Sida 2 av 3
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 28 september 2010, 21:00:21
av perra_e
Bra om det räcker med 2mm.
Jag har varit inne på din lösning också H.O, men det blir lite dåligt med plats kvar för tandhjulet.
Men om jag går ner till 20mm på lagerbocken skall det nog fungera. Det blir en klart enklare lösning ren fräsningsmässigt.
x-axeln är 43,5mm och y-axeln är 51,5mm. Utan på det är det 12mm gänga.
Tandhjulen är 24mm tjocka, men jag skall förmodligen fräsa bort ca 5mm på utsidan av "hubben" för att få lite mer gänga kvar.
På y-axeln skruvar man lagerbocken mot det gjutna godset, så där är det ju faktiskt stabilt.
På x-axeln kan man sätta ett block på baksidan, men det kommer bara att gå upp till lagrets överkant, sedan tar det i bordet.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 28 september 2010, 21:03:02
av perra_e
Jonas, jag skall lura på ditt alternativ men jag tor inte att det går då det är väldigt kort del av kulskruven som är bearbetad.
--Per
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 28 september 2010, 21:12:27
av GiK
Jag tror det är en fråga om laster och hur beroende man är av att
kunna demontera ytter-ringarna.
Om man har en väl tilltagen presspassning i ytterringarna och huset
borde "perra:s" lagerhus funka.
Men ska det vara "demonterbara" ytterringar och höga laster i båda
riktningarna verkar "tyskens" variant vara "spitze".
Därmed inte sagt att H.O:s förslag är uträknat. Det har sina poänger!
Oj Oj nu ser jag att "perra" langat upp nya detaljer. Måste läsa igenom det först.
EDIT:
Stavfel.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 28 september 2010, 21:30:57
av GiK
Jag får ingen riktigt bra bild i skallen hur det ser ut.
Man är lite ovan att hantera "teknik" som "prosa", en
sammanställningsritning skulle underlätta.
Men återkom om Du behöver hjälp med konstruktions-
parametrar typ, toleranser och annat smått och gott.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 28 september 2010, 22:41:44
av perra_e
Tackar för all input och återkommer med en ritning i morgon.
--Per
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 29 september 2010, 16:58:45
av H.O
Nu är jag utanför mitt gebit på allvar men jag har forskat* lite i ämnet och kommit fram till att 2mm "krage" nog räcker.
Lagersäte.gif
Detta gäller alltså för aluminium 6082-T6.
18kN är ~3ggr så mycket som motor/servo klarar att producera med 3:1 i utväxling och 5mm stigning på skruven.
Forskat = Jag bad en beräkningsingengör förklara hur det "funkar"....hoppas jag fattade korrekt....
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 29 september 2010, 18:06:09
av perra_e
Kul med lite fakta på hållfastighetssidan!
Nu har jag gjort en ny design på y-axlen som är ett mellanting på det jag hade förut och den "Tyska" varianten som alvestjo visade.
Jag har gjort två halvor av lagerbocken som är vända mot varandra. Enkelt att montera isär och enkelt att fräsa då det räcker att fräsa från en sida. Jag tänkte använda 12mm aluminium och då blir det 2x3mm gods mellan lagren och det skall ju vara fullt tillräckligt.
Det mörkare blå är en distans som jag måste ha då kulskruven är 10mm och hålet i kuggremshjulet är 12mm. Jag funderar på om man inte skulle borra upp kuggremshjulet till 16mm så blir distansen lite stabilare. Sedan tänkte jag limma distansen i hjulet.
Jag har konsulterat Karlebo och enligt den skall det vara H8 tollerans på hålet till lagren och det skulle ge 30,000 - 30,039mm stora hål. Jag siktar på 30,02 då. Hmm, klara min fräs det utan de förspännda lagren. Får se om jag kan få min kompis att fräsa detta ändå.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 30 september 2010, 17:00:34
av GiK
Jag har gjort två halvor av lagerbocken ..........
Det funkar inte! Aldrig två halvor, om dom inte är "stiftade och sam-bearbetade",
det vill säga, lagehålen är körda utan att man tar ner arbetsstycket.
Om det är möjligt Perra, ha olika diametrar på axeln för kullager och för "drivna skivan".
