Strålningen är inga problem hitintills då kammaren är gjord av 0.5 cm tjock rostfri stål och accelerationsspänningen överskrider inte för tillfället 15kV. Fast för säkerhets skull använder jag mig utav en ludlum model 3 geigermätare med en pankaks detektor för att observera eventuell röntgenstrålning. Neutronsstrålningen är inget att oroa sig för i nuläget iallafal^^.
Jag använde mig innan utav ett par parallellkopplade singeltransistor flybackdrivers fast jag märkte att de var mycket ostabila, transistorerna brändes en efter en. Därför bytade till ZVS drivern som fungerar betydligt bättre.
Eftersom resistansen över reaktorn varierar enormt mycket under trycksänkningen så är det viktigt att transformatorn är robust och klarar av varierade strömstyrkor. Därför fungerar t.ex inte neontransformatorer eller liknande som är mitten lindade.
Det kanske skulle fungera med en 1 stegs CW och 15kV 100ma transformatorn. Fast risken är att vid för många steg så blir reaktorballasten för stor för att upprätthålla strömstyrkan. skulle vara intressant att få reda på var det är för sorts transformator
Det optimala skulle dock vara en gammal röntgentransformator eller ett högspännings laboratorieaggregat som t.ex spellman eller glassman transformatorerna dock är de förfärligt dyra.
@90kar08 haha ja det var det