Sida 2 av 4
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 11:39:12
av TomasL
Mjukstartare = Softstarter
Frekvensare = Inverter, Variable Frequency Drive (VFD) mm.
Mjukstartatrer är inte så dyra en tusing eller två eller så.
Frekvensare är lite mer kostsamma, och kanske lite overkill på en kompressor, såvida du inte kör kompressorn i produktion, då är det ofta lönsamt.
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 12:32:29
av säter
Lemmy Kilmister skrev:Y 400V 14A
D 230V 25A
Den här motorn går inte att köra i D läge egentligen va?
Om du slår i D-läget med Y/D-starten på denna motor, är knappast konstigt att säkringarna ryker.
Det blir ju 400V på en 230V-motor.
Prova om du kan direktstarta den på Y-läge.
Det är även viktigt att kompressorn är avlastad vid start, och ej behöver starta mot tryck.
Är kompressorn ett hembygge, eller någon fabrikstillverkad sak?
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 13:48:50
av Lemmy Kilmister
Då blir det en mjukstartare i så fall!
Jag har hittat en siemens start som det står såhär på:
230 V @ 5.5 KW 400 v @ 11 KW 3 phase
Tolkar jag det som att den klarar att köra kompressorn kopplad Y upp till 11kw?
Jag vill kunna starta motorn även då det är tryck i tanken. Tänkte att motorn startar vid <5bar och går upp till kanske runt 7bar. Jag behöver kompressorn till att blästra med, så att tömma hela tanken på luft innan jag kan starta motorn igen kommer inte fungera.
Det ser då inte ut som något hemmabygge. Det är en BIAB kompressor med ASEA motor samt Y/D start. Vem som monterat Y/D starten kan man ju fråga sig dock...
Y/D starten, modell nr.
Motor

Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 14:10:18
av säter
Jag vill kunna starta motorn även då det är tryck i tanken. Tänkte att motorn startar vid <5bar och går upp till kanske runt 7bar. Jag behöver kompressorn till att blästra med, så att tömma hela tanken på luft innan jag kan starta motorn igen kommer inte fungera.
Att starta kompressorn mot tryck, kan du glömma.
Vare sig med Y/D-start eller mjukstart.
Det brukar finnas avlastningsanordningar för detta, lite olika kontruktion beroende på kompressor.
Du behöver alltså inte tömma tanken för att starta trycklöst.
Skylten på Y/D-starten var lite intetsägande.
Har du någon bild, invändigt på Y/D-starten?
Gärna ett kopplingsschema också, om sitter ett på insidan av locket.
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 15:48:31
av Lemmy Kilmister
Bilden på motorn verkar försvinna ibland?
Aha, då hänger jag med på vad du menar Säter. På bilden av kompressorn syns ett rör som går bort till tryckbrytaren som jag förmodar är avlastningen. Ska kolla upp det lite bättre. Måste ändå skruva med den då utloppet från cylindrarna blir väldigt varmt på några sekunder. Funderar om oljetillförseln är igensatt...
Jag ska ordna bättre bilder på Y/D starten. Schema finns.
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 18:42:10
av säter
Det syns lite dåligt på bilden.
Röret från tryckströmbrytaren, ansluter det till matningsröret mellan kompressor och tank?
Är det ytterligare något rör, som är anslutet vid ventilerna på kompressorns topplock?
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 19:38:21
av tecno
Bilden på motorn verkar försvinna ibland?
Ja det är väl inget att undra över, lägg bilderna på EF istället för nåt 'hack' over there.
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 19:53:50
av MiaM
En gissning är att den gröna färgen avslöjar var kompressorn använts förut - militären körde (kör?) 127/220V-trefas.
Men om du lobotomerar bort Y/D-startfunktionen (men ev behåller tidfördröjning om det finns avluftning) och du faktiskt inte bränner proppar så kan du ju köra så även om det ger onödigt höga dippar på elnätet då den startar.
En riktig fullösning av värsta lågbudgetmodell vore väl att göra om Y/D-starten så att motorn alltid körs i Y-lägen men i startfasen så körs den seriekopplad med två fetaste sortens 400V elvärmeelement (med mekanisk termostat, båda ställda på max värme)... Det har jag officiellt aldrig rekomenderat

