Bygga undervattenskamera (film)
Re: Bygga undervattenskamera (film)
Det som saknas i infon om den kamera du köpt är ljusstyrkan på linsen. Den kanske är lika ljusstark som ebay-linsen, och i så fall skiljer det nog inte så mycket mellan kamerorna.
Bearing/ sant, men hur fasiken skall man veta det? och den kameran jag köpt är ju ir-leds på i en ring precis runt linsen som automatiskt slås på via en fotocell som sitter som en av "punkterna" i ringen runt linsen om du förstår vad jag menar. Och vad jag ser kan man ej demontera kamerahuset för att koppla bort ir:n eller dyligt. Bifogar några bilder.

HAHA! Jag skojja bara, klart det går att ta isär

Men sen då
Skulle ju vara smutt att kunna slå av och på ir:n manuellt på något sätt?
Hittade till slut specar på kameran jag köpte som jag tror stämmer.
Googleöversättning från bulgariska
KG-CW20R1B1 e färgkamera med infraröda lysdioder för inomhus och utomhus. Det finns 1 / 4 "Sharp CCD matris medium upplösning på 420 TV-linjer. Det gör det mycket lämplig i de fall där du vill se i mörkret och öppen. Kameran har en 3,6 mm lins och behöver inte köpa objektiv separat . Fungerar med alla ljus, vilket innebär att du kan använda den på ställen där absolut mörker. infraröda lysdioder lyser upp området i kameran innan kameran i det infraröda spektrum på ett avstånd av 10 meter. Infraröda strålar är inte synliga för det mänskliga ögat, men matrisen Kameran är konstruerad för att se i det infraröda spektrumet. Kameran är komplett med stativ.Betyder detta att linsen suger till vad jag vill göra?
Matrix / CCD /: 1 / 4 "Sharp CCD
Effektiva pixlar: Pixels 500H x 582V pixlar
Upplösning: 420 tv-linjer (horisontell)
Minsta belysning: 0 Lux
Motljuskompensation: AUTO
Auto Elektronisk slutare: AUTO
Lins: 3.6 mm
Gamma egenskap: 0,45
Gain Control: AUTO
Vitbalans: AUTO
SN Ratio: 48 dB
Synkrona: Intern
Videoutgång: BNC 1.0Vp-p, 75 ohm
Infraröda lysdioder: 12 Enhet LED - 850 nm
Omfattning av infraröda dioder: 10 m
Grad av vattenmotstånd: reistant kamera
Färg: färg
Signalsystem: PAL
Effekt: DC 12V - 200 mA
Mått: Ø 58 x 84 (H) mm
Vikt: 300 g
Arbetstemperatur: -10 ~ 50°C/30 ~ 90% RH
Hur fan skall jag göra

Men sen då

Hittade till slut specar på kameran jag köpte som jag tror stämmer.
Googleöversättning från bulgariska

KG-CW20R1B1 e färgkamera med infraröda lysdioder för inomhus och utomhus. Det finns 1 / 4 "Sharp CCD matris medium upplösning på 420 TV-linjer. Det gör det mycket lämplig i de fall där du vill se i mörkret och öppen. Kameran har en 3,6 mm lins och behöver inte köpa objektiv separat . Fungerar med alla ljus, vilket innebär att du kan använda den på ställen där absolut mörker. infraröda lysdioder lyser upp området i kameran innan kameran i det infraröda spektrum på ett avstånd av 10 meter. Infraröda strålar är inte synliga för det mänskliga ögat, men matrisen Kameran är konstruerad för att se i det infraröda spektrumet. Kameran är komplett med stativ.Betyder detta att linsen suger till vad jag vill göra?
Matrix / CCD /: 1 / 4 "Sharp CCD
Effektiva pixlar: Pixels 500H x 582V pixlar
Upplösning: 420 tv-linjer (horisontell)
Minsta belysning: 0 Lux
Motljuskompensation: AUTO
Auto Elektronisk slutare: AUTO
Lins: 3.6 mm
Gamma egenskap: 0,45
Gain Control: AUTO
Vitbalans: AUTO
SN Ratio: 48 dB
Synkrona: Intern
Videoutgång: BNC 1.0Vp-p, 75 ohm
Infraröda lysdioder: 12 Enhet LED - 850 nm
Omfattning av infraröda dioder: 10 m
Grad av vattenmotstånd: reistant kamera
Färg: färg
Signalsystem: PAL
Effekt: DC 12V - 200 mA
Mått: Ø 58 x 84 (H) mm
Vikt: 300 g
Arbetstemperatur: -10 ~ 50°C/30 ~ 90% RH
Hur fan skall jag göra

eftersom du har den så annvänd den
troligen så kommer du bygga något som är ok, men till nästa så vet du mera om hur di ska göra och med vilka komponenter
med lite test av belysning o.s.v så kommer du få ok bilder på kortare avstånd
troligen så kommer du bygga något som är ok, men till nästa så vet du mera om hur di ska göra och med vilka komponenter
med lite test av belysning o.s.v så kommer du få ok bilder på kortare avstånd
Nu jä*lar, när man ändå e i farten så tog jag isär en kontakt på kameran som sitter precis under diodplattan. Det var strömförsörjningen till ir-dioderna. Testkörde självklart kameran utan dioderna aktiva och det funkar..men lite ljus vill den ha..bilden på tv:n blir liksom brusig om man sänker ljuset FÖR mycket.
Detta var ju lite intressant
Detta var ju lite intressant

