Sida 2 av 2

Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?

Postat: 12 februari 2011, 14:26:01
av bearing
Kjelle skrev:Dc motorer har ju den egenheten att varvtalet stiger när magneterna börjar bli dåliga, gäller då obelastad motor.
Jo, jag funderade på detta med. Ett sätt att testa magneterna vore att mäta obelastat varvtal med kall motor, och sedan mäta obelastat varvtal efter att motorn blivit orkeslös.

Det skulle ju kunna vara den totala effekten av värme i de resistiva komponenterna som gör motorn orkeslös. En het MOSFET har mer än dubbla resistansen av en kall.

Ifall motorerna är underdimensionerade kanske de ofta används i punkten för "max effekt" alltså där hälften av effekten blir värme i resistanser, och hälften av effekten blir rörelse (50% totalverkningsgrad från batteri till motoraxel). Ifall totala resistansen i strömkretsen mellan batteri och motor ökar med faktorn 2 innebär det då att maxeffekten minskar till 50% av maxeffekten kall, och det kan jag tänka med gör att maskinen känns orkeslös. Med en komponenter som är bättre dimensionerade, så att verkningsgraden inte sjunker under typ 70% totalverkningsgrad under belastning, kommer dubblering av resistansen inte märkas lika tydligt eftersom att det fortfarande kommer finnas möjlighet att ta ut nästan lika hög effekt fast med lägre verkningsgrad.

Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?

Postat: 15 februari 2011, 22:50:05
av gvs
Problemet löst. Utan fartreglage (batteri direkt till motor) så orkar den massor. tackar för tipsen!