Sida 2 av 3

Postat: 4 maj 2005, 13:55:50
av Schnegelwerfer
Max inspänning på 7808 och 7805 är väl 35V?

Postat: 4 maj 2005, 14:00:31
av tusse
Ja.

Fel av mig, har han 12 volt in så ska det gå bra.

Postat: 4 maj 2005, 22:01:37
av Chrille
Det är efter regulatorn som spänningen sjunker.
Har inte provat att mata med 10V in till regulatorerna ifrån labaggregatet, matade bara 5V direkt från labaggregatet till kretsen.
Har inte mätt strömmen till regulatorerna men jag ska prova att mäta både strömmen och spänningen innan och efter regulatorerna, kanske kan vara någon av dessa som är trasig?

Trafon är på 8VA, det borde väl räcka till för en så här liten förbrukning som kopplingen har?
Jag funderade också lite på kondingen när jag såg att den låg precis på gränsen så jag byter den för att vara på den säkra sidan.

Är iväg nu över helgen så jag har inte möjlighet att mäta och prova men jag återkommer efter helgen.

Postat: 4 maj 2005, 22:16:30
av Schnegelwerfer
Ok, men mätte du så att du hade minst 7V innan regulatorn?

Postat: 5 maj 2005, 20:45:13
av Chrille
Nej jag mätte bara efter regulatorn, ska mäta både före och efter regulatorn när jag kommer hem.

Postat: 8 maj 2005, 22:28:32
av Chrille
Nu vet jag vad felet är. Säkringen som heter F2 var på bara 63mA så det verkar som denna begränsade strömmen utan att brännas för byglar jag den så fungerar allt perfekt.
Tusen tack för hjälpen.

Postat: 8 maj 2005, 22:32:40
av Schnegelwerfer
Det var ett märkligt fel!

Jag råkade ut för något liknande när jag skulle montera ett blåljus på taket på en bil. Jag mätt fram 12V fram till blåljuset, men när man aktiverade det så fungerade det inte.

Efter lång felsökning kom jag fram till att felet låg i att en säkring inne i bilen var sotig. Sotet gav upphov till ett stort spänningsfall när det började gå ström till blåljuset.

Postat: 8 maj 2005, 23:21:14
av DeeJayPA
Har oxå varit med om skitiga säkringar.. Det var en polare som hadde problem med bilen. När han bromsade så dog instrumentbrädan
Jävligt läckert :) Samma säkring till bromsljuset som instrumenteringen.

Det dära med blåljuset lät spännande :lol:

Postat: 9 maj 2005, 16:11:12
av Chrille
Säkringen här är sprillans ny så det kunde inte vara smuts som ställde till det för mig.

Har mätt strömmen nu när jag kör igång allt som finns på kortet förutom att jag inte kör några motorer och då drar allt ihop cirka 250mA vilket resulterar i att spänningsregulatorn för 5V blir grymt varm men detta kanske är naturligt vid denna strömmen kanske bara en ordentlig kylfläns som behövs?

Postat: 9 maj 2005, 16:14:06
av cyr
Även en ganska liten kylfläns gör nog stor skillnad, det blir väl något/några watt förlust i regulatorn och det är inte mycket kylyta på själva kapseln direkt...

Postat: 9 maj 2005, 16:21:56
av Schnegelwerfer
Vid 12V inspänning utvecklas det ju en effekt på (12-5)*0,25 = 1,75W i 7805:an. Det kräver nog en liten kylfläns.

EDIT:

Termisk resistans är ett mått på hur bra kylflänsar är på att kyla ner komponenter, ju lägre termisk resistans, desto bättre kylning.

Man kan räkna på detta ungefär som med ohms lag:

Temperaturökning = effekt * total termisk resistans

Om vi antar att du har en L7805CV (TO-220) som tål 1,5A, så har den en termisk resistans (Rth) mellan junction-ambient på 50 grader/W.

Den termiska resistansen mellan junction-case är 3 grader/W. Detta värde är intressant om vi använder en kylfläns, eftersom detta värde måste adderas till kylflänsens Rth.

Detta innebär att om det utvecklas en effekt på 1,75W i regulatorn, blir temperaturökningen 1,75*50 = 88 grader. Det är ju lite i varmaste laget.

Antag nu att du fäster en kylfläns på regulatorn, ex. 75-612-36 på ELFA (7kr).
Den har en termisk resistans (Rth) på 16 grader/W. Detta ger en temperaturökning på 1,75*(3+16) = 21 grader.

Nu har jag försummat den termiska resistansen i eventuellt mellanlägg odyl, men det ger i alla fall en bild av hur temperaturen kommer att minska.

Postat: 9 maj 2005, 16:42:46
av bengt-re
T-ja ligger på 70grader per watt, så 1,75W vilket gör att den blir omkring 140 grader varm vid +20 grader. Max den klarar är 150 grader och Pmax utan kylfläns är 2W. Så jo, använd du en liten fläns av enklare sort så känns det bra mycket bättre..

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0351&path=

Kostar 6 spänn, kan vara värt det och sänker tempen på regulatorn till väl under 100 grader.

Postat: 9 maj 2005, 20:06:12
av MadModder
Små säkringar ger spänningsfall. Tråden är ju jättetunn!
Gjorde en 12V->15V-konverter till en polare förut, och satte en 50mA-säkring på utgången. Innan säkringen var det 15. Efter var det 14, utan belastning! :shock:

Postat: 10 maj 2005, 00:33:29
av Chrille
Jag provade med den kylflänsen som Schnegelwerfer nämnde, artikelnummer 75-612-36 från Elfa, och då känns det som temperaturen kommer ner en bit men det går bara att hålla kvar fingrarna på kylflänsen två till tre sekunder innan man bränner sig. Jag provar med att sätta dit en lite tjockare plåtbit istället, t.ex. ett plattjärn eller liknande för jag tycker nog allt att den är lite väl varm men det kanske bara är jag som oroar mig i onödan.

Postat: 10 maj 2005, 01:15:42
av Henry
Personligen så kyler jag alla komponenter (ja aktiva då förstås) så pass mycket så att jag Inte bränner mig på dess kylfläns. Men det kanske bara är jag som är överambitös..