Men ingår backljuset som en "godkänd del" av hela lampan?
Om man vill ha backljuset kvar kanske man kan fixa något fräckt med orange lysdioder istället? (En variant vore ju RGB-dioder som kan blinka orange för blinkers och lysa vitt för backljus).
Man behöver schema på bilen för att avgöra om det går att fixa på något riktigt enkelt vis.
En universallösning som borde kunna fungera är en koppling med en diod som laddar upp en kondensator från spänningen till vanliga blinklampan, och sen en emitterföljare (NPN) som matar ena änden av ett relä, och andra änden av reläets spole ansluts till den vanliga blinklampan. Reläets utgång driver extrablinklampan.
Funktionen kommer då vara såhär:
Grundläget är att ingen spänning går till orginallampan och kondensatorn kommer vara urladdad, därmed ligger det 0V på båda sidor av reläets spole. Ingen lampa lyser och batteriet laddas inte ur (förutsatt att man inte valt en transistor med särdeles usel läckström, finns det så dåliga att det är mer än försumbart jämfört med batteriets självurladdning?).
När man slår på blinkersen kommer orginallampan först att lysa och då laddas kondensatorn upp och 12V matas av emitterföljaren till reläspolens ena ände. Så länge orginallampan lyser så ligger också 12V på spolens andra sida, varpå reläet inte drar och nya lampan inte lyser.
När orginallampan precis har släckts så kommer det ligga spänning kvar på kondensatorn och därmed kommer emitterföljaren fortfarande mata ut (nära) 12V till reläspolens ena ände. Andra änden av spolen är ansluten till den nu släckta orginallampan. Eftersom lampan är på 21W (och troligtvis paralellkopplad med en till 21W-lampa fram och kanske en mindre sidoblinklampa) så har den så låg resistans att den är försumbar jämfört med strömmen reläspolen behöver. Det kommer alltså ligga typ kanske 11.5V över reläspolen och 0.5V över lampan (påhittade siffror, men proportionerna är nåt åt det hållet). Reläet drar och den nya lampan tänds.
Så fort orginallampan tänds igen så kommer reläet brytas, och cykeln upprepas konstant.
När blinkersen stängs av så kommer nya lampan lysa så länge kondensatorn har tillräcklig spänning för att hålla reläet slutet.
Man kan laborera med motstånd över kondensatorn och/eller olika kondensatorvärden för att få lagom lång urladdningstid. Den bör vara en gnutta längre än tiden nya lampan ska lysa vid normalt blinkande.
En variant är att ersätta dioden med ett lagom motstånd, och/eller sätta ett motstånd i serie med dioden. Poängen med detta är att om man gör en kort blink för att t.ex. tacka vid omkörning eller om man bara råkar komma åt spaken så slipper man att nya lampan lyser en hel "blinkcykel".
Egentligen brukar man alltid ha en diod som skydd mot backspänning på reläspolar, men här kan man i princip strunta i den. Enda tillfället transistorn kan gå sönder är om alla bilens orginallampor går sönder. Med tanke på att en diod kostar under en krona så kosta på en diod, annars kommer nya lampan lysa konstant så fort man byter ut trasiga lampor
Nackdelen med allt detta är att nya lampan alltså kommer efterblinka efter att man stängt av blinkersen vilket kanske inte precis är önskvärt.
OBS, för att göra det enkelt så kolla först hur det är med blinkersindikeringslampan på instrumentpanelen. Jag kanske är ute och cyklar nu men på vissa bilar tror jag att den lyser medan orginalblinkersen är släckt. Då blir det lättare att styra reläet så att nya lampan bara lyser när blinkersen verkligen är på. Hur man ska göra då beror på hur indikeringslampan är kopplad, det är inte alls säkert att ena anslutningen är jordad, det finns alla möjliga och omöjliga varianter på detta.
OBS att det går åt en krets per sida.
P.S. praktiska studier visar att bilister i allmänhet förutsätter att bilar har blinkers. Jag har erfarenhet av en bil utan fungerande backljus, det kan vara nära på omöjligt att backa in i en parkeringsruta om man har en bil bakom sig...