Sida 2 av 8

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 00:14:49
av säter
Man kan ju misstänka att modemet håller på att ge upp. I och med att det hjälper med omstart.

Jag har ett äldre Nokia-modem liggande sedan tidigare, är detta något man kan använda i felsökningssyfte?

Jag tror modellen heter M1122.
M1122.jpg
Till detta modem hör även en vit extra burk. Vad är den bra för?

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 00:34:10
av Cano
Jag har haft liknande symptom på en gammal dator. Felet försvann efter ett hårddisk byte så jag fick för mig att det var typ ett virus/trojan/mask eller nått.
Men det kanske var en ren tillfällighet.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 00:48:37
av TomasL
Troligen en tillfällighet.
Den vita burken är ett filter som filtrerar bort ADSL-signalen från den vanliga teletrafiken.

Det är inte säkert att ditt gamla Nokiamodem funkar, beror på vilka standarder det stöder, dessutom bör du kolla med din ISP om de har låst din lina till en speciell MAC-adress.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 01:12:36
av säter
Vad modemet stödjer för standarder vet jag inte. Ej heller om jag har låst adress.

Modemet vart ersatt med det nuvarande i samband med uppgradering till 24Mbit/s.
Jag har haft Telia ADSL hela tiden.

Men å andra sidan är det väl bara att prova.

Mitt nuvarande Zyxel har inte något löst filter. Är det inbyggt i burken kanske?

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 01:36:57
av TomasL
du får ringa Telia och höra vad de rekommenderar för några modem.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 01:40:06
av ajje
Det går bra att prova med nokian. Jag har kva mitt gamla nokia som reservmodem, och har behöft använda det ibland.

Ditt nya zyxel har delningsfiltret sittande direkt i "pluggen".

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 07:47:45
av -=Fullmoon=-
Kass router/mopem /switch

Får själv ibland byta portar till en annan då de verkar 'Dö'

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 09:41:10
av mrfrenzy
säter skrev:Nu har problemet tilltagit.
Normalt, när allt fungerar, då flimmrar lampan DSL på modemet.
När det blir avbrott, tänds DSL-lampan efter någon minut.
Detta beror på en av två saker:
1) trasigt modem
2) fel på telelinjen

Ring till Telia och berätta hur dsl-lampan uppför sig, dom kommer mäta ledningen. Syns inget fel så skickar dom dig ett gratis utbytesmodem.
Om felet kvarstår med det nya modemet skickar dom ut en tekniker som går igenom ledningen.

Dom gamla Telia Zyxelmodemen levererades med en lite större än vanligt "mellanpropp" för anslutningen till telejacket, detta är ditt filter.
Dom nya modemen har en rejält stor vit kluns som är tydligt märkt.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 26 juli 2011, 15:01:52
av rehnmaak
De Zyxel modemen förbrukade jag ca ett per år innan jag fick fiber. Jag vet inte om det är åska eller vad det är som gör att de är så vansinnigt dåliga.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 10 augusti 2011, 20:57:52
av säter
mrfrenzy skrev:Ring till Telia och berätta hur dsl-lampan uppför sig, dom kommer mäta ledningen. Syns inget fel så skickar dom dig ett gratis utbytesmodem.
Ok.
Det är alltså Telia som äger modemet?
Som på Televerkstiden?

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 10 augusti 2011, 21:34:43
av sodjan
Det beror lite på hur avtalet ser ut.
Med de nya avtalen (som jag inte kommer ihåg, men mrfrenzy nämnde det i en
annan tråd) så har man full service/support även på modemet, men då
är det inte ett Xyxel utan en annan modell som Telia kan "komma in i"
och adminstrera fullt ut.

Jag har bytt ett Xyxel 660HW i somras på kontoret efter en åskattack, och det
andra här hemma verkar ha 1 av 4 portat som har "gått". Det ska jag byta också.

Man annars så tycker jag att Xyxel modemen är fantastiskt stabila och bra.
Inga oförklarliga omstarter, varken av sig självt eller forcerat.

Jag köpte ett nytt D-Link på Kjell, men det fick de tillbaka efter en vecka,
det hel-hängde sig minst en gåg per dygn och jag fick boota om det.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 10 augusti 2011, 21:51:38
av mrfrenzy
Zyxelmodemen äger kunden, Thomsonmodemen äger Telia.

Eftersom du köpt Zyxelmodemet av Telia så står dom för garantin i alla fall utom åska, och dom är så vänliga så dom skickar ett nytt modem med en fraktsedel för att returnera det trasiga.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 10 augusti 2011, 21:59:28
av sodjan
Thomson var det ja, det där som har lite B&O feeling över sig... :-)

Det är möjligt att de har undantagit åska från garantin nu, men för
några år (OK, 7-8 kanske) ingick det och jag har bytt ett par efter åskväder.

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 10 augusti 2011, 22:07:08
av säter
#Telia så står dom för garantin i alla fall utom åska#

Ja men, garantin kan ju inte räcka i evighet?
Eller är de så generösa att de livstidsgaranti?

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Postat: 11 augusti 2011, 08:00:15
av labmaster
Dioden som är märkt DSL/PPP skall lysa konstant när det inte är någon trafik på telelinan. När det är trafik skall den blinka snabbt, man upplever det som att den flimmrar.

Om dioden blinkar långsamt eller inte lyser är det fel på teleledningen eller utrustningen på stationen, då kan det hjälpa att starta om modemet. Om felet återkommer skall du ringa Telia om du köper din ADSL-anslutning av dem annars ringer du till den operatör som levererar anslutningen till dig.

Oftast frågar de om du vill ha en felrapport men om de inte gör det så ber du dem sända en sådan till dig.

Ditt ADSL-modem är det troligen inte fel på men om det är det så får du veta det och då sänder operatören ett nytt modem som du antingen får betala för eller får till skänks.