Det är inte "ingenjörs mässigt" att låta den drivna skivan ta upp axiella laster. Det är
kullagrets uppgift.
Försök sätt "låsmuttern" så nära kullagret som möjligt. Och sedan bara en "simpel" axiell
låsning för den drivna skivan. Det kan räcka med en saxpinne tex.
En annan lite grej som förlänger livslängden på "precisions inställningar" i kullagret, gör
en anordning för "kullagerfett". Montera med kullagerfett, skydda dom insmorda lagren
med en "filt-bricka" tex.
Jag ska citera min "konstruktions handledning":
H7 - kullagerytterring;
Lagerläge för normala och lätta belastningar ("roterande axel"). Ytterringen lätt förskjutbar.
J7 - kullagerytterring;
Lagerläge för normala och lätta belastningar. Höga belastningar och stötbelastningar vid roterande axel. Ytterringen förskjutbar.
K7 - kullagerytterring;
Lagerläge för normala och höga belastningar ("roterande axel"). Ytterringen ej förskjutbar.
Jag skulle rekommendera minst J7 istället för H7, det handlar inte om att Ditt val inte
funkar, utan mera om livslängd och kvalité.
Tänk Mercedes inte Drabant, Perra!
H:O:s beräkningar..............nädå inte fel alls.
Men vi mekanister av gamla stammen beräknar enligt "klassisk elasticitetsteori". Men
det roliga är att vi kommer ofta fram till samma resultat. Och så även denna gång.
Men det skulle vara kul att veta om H.O:s beräkningsingenjör använt "partia-koefficient metoden". Det saknar betydelse men kul vore att veta om metoderna ger samma resultat.
Jag får återkomma om jag ser något mer......kommer inte på något...just nu!
Jo vist........ytfinheter är viktigt för kvaliteén i kullager inbyggnad.
Värdet ska vara finare än Ra 3,2. Ra 1,6 ska du utgå från på diametrarna där
ytterringen ska "pressas in". Det går att svarva.
Nu var det nog

inget mer.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 30 september 2010, 17:42:22
av H.O
"
Partia-koefficient metoden" är inget jag känner igen. Den enda referens jag kan dra mig till minnes är
von Mises och att det är "från honom" som sifran 0.58 kommer. Alltså förhållandet mellan drag- och skjuvpänningstålighet. Killen jag konsulterade ÄR av gamla gardet - jag garanterar

Däremot håller jag inte för otroligt att han förenklade det hela något för att JAG skulle hänga med...
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 30 september 2010, 18:53:22
av perra_e
GiK skrev:Om det är möjligt Perra, ha olika diametrar på axeln för kullager och för "drivna skivan".
Det är inte "ingenjörs mässigt" att låta den drivna skivan ta upp axiella laster. Det är
kullagrets uppgift.
Försök sätt "låsmuttern" så nära kullagret som möjligt. Och sedan bara en "simpel" axiell
låsning för den drivna skivan. Det kan räcka med en saxpinne tex.
Det blir nog tyvär svårt med de skruvar jag har. Med facit i hand verkar dom inte vara optimala. Här är en bild på orginalskruven, och kulskruvarna är identiska i ändarna. Jag har tyvär inga möjligheter att bearbeta skruvarna själv. Annars kunde man kanske tänka sig att gänga dom en bit till så att man kan sätta muttrarna närmast lagren.
Jag går tillbaka till en hel bit igen i stället för två bitar. Jag som trodde detta skulle vara enkelt

Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 1 oktober 2010, 02:50:31
av arvidb
Fast det borde väl fungera med två bitar i det här fallet, om man bara gör skruvhålen lite för stora i "vänstra" biten? Eller missar jag nåt?
Jag antar att hela paketet med de två bitarna och lagren ska fästas på nåt sätt sen också, lite svårt att se hur på skisserna...
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 1 oktober 2010, 07:52:33
av perra_e
Jo det är helt rätt. Den skall inte "hänga i luften". Om jag hade gått på den lösningen skulle de genomgående skruvhålen vara typ 6,5 mm för en M6 skruv och sedan var min tanke att lagren centrerar på axeln och sedan drar man ihop det hela när man skruvar fast det. Men jag förstår problematiken om vi snackar toleranser. Det lär ju inte bli någon J7 tolerans.
