Det krävs att transformatorn har ett luftgap, det är nämligen i luftgapet som energin tillfälligt lagras när strömmen i primären ökar, som sedan släpps ut i sekundären. Den du länkade till är så liten så att den omöjligt kan ha ett luftgap och samtidigt ha flera mH med vettig ström, därför tror jag att den är en "riktig" transformator. Med luftgap kanske den skulle ha ett tiotal till ett hundratal uH, beroende på hur stort luftgapet är. Luftgapet bestämmer hur stor ström flybacken klarar innan den mättas. Utan luftgap kommer den antagligen bara klara några mikroampere innan den mättas. Med luftgap kanske den klarar några tiotal till ett hundratal mA.Bearing: Vad krävs för att en transformator ska kunna fungera som flyback då? Räcker det inte med att primärlindningen har t.ex. 4mH eller 10mH induktans som de jag länkade till?
Tidigare i morse roade jag mig med att simulera en isolerad och opto-återkopplad flyback baserad på NE555. Jag kom fram till att optokopplaren behöver så mycket ström för att kunna sänka Control, att man lika gärna skulle kunnat shunta bort den strömmen, utan att påverka verkningsgraden negativt. Jag fick ungefär 30% total verkningsgrad.
Men med en CMOS-baserad 555 kanske man skulle kunna vinna något på att återkoppla utgången, eftersom att CMOS-varianten har mycket större motstånd i spänningsdelaren, så det krävs betydligt mindre ström på Control.
Det stämmer, det kommer alltid vara viktigt att den har rätt induktans. Men man kan enkelt lösa problemet med för hög ström genom att återkoppla strömmen. Det går enkelt att göra genom att sätta ett litet motstånd mellan switchtransistorn och jord, som kopplas till basen på en transistor vars kollektor är kopplad till Control.Men jag antar att det måste vara ganska avgörande att man inte räknar fel på frekvens/induktans på flybacken - skulle 555:an ligga på hög nivå för länge på utgången så kortsluter ju transistorn VCC till GND