(Risken med en sådan koppling är väl egentligen att en fas släpper medan den andra fungerar, fast ett bra motorskydd ska kunna hantera detta). (Om du dessutom vill använda elementen för att få värme så blir det krångligare men inte olösbart, ytterligare kontaktorer som då motorn står still istället kopplar elementen direkt till nätet, och dessa kontaktorer dessutom styrda via rumstermostat, skulle kunna fundera. Oj vilken fulkoppling det skulle bli - även om den uppfyller formella krav så lär väl halvmånga elektriker gå bet på hur allt funkar...).
Glöm inte ett bra motorskydd! (En mjukstart kan kanske å andra sidan anses innehålla ett bra motorskydd, så det kanske ändå blir lönsammast att köpa en sådan med en gång).
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 20:16:26
av säter
Lemmy Kilmister skrev:Tänkte att 7,5kw med Y/D start lätt skulle gå att köra på 16A-20A.
Jag har en 10kW på min svarv, som jag direktstartar med 20A säkringar.
Jag tycker det borde fungera även på din 7.5kW.
Jag har inte koll på om startströmmen skiljer mellan 2800 och 1400 motorer.
En 2800 borde väl dra mindre startström?
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 20:32:48
av BMI
Lite svårt att se på bilderna vad som finns, Men jag tycket det verkar som att kompressorblocket har anslutningar för ventil avlastning. Men jag kan inte se någon pneumatisk eller elektrisk annordning som sköter detta.
Har man avlastning med hjälp av pressostaten skall det sitta en backventil nere vid tanken där luften går in. Pressostaten har en egen liten ventil som vid stopptryck avluftar tanken som förbinder de båda cylindrarna.
I ditt fall ser det ut som att den den anslutningen finns men jag kan inte bedömma om där sitter en backventil. Slanganslutningen sitter rätt nära den stora tanken. Är där en backventil där ?.
Hur som haver skulle jag nog säga att ventilavlastning vore bäst för dig.
Har du väl fått igång motorn med hela säkningar

. Så styrs sedan trycket med att insugnings ventilena avlastar kompressorn vid nått arbetstryck.
Sedan brukar man ha en timer som styr längden på tomgångsdrift innan avstängning
Det verkar som att kompressorn blivigt ombyggd från det ena till det andra
sättet att styra den.
Ta gärna några bilder på topplocken så man ser om där är ventilavlastnings anslutningar.
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 22:18:44
av danielr112
Går ett rör från ena kanten till tryckgivaren. Det är den som ska sköta det. Om den är i bruk är en annan sak men går ju köpa sådanna om inte annat.
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 20 oktober 2012, 22:45:10
av Lemmy Kilmister
Tackar för alla hjälpsamma svar!
Är mitt uppe i en flytt, lite ont om tid, men jag ska hinna ta lite högupplösta bilder tills imorgon och posta här. Som det ser ut nu tror jag det sitter en backventil alldeles vid tanken, där röret från cylindrarna går in. Ovanför ventilen går röret bort till tryckbrytaren för avluftningen.
Gillar tipset med elementen.
Borde inte en sån här mjukstart räcka?
http://livewiresupply.com/motor-control ... 1AB04.html
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 21 oktober 2012, 10:45:47
av mrMagoo
Lemmy Kilmister skrev:
....Måste ändå skruva med den då utloppet från cylindrarna blir väldigt varmt på några sekunder. Funderar om oljetillförseln är igensatt.
det är inget fel, värme blir det vid komprimering av luft.
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 21 oktober 2012, 12:06:59
av Lemmy Kilmister
Re: 11hk motor på 16A?
Postat: 21 oktober 2012, 12:45:04
av BMI
På bild 3 så ser man att ,om det är möjligt med ventilavlastning så är det iallafall inte anslutet.
Jag skulle vilja mena att man då tar bort pluggarna på topplocken och ansluter något där antingen luft / eller om det behövs något annat.
Slangen/röret samma bild ,som kommer från lagerhuset och slutar vid den på bilden högra cylindern är bara vevhus ventilation som tas till insuget.
Sedan får man nog anta att det är en backventil som sitter monterad närmst tanken. Det är nog endast en okulär besiktning av komponenten som kan avslöja sanningen.
Det vore kanske bra att öppna och få verifierat att den fungerar samtidigt. Läcker den så står det i och pyser i pressostatens avluftning tills tanken är tom.
Är avluftningen i pressostaten ur funktion och backventilen felaktig så får du starta med mottryck och då går säkringarna garanterat.