Sida 2 av 4
Som avslutning
Postat: 17 april 2005, 16:52:51
av SvenPon
Finns många lösningar där man "underdimensionerar" detta motstånd
därför att det är mycket enklare att byta än att ge sig in i komplicerade
felsökningsshema och komma åt denna enhet som sitte skitstruligt till.
Varför fick Vi en "spik" som knäckte Zenern eller kanske motsvarigheten till 7805.
"Pojkdjävlar"

Tänk längre än näsan räcker
Orsak och Verkan Säkerhet är inte det första Ni tänker på

Postat: 17 april 2005, 17:09:49
av Johan.o
SvenPon;
Testa att läsa andras inlägg först,
iStället för att komma och påstå något som inte har sagts.
Skärpning.
Tycker det är dålig stil att komma med förolämpningar stup i kvart också.
För det verkar trots allt vara uppsåtligt.
Postat: 17 april 2005, 20:33:59
av PaNiC
Forsgren skrev:
Jag vet ju inte men PaNiC kan ju svara på om han bygger prylar som skall sitta i flygplan, kärnvapen, hissar eller liknande
Jag hade ju visserligen planerat ett massförstörelsevapen

. Men inte den här gången

.
Tycker faktiskt att det liknar lite pajkastning i denna tråden. Kan vi vara lite trevligare mot varandra?
Jag hade tänkt att ha batteriet efter 7805 för att slippa elda bort en massa kräm när det hela körs från batteri. Funderade på en lösning med att isolera 7805 med dioder för att förhindra backspänning. Men jag vet inte hur jag ska lösa laddningen av batterierna.
Postat: 17 april 2005, 20:50:20
av Icecap
Jag skulle vilja slå ett slag för switch-mode!
Du kan ha en verkningsgrad på 80% utan att knäcka ryggen och vill du vara noga kan du komma upp i 90-95%. Detta kan vara grejen för dig:
Mata med 14,0V (vid rumstemperatur) till katoden på en diod "i lagom storlek", katoden sitter till en bly-gele ackumulator (- till GND) och du tar ut 12V (nominellt) därifrån.
Matningsströmmen bör vara begränsat till ett värde som ack'en tål.
Då har du 12V UPS, med en switch-regulator har du en bra effektivitet (= lite värme, strunta i kylplåt) och du kan använda standard-grejor, jag menar: 12V bly-gele ackar finns ju ganska lätta tillgängeliga lite varstans, ett bilbatteri duger fint det med osv.
Jag kan misstänka att de äldste i detta forum kanske inte känner till den teknik men det fungerar kanonbra, är ganska billig och driftsäker.
Jag har alltid varit motståndare av att bränna onödig effekt av, kylning är ett ondo och med rätt teknik kan man klara sig långt.
Postat: 17 april 2005, 21:17:15
av Tony
Hur länge ska prylen kunna drivas med batteri ?
En dag, en vecka ?
Titta t.ex på elfa# 69-313-98 (1Ah) så din pryl funkar i 10h (räknar med att den drar max 0,1A)
Ovannämnda NiCd-batteri tål kontinuerlig överladdning med 0,1C.
Det räcker med ett motstånd för att ladda.
En diod i antiparallell leder förbi motståndet när man tar ut ström, eller så använder man ett relä som drivs från 12V.
Med ett 2-pol växlande relä kan du bryta laddningen samtidigt som utgången växlar mellan stabben och batteriet.
(ingen risk för överspänning om reläet skulle falla trots OK 12V)
Johan.o med ömma tår och kort minne.
Postat: 17 april 2005, 23:11:05
av SvenPon
Så skrev du:
Det känns mycket märkligt att förkoppla en regulator
med ett motstånd. Då kan man likaväl slänga bort regulatorn
och sätta dit en zenerdiod istället.
Detta måstte förstås som om du menar att man inte behöver förkoppla en Zener.
ELLER hur skall det förstås ??? Rakt svar utan "bullshit" förväntas !
Om svaret blir Ja, man skall förkoppla en Zener.
Varför i helv... skall man då inte förkoppla en 7805 om det behövs ?
Skall man använda den som värmelement i onödan,ett trådlindat motstånd
värmer lika bra och skonar 7805.
Postat: 17 april 2005, 23:27:26
av sprawl
Jag tolkar det som att ska man förkoppla regulatorn så kan man likaväl byta ut den mot en zener, alltså ha en förkopplad zener.
/a
