Mitt fusionsreaktor projekt

Berätta om dina pågående projekt.
johano

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av johano »

blueint skrev:Grymt projekt! ;)

Se upp med neutronstrålningen dock!
Har en känsla av att om man kommit såhär långt har man nog rätt god koll på strålningen oxå.

Grymt projekt :tumupp: :tumupp: !!!

Undras om jag kommer ihåg vad jag gjorde för projektarbete i gymnasiet...få se nu.. jo just ja, jag blinkade några
LED's med en microprocessor...

/johan
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

johano skrev:Har en känsla av att om man kommit såhär långt har man nog rätt god koll på strålningen oxå.
Var inte så säker på det. Dessutom om det pågår undervisning i angränsande rum så är bestrålningsrisken av större grupper stor.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Riktigt seriöst projektarbete! :tumupp:

Var det dig det stod om i Lommabladet för nån månad sen?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Riktigt GRYMT projekt, ruskigt läckert!

Men, det väcker ju lite frågor.. I och med att du kan få en rätt potent källa för neutronstrålning om projektet lyckas bra... är detta ens lagligt? Strålskyddsinspektionen (eller vad de heter) borde ha någonting att säga om dylika projekt, eller?
Eller blir hemmabyggda tingestar för klena för att det ska spela någon roll?

Vad är worst-case-scenario om allt går helt fel? Plasmakaskad i ansiktet? Värre?

Ställer inte frågorna för att vara negativ utan för att jag är intresserad!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Välkommen till forumet, fantastiskt projekt!
Jag var lite mallig när jag byggde en anslog modulsynth i specialarbete men det bleknar ju bort i ljuset av detta...
Jag följer detta med (hög)spänning! :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

GRYMT!
FPG

Inlägg av FPG »

Strålningen är inga problem hitintills då kammaren är gjord av 0.5 cm tjock rostfri stål och accelerationsspänningen överskrider inte för tillfället 15kV. Fast för säkerhets skull använder jag mig utav en ludlum model 3 geigermätare med en pankaks detektor för att observera eventuell röntgenstrålning. Neutronsstrålningen är inget att oroa sig för i nuläget iallafal^^.

Jag använde mig innan utav ett par parallellkopplade singeltransistor flybackdrivers fast jag märkte att de var mycket ostabila, transistorerna brändes en efter en. Därför bytade till ZVS drivern som fungerar betydligt bättre.

Eftersom resistansen över reaktorn varierar enormt mycket under trycksänkningen så är det viktigt att transformatorn är robust och klarar av varierade strömstyrkor. Därför fungerar t.ex inte neontransformatorer eller liknande som är mitten lindade.

Det kanske skulle fungera med en 1 stegs CW och 15kV 100ma transformatorn. Fast risken är att vid för många steg så blir reaktorballasten för stor för att upprätthålla strömstyrkan. skulle vara intressant att få reda på var det är för sorts transformator :P

Det optimala skulle dock vara en gammal röntgentransformator eller ett högspännings laboratorieaggregat som t.ex spellman eller glassman transformatorerna dock är de förfärligt dyra.

@90kar08 haha ja det var det :)
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Är detta på riktigt?? Det är inte april än!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Följes med största intresse. 8)
FPG

Inlägg av FPG »

@Hubben Tror inte det finns någon lag som förhindrar en från att konstruera en fusionsreaktor, det är trots allt lagligt i USA.

Det absolut värsta som kan hända är att man dör av högspänningstransformatorn, neutronerna lär inte döda en om man inte lyckas få tag i en 100kw transformator :D
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Coolt!

Kommer följa detta projekt med spänning även jag.. gärna mer bilder oxxo. ;-)
Har du byggt reaktorkammaren själv? Byggbilder på detta?
xxargs

Inlägg av xxargs »

FPG skrev:Jap, det är en gammal luftkyld diffusion pump från ett elektronmikroskop som jag köpte för 200 kr från ebay den används som sekundärpump efter min 2-stegs vakuumpump. Transformatorn du nämnde har tyvärr lite för låg spänning som du sa men tack ändå :), vad är det för en slags transformator? en neontransformator eller?
Häftigt - vad har du för vakumnivå när det lyser så där (antar att du använder vätgas) - bara färgen på skenet ser väldigt högteknologiskt och energirikt ut ;-)

Hmm.. nästa så att man skulle ta och prova själv - när dom är klara med stambytet i lägenheten...... - har nog det mesta utom vätgasen och högspänningskällan som behövs för detta.

Om jag räknar med dig så tror jag vi nu är 4, kanske 5 st i forumet som leker/har lekt med mer eller mindre hög vakum här.
FPG

Inlägg av FPG »

Gasen som syns på bilderna är faktiskt endast luft (kväve ger den fräna violetta färgen) Trycket var runt 40 mTorr baserat på plasmautseendet.
Om jag räknar med dig så tror jag vi nu är 4, kanske 5 st i forumet som leker/har lekt med mer eller mindre hög vakum här.
Va bra då kanske ni har någon aning om var man kan få tag på en billig thermocouple vakuummätare med noggrannhet på 1 micron här i sverige :P ?
Har du byggt reaktorkammaren själv? Byggbilder på detta?
Jag har inte byggt reaktorkammaren själv då jag varken har en svets eller svarv hemma, jag lämnade delar samt mina ritningar till en mekaniker som satte ihop delarna åt mig, tyvärr tog han inga bilder under konstruktionsprocessen.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag säger bara WOW!!! Den här tråden kommer jag att följa.
Kommer du presentera hela arbetet här på forumet när du är klar?

Välkommen till forumet btw.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Grymt hög coolhetsfaktor på detta :)
Skriv svar