Re: Konvertera monokroma bilder till inline assembly
Postat: 8 maj 2010, 17:46:16
Tackar för alla program,
Programmera högre nivå än Assembler har jag aldrig riktigt fått till...
Det som jag söker förutom det som erbjuds i FASTLcd är:
Möjlighet att sätta definition själv:
exempel ".db " ".dw "
Möjlighet att välja riktning vänster höger / upp ned och ordning på LSB MSB.
Möjlighet att klippa block.
I min applikation kommer jag att ha block med 8x8 pixlar -> 8 bytes data.
Sedan byggs bilderna upp av dessa block, t.ex. 3x4 block ger en 24 x 32 bild
Utifrån en bild på 128x64 pixlar önskar jag att kunna klippa block i definierbar ordning.
Tomma block kommer jag inte att spara alls men detta kan jag fixa manuellt.
Så här är koden för att bygga upp grafiken
I koden ovan är en 4x5 bild definierad. 32x40 pixlar
Totalt 20 block, men 5 är tomma så endast 15 block sparas i flash.
Swech

Programmera högre nivå än Assembler har jag aldrig riktigt fått till...
Det som jag söker förutom det som erbjuds i FASTLcd är:
Möjlighet att sätta definition själv:
exempel ".db " ".dw "
Möjlighet att välja riktning vänster höger / upp ned och ordning på LSB MSB.
Möjlighet att klippa block.
I min applikation kommer jag att ha block med 8x8 pixlar -> 8 bytes data.
Sedan byggs bilderna upp av dessa block, t.ex. 3x4 block ger en 24 x 32 bild
Utifrån en bild på 128x64 pixlar önskar jag att kunna klippa block i definierbar ordning.
Tomma block kommer jag inte att spara alls men detta kan jag fixa manuellt.
Så här är koden för att bygga upp grafiken
Kod: Markera allt
CHAIR_UP_DEF:
.DB 4,5 ;ANTAL 8X8 BLOCK I XLED, ANTAL BLOCK I Y LED
.DW CHAIR_UP_GRAPH*2 ;PEKARE TILL FÖRSTA GRAFIKBLOCKET
.DB 0,1,VOID,VOID ;INDEX NUMMER TILL BLOCK, OM VOID = TOMT BLOCK
.DB 2,3,4,VOID
.DB 5,6,7,8
.DB 9,10,11,12
.DB 13,14,VOID,VOID
CHAIR_UP_GRAPH:
.DB $00,$00,$00,$00,$80,$C0,$C0,$C0 ;BLOCK 0
.DB $C0,$C0,$80,$00,$00,$00,$00,$00 ;BLOCK 1
.
.
. ;BLOCK n
.
.
.
Totalt 20 block, men 5 är tomma så endast 15 block sparas i flash.
Swech