Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Postat: 12 februari 2011, 14:26:01
Jo, jag funderade på detta med. Ett sätt att testa magneterna vore att mäta obelastat varvtal med kall motor, och sedan mäta obelastat varvtal efter att motorn blivit orkeslös.Kjelle skrev:Dc motorer har ju den egenheten att varvtalet stiger när magneterna börjar bli dåliga, gäller då obelastad motor.
Det skulle ju kunna vara den totala effekten av värme i de resistiva komponenterna som gör motorn orkeslös. En het MOSFET har mer än dubbla resistansen av en kall.
Ifall motorerna är underdimensionerade kanske de ofta används i punkten för "max effekt" alltså där hälften av effekten blir värme i resistanser, och hälften av effekten blir rörelse (50% totalverkningsgrad från batteri till motoraxel). Ifall totala resistansen i strömkretsen mellan batteri och motor ökar med faktorn 2 innebär det då att maxeffekten minskar till 50% av maxeffekten kall, och det kan jag tänka med gör att maskinen känns orkeslös. Med en komponenter som är bättre dimensionerade, så att verkningsgraden inte sjunker under typ 70% totalverkningsgrad under belastning, kommer dubblering av resistansen inte märkas lika tydligt eftersom att det fortfarande kommer finnas möjlighet att ta ut nästan lika hög effekt fast med lägre verkningsgrad.