Postat: 17 april 2005, 23:29:20
av Schnegelwerfer
Det tycker jag också är den naturliga tolkningen
Inlödningarna
Postat: 17 april 2005, 23:34:01
av SvenPon
Vad tror Ni händer med inlödningar som ständigt ligger på 120 C
Fördela värmen med ett motstånd som tar halva lasten.
En stepdown..
Postat: 17 april 2005, 23:35:29
av bengt-re
Är den enklaste sak i världen. Inte ens svår att bygga. Hade ingen fin regulatorkrets hemma så gjorde en med en hexfettrissa och en 12f675 som regulator. Funkar det också... enda abret är ju att man åker på en 7805 ändå (ler) för att picen behöver ju ström och gillar inte 12 volt någont vidare... Är man en gnutta seriös så tar man någon av alla finfina regulatorer som finns. Man kan ju till och med köpa färdiglindade drosslar så slipper man slakta trasig näragg eller linda sjlälv
Sen det som skrevs om värme i komponenter. JO visst tusan kan 7805 gå sönder, det har jag stött på i utrustning som varit välkonstruerad också. 150 grader är absolut inte lämpligt någonsin !
Och som någno föreslog, nog kan man ibland ta och offra lite förlusteffekt i ett förkopplingsmotstånd. Ingen vacker lösning, men ibland har nöden ingen lag...
Postat: 17 april 2005, 23:38:06
av Schnegelwerfer
Återigen:
Det är ingen här som har propagerat för att man skall konstruera så att komponenter blir 120 grader varma! Det har du helt och hållet fabulerat ihop själv!
Din idé var ju att låta ett seriemotstånd ta upp en del av effekten, medans jag och andra istället rekommenderar att dimensionera en kylfäns till 7805:an så att den får önskad temperatur, om det nu inte rent av är bättre att gå över till en switchad lösning.
Bengt-Re:
Hur fungerar det rent praktiskt att använda en uC som switchkontroller? Får man inte problem med återkopplingen, det måste ju bli en brutal fasförskjutning i regleringen! Dessutom måste ju regleringen bli väldigt långsam?
Postat: 18 april 2005, 00:22:03
av Johan.o
Ännu ett tips om du funderar på switchat så finns det fina färdiga kretsar,
har för mig maxim har bra utbud.
http://www.maxim-ic.com/PowerSupplies.cfm
Postat: 18 april 2005, 00:22:42
av Johan.o
Begärt svar till SvenPon;
Nej, självklart måste man ha förkopplingsmotstånd till
en zenerdiod. Jag sa om man ändå sätter dit ett motstånd
då kan man likaväl byta regulatorn mot en zenerdiod.
Att du uppfattar det på ett annat sätt är olyckligt, jag kan inte förstå hur.
Jag säger inte att det är fel eller rätt, jag bara tyckte det var ett märkligt
sätt att koppla. Då jag påpekade att en 7805 enligt datablad vill ha
min 2-3 V högre inspänning än utspänning.
Ja huva..
Postat: 18 april 2005, 00:33:29
av bengt-re
sicket tjafs om lite seriereglering... Men nej, om du har en 7805 ist för en zenerdiod i kopplingen så får man fördelen att den inte käkar ström när belastningen är låg eller noll. Med en zenerdiod är verkningsgraden inte så kul vid liten last..... Och glödheta zenerdioder är inte såå skoj...
En parantes är att man kan göra en ännu värre koppling. Ta motståndet enligt ovan och serikoppla ett gäng dioder och använd framspänningsfallet som zenerdiod... Nu har jag nog kommit på det absolut sämsta sättet at lösa problemet...

Postat: 18 april 2005, 06:26:36
av Icecap
Maxim har många trevliga grejor uti switch-mode väg, National har deras "Simple Switcher"serie (kolla hos ELFA), Linear Technologies har en hel del intressanta, förvisso inte lika lätta att gå till som Nationals men ändå.
Själv har jag använd mig en del av Nationals serie (bla.), den är enkel, väldokumenterad och fungerar ganska bra, om du inte har en stor serieproduktion eller speciella storlekskrav är det ett enkelt sätt att komma igång.
Edit: Jo, grabbar: Att SvenPon tydligen är en grinig gubbe med förståelsesproblem verkar ju bevisad i detta läget så välj den enkla vägen: strunt i honom hädanefter.