Sida 2 av 4

Postat: 27 maj 2005, 10:44:12
av cykze
Går den inte att köra på vanliga batterier? Isf är det ju bara att köpa nya batterier när man kör förbi en mack t ex.

Postat: 27 maj 2005, 10:54:23
av R_F
Bild

Att ladda Lithium Ion, Lithium Polymer batterier är inte helt enkelt.

Max 4.25V per cell
max. 1.5C

Rekomendationen är att ladda med 0.7C tills 4.2V/cell.
Sedan Konstant Spänning till strömmen faller till 0.1C varpå laddningen är klar.
Nu vet jag inte om din ipod har inbyggd laddningskrets eller om den sitter i väggenheten?
Vilket fall som helt så är det rätt mycket ström vi pratar om.
Troligtvis sitter det fler seriekopplade lipo batteri in ipoden för att ge högre spänning.
500mA @ 4.2V per cell.
Är det fler seriekopplade blir strömmen den samma men ökad spänning så klart.

Frågan är om en cykeldynamo kan lämna så mycket kräm?
Blir till att sätt på 2-3 dynamo extra tror jag, och långa cykelturer ;-)

mvh
R_F

Skickar med en bra länk.
http://www.shdesigns.org/lionchg.html

Postat: 27 maj 2005, 11:01:39
av Schnegelwerfer
Vad var det för bild du hade där?
Den såg lite... spektakulär ut! :)

Postat: 27 maj 2005, 11:29:48
av R_F
Det var ett exempel på hur det kan gå om man laddar lite för mycket i Lipo batterier....här är en fin bild till...


Bild

Postat: 27 maj 2005, 11:50:51
av Virr3
ganska tuff bild :lol:

dock inget jag vill ska hända härhema ;)

det står förövrigt om litium polymer batteriladdare i den nyaste allt om elektronik..

lite fakta om de med om jag inte missminner mig..

Postat: 27 maj 2005, 12:50:03
av Tony
Skruva isär laddarna och se efter om det sitter nån laddningskrets där.
Om inte så räcker det med en spänningsregulator t.ex. LM317t.

T.ex. Nokia´s laddare är bara en konventionell nätdel (trafo, likriktare och glättning) dvs. laddkretsen sitter i luren.

Postat: 27 maj 2005, 14:24:45
av Klorex
Jo laddkretsen måste sitta i ipoden eftersom man kan ladda den med firewire kablen och jag tror nog att det samma gäller mobilen med. Tror ni att det går att lösa på ett annat smidigt sätt eller ska man hosta upp 500kr?

Jag kommer att cykla ca 15mil /dag medel hastighet på ca 20-25km/h med packningen.

tänkte att jag kan aktivera generatorn när det är lite lättare partier så kanske
effektivt 3h med medel hastighet på 25-35km/h.

Kanske borde ringa till cykelfrämjandet och fråga hur många ampere deras laddare ger. Vill inte ha den om den inte ger tillräckligt för ipod.

Postat: 27 maj 2005, 14:35:18
av Schnegelwerfer
Jag hade definitivt kört med extra batterier! Det är ju asjobbigt att cykla när dynamon är inkopplad, och så låter det dessutom illa! :)

Postat: 27 maj 2005, 14:49:22
av Klorex
Beror helt på dynamon du kanske tänker på den där söndermultnade saken som gnisslar i hjulet på din morsas cykel :P

http://ikonglobal.com/index.html

Denna pratar jag om vid 19km/h ger den 0.6A och 12 volt så jag ska kunna ladda Ipoden med :D

men 500kr svider men det gör det ju att ha lite gadgets.

Postat: 27 maj 2005, 15:10:52
av Schnegelwerfer
Haha.. jo visst tänkte jag på de dynamos man hade på cyklarna när man var liten. :)

Är de moderna så mycket bättre då? Ju mer effekt man behöver, desto tyngre kommer det ju gå att trampa.

Postat: 27 maj 2005, 15:37:35
av sadropol
Javisst finns det finare dynamos, navdynamos.
Den enda nackdelen är väl att man aldrig kan koppla ur den helt... men å andra sidan så är den ökade rullfriktionen inte särskilt hög.

Att man får svettas mer om man vill ha högre effekt kommer man ju aldrig förbi såklart (om man inte bestämmer sig för att låna stora mängder energi väldigt fort :wink:),
men att slippa den där dumma lösningen med anliggande gummihjul är ju härligt!

Postat: 27 maj 2005, 16:22:31
av Klorex
Jo ett navdynamo har sina fördelar men jag har inte någon lusta att alltid ha det inkopplat och ej heller att köpa nytt nav om det ens finns till min fälg.

Att trampa med den inkopplat är mindre jobbigt än att cykla med ett lite sämre pumpat däck. Kanske sänker min medel hastighet med 1-3km/h men jag överlever nog det. Har pratat med en som har en sån har pryl och han tycker den fungerar utmärkt.

Det kommer dock att svida i budgeten för resan så en billigare lösning vore helt klart uppskattad.

Är inte så bra på det
här med att likrikta ström, om jag kopplar in 4 dioder i en sån där brygga vad får jag då ut av 6v 3w växel ström?

Postat: 27 maj 2005, 17:09:13
av Johan.o
Teoretiskt kommer du att ha Ca: 7.2V / 0.35A MAX, pulserande likspänning,
den måste glättas med en större elektrolytkondensator. Så har du likspänning.
Lite synd att Ipoden krävde 12V, Att föredra vore en 12V generator.
Du skulle med spänningsstabbar då enkelt plocka ut både 12 och 5v.
Lite mer kräm än 3W vore ju inte heller dumt, för att vara på den säkra sidan.
Man skulle kunna skruva spänningsregulatorerna i cykelramen för kylning,
blir trots allt lite effekt som värms bort i dom.
Men se upp nu så att det verkligen är 12V, som ipoden ska ha.
Mobiltelefoner har inbyggd laddningskretsar, iaf ericsson. Så 5V stämmer bra, för de modeller jag stött på.


Finns det liknande dynamos för cyklar, fast 12V ?

Postat: 27 maj 2005, 19:04:37
av zeus
Skulle vara tufft att sätta magneter på ekrarna och sen ha hela hjulet som generator.

Kanske kan funka, även om det lär bli en del jobb för att få det bra.

Postat: 27 maj 2005, 23:00:44
av danei
Då är en navgenerator bättre, När man inte belastar den så märks det inte att den finns. Cykel generatorn är inte en dynamo.