Nu har jag ruskigt svårt att släppa ett problem när jag väl har börjat klura på något. Det märks inte minst på att jag vaknar tidigt och ligger och funderar i sängen. Märkligt fenomen! Men nu i morse fick jag idén att ta en helt annan väg som är betydligt lättare med de maskiner jag har att tillgå. Jag skulle i så fall sattsa på ett axiallager i stället utanpå befintliga lager och utan på det en "klämring" som jag använder som distans fram till gängorna på kulskruven. Sedan skulle jag sätta tandhjulet utanpå klämringen med 3 skruv och klocka in hjulet. En liknande lösning som jag har diskuterat med bobbox här på forumet angående z-axeln. Ritningar kommer i eftermiddag/kväll på hur jag menar.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 1 oktober 2010, 08:56:20
av perra_e
Jag kunde inte hålla mig. Här är en ny version med vinkelkontaktlagren och en distans/hub i mörkare blått som jag spänner mot lagren och sedan skruvar remhjulet på på utsidan. Jag har även ritat in maskinen där lagerhuser skall sitta. Nu tycker jag att det börjar likna något. Hoppas ni håller med.
Jag får se om jag gör något med idén med axiallager. Eventuellt gör jag det till min provisoriska montering av servona som jag tänkte göra för att sedan låta maskinen göra de sutliga bitarna själv.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 1 oktober 2010, 18:43:33
av GiK
Ja nu börjar det "ordnauppsig"!
I detta läget kan du fylla kullagerhuset med fett. Och så justera in en
minimal axialt spel.
Betänk bara att allt axiellt glapp i kullagret kommer att "jobba axiellt" i
kil-spåret. Att ha ett delat tandhjul är inte dumt. Du bör ha ett mer
kvalificerat stål i själva navet med kilspåret, för att öka livslängden på
"driften".
Lite mindre justeringar bara.
Försök att fixera delen som utgör gavel på lagerbocken, den med gängorna i.
Är det exempelvis möjligt att ha ett rakt genomgående hål?
Har du H7 i det hålet kan styrningen med fördel vara f8 och Ra 3,2.
Fördelen är att man belastar skruvarna enbart axiellt.
H.O@
"Partialkoefficient metoden"
Det är den metoden man använder i "byggsvängen".
Men min nyfikenhet har mera med "utbyte av erfarenheter" att göra.
I detta fallet får vi samma resultat.
Sen ska du veta att hållfasthetsläran inte är så svår som det kanske
verkar. Du har en kraft och en area. Dividerar men dom får man en spänning.
Det som är det svåra är att göra en riktig bedömning av kraften. Den är
sällan eller aldrig statisk. Här är det erfarenhet som gäller.
Perra@
Nu har jag ruskigt svårt att släppa ett problem när jag väl har börjat klura på något. Det märks inte minst på att jag vaknar tidigt och ligger och funderar i sängen. Märkligt fenomen!
Det är vanligt i gruppen "kreativa". Men man bara måste lära sig hantera det. Dels
för ens eget välbefinnande. Och dels för de människor man har närmast omkring sig.
Arvidb@
Fast det borde väl fungera med två bitar i det här fallet, om man bara gör skruvhålen lite för stora i "vänstra" biten?
Fungerar och fungerar......höj precisionen och höj kvalitén.
Kullagren bara måste sitta "exakt" på någon tusendel "centriskt". Annars går hela
finessen med kullager förlorad.
Re: Förspänning av lager för kulskruvar
Postat: 2 oktober 2010, 13:27:23
av perra_e
Tackar för all input. Det är väldigt värdefullt för mig!
Angående ett kvalificerat stål i navet + kilspår så känns det åter igen svårt med mina maskiner. Förutom maskinen jag bygger har jag en liten Unimat3 Svarv/Fräs. Det går inte köra stål i den. Tills jag skaffar bättre maskiner själv eller hittar någon som kan hjälpa till tänkte jag göra ett "klämnav" i aluminium. Det borde funka det med. Åtminstone till att börja med.