Sida 2 av 3

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 16 augusti 2011, 19:06:04
av Anonym2
Ja, jag gav faktiskt dekaler en tanke tidigare. Jag ska hålla ögonen öppna efter något klistermärke som skulle kunna fungera!

//Alexander

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 16 augusti 2011, 19:06:49
av Klas-Kenny
EF-klistermärken såklart! :D

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 18 augusti 2011, 19:54:20
av 13th.Marine
Snyggt!

Kanske det jag ska göra med min Skeppshult, fast där behöver man få bort en del rost med, om man ändå hade en sandbläster... :humm:

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 19 augusti 2011, 10:11:02
av anders_bzn
Man kan med fördel pulverlacka sin cykelram. Då brukar lackfirman vilja blästra eftersom det ska göras precis innan lackingen sker så att objektet som ska lackas inte hinner bli smutsigt eller rostar.

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 19 augusti 2011, 11:42:34
av beavy-o
är det ekonomiskt försvarbart att pulverlacka en billig cykel? Känns som det blir rätt mycket arbetstid även om objektet som lackas är litet. Biltema-lack lär ju inte bli särskilt dyr på något så litet som en cykel :) arbetet är ju dessutom "gratis".

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 19 augusti 2011, 11:59:25
av Klas-Kenny
Att pulverlacka är inte så fasligt dyrt, i alla fall inte på rätt ställen.

Vill minnas att jag betalade 400:- när jag fick en mopedram blästrad och pulverlackad för ett par år sedan, och det var då totalt 7 delar som skulle hanteras, en cykelram består väl bara av två delar som lackas, samt är betydligt mindre, så borde gå betydligt billigare.

Grundfärg, "färg" och klarlack från borde ju gå på en 150-200:- i alla fall, sen sandpapper mm.


Nackdelen med pulverlack är att om cykeln går i backen finns det risk för att lacken "spricker", vanlig lack blir det bara repor i, men pulverlacken är så spröd.

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 19 augusti 2011, 12:31:56
av danielr112
att den spricker är ovanligt. De flesta fälgar och liknande är pulverlackade. samt ramar på diverse bilar och annat. Har själv aldrig sett en enda spricka i pulverlackade föremål men kvaliten skiljer förmodligen där också.

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 28 augusti 2011, 15:48:20
av Anonym2
Nu har jag fått på en riktig sadel, trampor och lite annat småplock. Jag lyckades även hitta ett par klistermärken på Jula som passade på ramen, så att den inte ser så kal ut. Nu är det enda som återstår att få på kedjeskyddet.

Bild

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 10 september 2011, 21:35:46
av Electricguy
jisses vilket jobb! :bravo:
snyggt resultat!

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 10 september 2011, 21:54:37
av danei
Om man knackar ut lagerbanorna för styrstammen så ser det inte lika hemmalackat ut.

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 10 september 2011, 22:10:04
av JanErik
Om du byter vev måste du byta kedja och drevet bak också, annars kommer framdrevet snabbt att slitas ner till samma nivå som det gamla, dvs totalt bortkastat.

http://sheldonbrown.com/chains.html

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 10 september 2011, 22:50:46
av danei
Kedja byter man ju väldigt mycket oftare än framdrev. Och antagligen även i samband.
Mitt framdrev har gått gå många utslitna kedjor. Om det startar med en kan inte göra någon skillnad.

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 11 september 2011, 01:01:43
av Thorped
Nej att pulverlacken skulle spricka vid slag tror inte jag heller på, i så fall har nog lacken inte varit inne i ugnen tillräckligt länge.

Men hur vågar du måla med biltema färgen!? Jag har använt den några gånger och jag tycker den är totalt värdelös, ska man prompt måla med sprayburk så ska det ju vara någon 2-komponents lack! Nåja hoppas du sprutade många lager, går typ 8 lager burkfärg på 1 lager sprutfärg.

Ett tipps till nästa gång: Ser att du har lite "apelsinskal" i färgen, det undviker du genom att spruta det sista lagret tätt in på föregående, 2-3min, inte som det står på burken, 10min.

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 11 september 2011, 07:42:07
av anders_bzn
danei skrev:Kedja byter man ju väldigt mycket oftare än framdrev. Och antagligen även i samband.
Mitt framdrev har gått gå många utslitna kedjor. Om det startar med en kan inte göra någon skillnad.
Om man byter nåde vev och kedja så är det ju bara dumt att inte byta bakdrev. Det lär inte kosta många tior. För att spara åtminstone kedjan.

På min räjser så byter jag kedja mycket oftare än drev och kassett. Alt för att spara på kassetten och framdrevet som kostar mycket mer än kedjan. Har man för dålig kassett och framklinga är det meningslöst att bara byta kedjan.

På hojjen (den med motor) ska man ju alltid byta hela kittet på en gång. Men där är kedjan den dyraste komponenten.

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Postat: 12 september 2011, 11:35:11
av Anonym2
Jag funderade lite på att byta bakdrevet också, jag hade nämligen en 24växlad mountainbike för ett antal år sedan där jag bytte kedjan. Den nya kedjan grep helt enkelt inte i dom gamla kuggarna alls. Jag har cyklat en hel del på den omlackade cykeln, och det verkar inte vara några problem alls.

Biltemas sprayburkar av modell "bättringsfärg" har faktiskt fungerat väldigt bra, dom har täckt väldigt snabbt och har inte haft några tendenser till att rinna eller "spotta" färg. Jag läste en hel del negativt om deras sprayburkar när jag funderade på hur cykeln skulle lackas, men jag beslöt mig för att prova och resultatet blev jag mycket nöjd med. Det gick åt i princip 1burk primer, 1burk bättringsfärg, och 1/2 burk klarlack.


//Alexnader