmeter ännu, vet inte om jag ska använda en digital eller analog mätare....
Vilket är billigast ?
Sen måste jag komma på hur allt ska sitta på fronten också...jobbigt jobbigt
//ELias
Postat: 6 juni 2005, 23:18:00
av danei
Om du inte har en multimeter rekomenderar jag att du köper biltemas billiga digitala.
Postat: 7 juni 2005, 15:23:04
av netrunner
Najs. Jag har bara ett "väskhandtag" med två lastremmar runt mitt. Kan även jag vara i behov av en 12V regulator. Ska bli intressant att se hur det går.
Segt att montera knappar och grejer i 10mm plywod, kanske ska du ha en tunnare bricka att monter sådant på...
Postat: 7 juni 2005, 17:23:42
av slowfly
Hej
Ja jag tror jag går över från 10 mm till 3-4mm det blir nog lite enklare...
Men nu har jag monterat ihop en LM317T krets så jag kan reglera strömmen från 12volts batteriet, och den funkade på en gång...jag brukar inte ha tur ibland;)
Jag har varit i oppeby hos Bhiab och köpt lite komponenter och en vridknopp till potentiometern

, jag kollade även vad en voltmeter kostade och han hade en digital variant som kostade 100kr och en analog med visare för runt 80kr .Jag tror jag kör på den analoga med visare, det blir nog snyggare
Sen kollade jag i mina låder och hittade två stycken blå lysdioder som hade en kromad metallkant runt för montering på instrumentpanel i bil...de får duga som on/off lysdiod så man ser om allt är på !
Nu ska jag ner i källaren och fixa en ny framplatta som nu blir tunnare

Det kommer att komma lite bilder snart...vänta ni bara !
Postat: 7 juni 2005, 17:43:48
av slowfly
Jo jag har faktist en billig voltmätare från clas ohlsson som funkar utmärkt men det får jag inte förstöra
En bild på Reglaget !
Jag ska byta flänsen senare, tog en metallbit som passade så länge !

Ytterst liten!!
Postat: 17 juni 2005, 10:15:49
av netrunner
Jag blir inte klok på dessa kretsar. Fyra frågor:
1. Om du villha 4V 1A, kommer då kretsen att "elda-upp" 8V 1A ?
2. Om inte, hur ser jag i databladet hur mycket som går i värme?
3. Finns det en bättre lösning att ta till när man inte kan slösa med batterier.
4. Vad är max spänning du kan få ut? Om batteriet nyladdat ger ca 12,9V kan du då får 12,0V?
Postat: 17 juni 2005, 10:27:54
av Schnegelwerfer
Japp, det stämmer att du kommer att elda upp 8W i värme om du vill ha 4V, 1A ut. Det är just därför som linjärreglering inte är särskilt bra när man har stora skillnader mellan in- och utspänning.
Hur varm spänningsregulatorn blir beror på hur du kyler den (vilken kylfläns du väljer). Kylflänsar har en parameter som heter termisk resistans (Rth), och den bestämmer hur varm kylflänsen blir vid en viss effektutveckling. Ju lägre Rth, desto bättre kyler kylflänsen.
Lite förenklat kan man säga att temperaturökningen blir T = Rth*P (egentligen finns det även andra Rth som spelar in, men dessa är ganska små)
Om du använder en kylfläns med Rth = 10 grader/W, blir alltså temperaturhöjningen vid 4W förlusteffekt T = 10 * 4 = 40 grader.
En bättre lösning är att använda en Step-downregulator, ex. LM2577T-ADJ. Då blir förlusteffekterna minimala.
4. Det beror på vilken spänningsregulator du använder. Olika spänningsregulatorer har olika stort spänningsfall, så det måste man in i databladet för att kontrollera.