Det betyder antagligen bara att det inte sitter ett filter som blockerar IR framför sensorn, vilket vanliga kameror har.vigg skrev:Kameran är konstruerad för att se i det infraröda spektrumet.
Betyder detta att linsen suger till vad jag vill göra?
Borde inte vara så svårt att göra om så att belysningen kan slås på med en knapp. Mät vilket spänning som finns på sladdarna som går mellan lysdiodskortet och huvudkortet när lysdioderna är aktiverade (mörker). Ifall det är samma spänning som kortet matas med kan du klippa av ena sladden, och koppla så att lysdioderna tänds via en strömbrytare istället.
Anledningen till att bilden blir brusig är att kameran har AGC (Automatic Gain Control). Med hög förstärkning blir bilden brusig.

50w halogenspot 12v. Vatten trängde in i spoten med bulben höll så jag kör på detta. 1 spot i varje "arm".

Första testet...och det var tätt. Kör med 8mm glas som är limmat i glassilkon.

Testade även live så att säga och har vart nere på 6m och det var inga som helst problem. Absolut helt snustorrt i huset efteråt.
Dock var siktfältet begränsat till ca 80cm-1m i Mälarens vatten i somras.
Ska erkänna att den var ute 2 ggr..sen har den stått.
Förrutom det som bearing påpekade så kan du behöva justera fokus, då synligt ljus bryts lite anorlunda än IR. (Och ja, även olika våglängder inom det synliga ljuset bryts olika)vigg skrev: Kameran är konstruerad för att se i det infraröda spektrumet.
Ser ju jätte bra ut. Friskt vågat.
Man ska inte vara rädd för kameror och tro att det är någon form av woodo eller svart magi som finns innanför den fina plasten. Grundläggande logiskt tänkande funkar lika bra som vanligt.
Det kan ju vara intressant med en test av ljusstyrkan:
- Om du har ett helt mörk rum med 5 tända värmeljus som enda ljuskälla. Så släcker du ett värmeljus i taget och filmar lite runt i rummet. Bilden blir snabbt dålig men var går gränsen för "detta går att använda för att känna igen personer och var jag är i rummet, kan läsa rubriken på en tidning"?
Man ska inte vara rädd för kameror och tro att det är någon form av woodo eller svart magi som finns innanför den fina plasten. Grundläggande logiskt tänkande funkar lika bra som vanligt.
- Om du har ett helt mörk rum med 5 tända värmeljus som enda ljuskälla. Så släcker du ett värmeljus i taget och filmar lite runt i rummet. Bilden blir snabbt dålig men var går gränsen för "detta går att använda för att känna igen personer och var jag är i rummet, kan läsa rubriken på en tidning"?
Tackmarr125 skrev:Kul projekt![]()
![]()
men vart är filmen????

No film, sorry. Kört med rca-scart direkt i en 20" tv.
Bildkvaliten måste jag säga vart bra för att som helt okunnig i ämnet snickrat ihop detta. Mest tur.Walle skrev:Förrutom det som bearing påpekade så kan du behöva justera fokus, då synligt ljus bryts lite anorlunda än IR. (Och ja, även olika våglängder inom det synliga ljuset bryts olika)vigg skrev: Kameran är konstruerad för att se i det infraröda spektrumet.
Tackar, gjorde stearinljustestet innan jag stoppade in kameran i lådan och med IR så funka den förvånandsvärt bra tycker jag. Med IR´n bortkopplad vart bilden lite brusig men helt ok med 5 värmeljus.netrunner skrev:Ser ju jätte bra ut. Friskt vågat.
Håller med, lite logik är bra till det mesta, fast ren kunskap i ämnet är ju såklart det som gäller om det ska bli riktigt bra.
Här är arbetsplattformen

De är lungt tänkte bara om du hade glömt att lägga till denvigg skrev:Tackmarr125 skrev:Kul projekt![]()
![]()
men vart är filmen????, fast den var mest kul att bygga
![]()
No film, sorry. Kört med rca-scart direkt i en 20" tv.

Ser ut som en rejäl forsknings båt eller nåt