Sida 2 av 4

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 18:48:16
av TomasL
Icecap skrev:Efter vad jag vet finns det ingen bilar "drive-by-wire" till normal försäljning, det finns däremot ett antal modeller med elektrisk servoassistans med variabel effekt.
Jodå, det gör, eller snarare gjorde.
Citroen SM, CX och XM-V6 serie 1 var försedda med riktiga hydraulservon, både för broms och styrning, dvs "drive-by-wire"
När det gäller bromsen, så påverkar pedalen en proportionell ventil, vilken öppnar för systemtrycket (140 Bar) till bromsoken, bakhjulens bromsar var dessutom lastassisterade, och fick sitt oljetryck från bakhjulsfjädringen (desto högre last, desto högre bromstryck).
Styrningen (DIRAVI) fungerade på ungefär samma sätt, ratten påverkade också den en proportionell ventil, vilket i sin tur släppte olja till en dubbelverkande kolv.
Som backup fanns en traditionell styrväxel, vilket i princip kopplades ur, när oljetrycket blev tillräckligt högt. (mycket förenklat).
Detta system innebär att hjulen i alla lägen alltid följer rattens position, aldrig någonsin tvärtom. Det går alltså inte vrida på hjulen manuellt (till besiktningens stora förtret). Det innebär också att styrningen är självcentrerande.
Servoverkan påverkas också av en centrifugalregulator kopplad till drivaxlarna (växellådans hastighetsmätaruttag), vilket gör att man i princip får en hastighetsanpassad styrning.
Teknikerna på Citroen, när de konstruerade den för SM, ville ha en "flygplansratt" och 45 grader rattutslag (marknadsavdelningen tyckete det av någon anledning var dumt), så det blev 1,5 Varv eller nått sånt istället.

Underbart i moddigt väglag, eftersom bilen aldrig "spårar", ej heller kan ratten "slitas ur handen" om man kör på något.

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 18:56:42
av Icecap
Med "drive-by-wire" menas att det uteslutande finns elektrisk styrning och ingen mekanisk back-up!

Alltså finns det inte på marknaden än, det finns dock många experimentbilar med detta.

EDIT: "Fly-by-wire" var ersättningen för de vajer som fanns i början på flygplan, vid att ersätta dessa med styrsignaler via ledningar sparade tillverkarna en himla massa vikt och fick friare händer i designen.

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 19:09:07
av Andy
Då går det inte att bogsera en cittra av de modellerna eller få ett motorstopp i 140 knutar!?

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 19:19:32
av TomasL
Bogsera, jodå, men lite jobbigt.
Motorstopp, inga problem, finns tillräckligt med tryckreserv för att kunna få stopp på bilen.

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 19:21:46
av Adis
Att styra bilen har jag inga problem med alls. Funkar fint, men bara att det lite trögare. Har sökt på nätet utan resultat. Verkar inte som att det är någon som skrivit om det. Tyckte det var lättare att fråga här än att regga sig på ett till forum :)

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 19:34:03
av Andy
TomasL skrev:Bogsera, jodå, men lite jobbigt.
Motorstopp, inga problem, finns tillräckligt med tryckreserv för att kunna få stopp på bilen.
Hur stoppar man den vid bogsering, har de handpump oxå?

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 19:34:45
av Kjelle
Jo Citroen har alltid haft unika lösningar.

SM modellen, man hade ingen V6 tillgänglig så man kapade ned en Maserati V8 till V6 :o

Har för mig att den hade/gick och få med kolfiberfälgar :o

Kjelle

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 20:04:53
av TomasL
Hur stoppar man den vid bogsering, har de handpump oxå?
Parkeringsbromsen.
SM modellen, man hade ingen V6 tillgänglig så man kapade ned en Maserati V8 till V6 :o
Faktiskt inte sant, V6an skapades från grunden, på sex månader av Masserati.
Orsaken till att den är 90 grader, beror på att man ville använda den befintliga (V8) verktygsuppsättningen i Maseratis fabrik.

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 20:11:35
av Andy
Helt livsfarligt, men det är ju franskt så…. :lol:

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 20:15:22
av TomasL
Inte då, varför skulle det vara farligt?
Å andra sidan behöver en citroen aldrig bogseras 8) :lol:

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 20:22:19
av Andy
Parkeringsbromsen brukar inte var speciellt bra även om det bara får gå i 20 kph.

Jo, franska bilar behöver bogseras! De är inte speciellt pålitliga inte ens de nyare.

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 20:27:38
av TomasL
Nja, håller nog inte riktigt med om det, faktiskt.
Min XM har gått en bit över 40kMil utan några större grejjor, mer än normalt underhåll och service, har aldrig blivit stående med den, nån gång.

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 21:01:25
av Super7
Det finns ingen bil som är så "död" som en "död" Citroen XX dvs. dom riktiga modellerna med all hydraulik...

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 21:09:52
av TomasL
Nä, det är förvisso sant.

Den Vauxhall Vectran jag hade för 10 år sedan gick in i "Link Home" när bromsljuskontakten gick sönder, usch vad jobbigt det var.

Re: Elektronisk bilservo

Postat: 9 januari 2011, 21:13:40
av Kjelle
Super7 skrev:Det finns ingen bil som är så "död" som en "död" Citroen XX dvs. dom riktiga modellerna med all hydraulik...

http://www.marunga.eu/res/default/rodcitroen1.png

Kjelle