2. En programmerare är helt enkelt en enhet du kopplar till datorn och använder för att ladda upp ditt program till mikroprocessorn. Så du antar rätt.
3. Jag ska dra ett konkret exempel:
Har jag 20 pinnar kan jag till exempel styra tex 10 motorer och 10 dioder helt separat, utan någon extra kontrollhårdvara (logikkretsar, latchar osv).
Det här skulle vara omöjligt med 12 pinnar, då jag bara kan styra tex 6 dioder och 6 motorer.
4. Skillnaden mellan de där tre kan vara liten eller stor. Kort och gott behöver du bara Microchips MPLAB (gratis) för att skriva program, kompilera och ladda upp med PICkit, jag rekommenderar dig att hoppa på direkt maskinkod - Assembler - som programspråk direkt för då förstår du verkligen vad processorn gör och kan göra optimeringar osv. Även om många nybörjare tycker att det är enklare med Basic eller liknande högnivåspråk.
5. Det som står i Tips-och-tricksfoldern är bra, men det kan laddas ner på Microchips hemsida gratis som pdf-filer.
6. Du behöver inte beställa något från Microchip för att få gratissamples. Bara att plocka en lista på det du vill ha ifrån sample.microchip.com och beställa. Nekas i princip aldrig. De skickar samplesen i ett litet paket med vanlig post och allt är helt kostnadsfritt för din del. Se till att beställa exakt rätt saker bara, så du inte sitter med en hög onödiga chip du inte vet vad du ska göra med
7. Ett vridmotstånd är ett motstånd som du kan variera resistansen på genom att vrida på en ratt