Sida 2 av 2
Postat: 7 maj 2005, 16:19:19
av sebastiannielsen
Jag har ingen ellära i skolan. Fastän jag gärna velat haft. De enda ämnen
vi har är NO, SO, M, eng, SV, idrott, musik, bild, hemkunsk. och slöjd.
Fast jag har fått G i betyg för teknik för att min lärare tyckte jag var duktig i dator.
Postat: 7 maj 2005, 16:23:56
av Forsgren
Fysik då, har man inte det nu? Eller du kanske ska ha det senare..
Va duktig å fick G, är inte G det lägsta "Betyget"?
Postat: 7 maj 2005, 16:24:08
av Macce
Konstig läsplan ni har.
Här ingår ellära i den obligatoriska fysiken.
De obligatoriska ämnen vi har är: finska, biologi & geografi, religion, engelska, fysik & kemi, gymnastik, modersmål, historia & samhällslära, matematik och familjefostran.
Dessutom har vi 8 timmar tillval per vecka, så man får välja lite själv. Av de ämnena har jag tyska, slöjd och handelsämnen. Det finns jävligt många andra alternativ också.
Godkännt skulle du nog inte ha fått här för dina kunskaper, varken angående transformatorn eller datorsäkerhet.
Postat: 7 maj 2005, 16:34:23
av sebastiannielsen
Den enda "fysik"-lektion jag har fått ha är att med hjälp av spaghetti bygga ett torn som håller för så mycket böcker så möjligt.
Min konstruktion höll för 3 kilo.
Vi har ingen teknik här på skolan (altså ämnet teknik). Vi har aldrig haft det heller. Så det var lite "special" att jag fick ett G istället för inget alls. Det var för att min lärare tyckte jag var duktig på datorer.
Postat: 7 maj 2005, 16:43:18
av Macce
Sjukt skolsystem du har. Fysiktimmarnas antal och innehåll motsvarar det vi har i lågstadiet.
Postat: 7 maj 2005, 17:11:54
av ensten
Hmm, när jag gick i plugget (för över 20 år sedan) hade vi under fysikhatten åtminstone grundläggande ellära ... (Jag gick i Sverige)
Postat: 7 maj 2005, 17:26:08
av Hedis
NO innefattar: Kemi,Biologi,Teknik och Fysik.
Men det blir ju vad skolan gör det till. Vill läraren föreläsa om blommor och blad i tre år så kan han/hon ju nästan göra det.
Vi labbade iaf. med lampor och transformatorer när jag läste för 5år sedan.
Kollade lite på skolverket.se och hittade
detta
Scrollar man ner lite så ser man vad man skall läsa under grundskolan.
Postat: 7 maj 2005, 18:58:40
av zeus
Vi hade mest elsäkerhet och konstruktion(Hus och flygplan) på vår teknik under högstadiet.
Byggde även någon blinkade grej men gick inte in så djupt på vad alla komponenter gjorde.
Lite mer blev det under gymnasiumet, men fortfarande inget att hurra över. Man lär sig ju ändå mest på egen hand.
Postat: 7 maj 2005, 20:16:44
av MadModder
När jag gick i högstadiet höll vi bl.a på med transistorer, motstånd, transformatorer mm. på tekniklektionerna. Ingen slapp undan.
Detta var 15 år sen.
Postat: 7 maj 2005, 22:30:59
av 13th.Marine
Man skulle vatt med förr...
Mina tekniklektioner under grundskolan bestod av de få timmarna det tog att göra en ljusstake i aluminium samt bygga en båt som skulle kunna hålla så mycket vikt som möjligt (förlorade eftersom jag dumt nog hade tyngdpunkten för högt upp)...
Postat: 8 maj 2005, 03:07:57
av evert2
Fysiklektionerna på högstadiet ger jag inte mycket för... i alla falll inte i den skola där jag gick ...speciellt inte när man fick ha studierektorn som "stand in" då den ordinare lärare (som inte heller var nån hit) var sjuk.
Visst togs det upp sådana grundläggand "grejer" som spänningsdelning mm men ibland undrade jag om inte undervisningen utformades med syfte att vara tråkiga..
Jag är säker på att jag lärde mig mer på två månader på fysiklektionerna på komvux...än jag lärde mig på fysiklektionerna under hela högstadiet...
Ursäkta OT men....
Postat: 8 maj 2005, 12:49:15
av bengt-re
Kondensator som strömbegränsare är något som fungerar precis lika bra som en induktor.. i Teorin - induktorn ökar sin impedans vid ökad frekvens, så övertoner påverkar inte strömmens utseende något speciellt - men testa att lägg in i simuleringsprogram tredje övertonen på cirka 7% av amplituden hos grundtonen (50Hz) och se vilken påverkan 150 komponenten ger på strömmens utseende och värde...
Inte att undra på att alla tillverkare av lysrörsarmaturer väljer induktiva komponenter som strömbergänsare (sen ger den iofs också fördelen att kunna pulsa upp en högre tändspänning).
Jag skulle visa principen för mina elever, men förstod inte först varför mina upmätta värden var så långt ifrån de framräknade innan jag gav mig på att räkna på dessa eländig övertoner som elnätet tyvärr ofta lider av. Orsaken till en stor del av dessa är nätaggregat och fasvinkelstryrningar som drar mest ström vid spänningsmaximun. Med en viss resistans i nätet ger detta oundvikligen en förändrad kurvform och då framförallt en 150Hz komponent.....