Sida 2 av 3

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 9 april 2010, 16:08:34
av millen
Gimbal: Jag har implementerat vissa säkerhetsfunktioner som stoppar all hydraulikrörelse om ex gamepaden slutar fungera, sladden hoppas ur. Men mer än så är det inte. Så tillräckligt dåligt för att döda en säkerhetsguru ja. Jag har inte berättat för arbetsmiljöverket om detta.

cosmox: Jag har aldrig själv gillat tevespel, men det beror nog inte på att jag bor på landet. Jag håller med din sambo. Bara för att man bor på landet går man inte runt dagarna i ända med gummistövlar, arbetshandskar, bondkeps och har skit under naglarna. Bara kanske var annan dag =)

Jag har förberett med utgångar för styrning men det går att koppla om med maskindatorn så att styrningen hoppar över till två väljbara knappar när man trycker på gasen. Så ja i dagsläget kan man även transportera sig och svänga med gamepaden.

Jag tänkte även att man skulle kunna nivellera med hjälp av rörelsesensorerna i gamepaden, men jag hann aldrig dit.

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 9 april 2010, 16:11:25
av jesse
Hon blev förövrigt lite irriterad när hon läste kommentarerna längre upp om att bondfolk inte spelar teve spel.
nja, jag menade inte så... tänkte bara att på min tid var det ju inte så många som höll på med Tv-spel, men däremot kunde ju alla "bonnar" köra traktor... men jag är ju inte uppdaterad. Kanske varenda unge spelar dataspel nuförtiden.

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 9 april 2010, 22:16:34
av millen
Lite fler bilder som jag tänkte dela med mig av. Borde förståss ha tagit det i rätt ordning, men jag är ju "nybörjare" här på forumet. Här kommer iallafall lite prototypbilder också:

Första prototyp:
Bild

Andra prototyp:
Bild

Prototyp av "lilla" lådan:
Bild

Den stora lådan växer fram:
Bild

"Färdig" stor låda
Bild

Trevlig helg!

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 08:55:01
av millen
Hej!

Efter att kollat runt lite här på forumet inser man vilken nybörjare man är. Bara för att man byggt ett litet styrsystem är det ju otroligt mycket i elektronikväg som man inte behärskar/förstår/kan. Ursäkta om jag varit överdrivet självsäker =)

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 10:11:15
av Mizzarrogh
Hade totalt missat detta, detta är något jag definitivt tror på har alla förutsättningar att vidare utveckla, och som sagt, det finns ju enormt mycket mer potential i detta för en stor mängd olika tillämpningar. Själv kom jag osökt att tänka på en skogsmaskin med två st F16, eller en mittmonterad jaktplans joystick (sagt halt på skämt)... :D Nå, men här kan man ju då även tänka sig man kan koppla in atomatik, programerad styrning av funktioner, mm
Tänk att vi tex kopplar in en PLC eller en vanlig PC (så har vi kanske, ihop med litet fler prylar, en bättre version av den självgående skördaren (en utmaning du kan anta om du gillar skogsmaskiner, mig veterligen har ännu ingen lyckats med att ta fram en välfungerande förarlös skotare)... Möjligheterna är ju näst intill oändliga. :tumupp:
Edit: Som jag ser det, och försökte antyda med detta inlägg, är det väl mest fantasin som sätter gränsen. 8)

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 12:00:31
av orvar-e
Självgåendesködare...... fixar millen det så är han (?) snarare ett villebråd på arbetsmarknaden än en sökande han kan välja o vraka, eller starta eget företag.

jag vet inte vilken grad av självgående du tänker ........ :wink:

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 12:20:51
av Mizzarrogh
Hittar den inte nu, men det finns faktiskt!
Dock har de såvitt jag vet fortfarande gått bet på att konstruera en skotare som hittar själv, trots att man tycker det borde vara enormt mycket enklare *i teorin* än att bygga en självtänkande skördare. 8)

(Edit: För de icke insatta, en skördare är den maskin som kapar, kvistar och mäter upp virket, skotare är den maskin som lastar och kör timret till väg där det kan hämtas av timmerbilen, brukligt är -till exempel- att två sådana går i skytteltrafik tillsammans med en skördare (maskinen i början på detta inlägg är en sådan) (det finns fler maskintyper men dessa två är de vanligaste idag))

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 13:25:14
av millen
Jag funderade på automatisk kranstyrning och möjlighet att "spela in" vissa ofta använda kranrörelser. Efter att jag förstod svårighetsgraden la jag det på hyllen. Det kändes inte som ett problem för en exjobbare. Eftersom kranen rör sig olika mycket beroende på last, motorvarv etc. krävs att man har full koll på var kranen/grip/aggregat befinner sig samtidigt som man måste ha koll på omgivande träd/maskin etc i en kuperad terräng. Klart att det går och det finns de som försöker, men det är nog inget lätt problem att lösa. Gremo (en skogsmaskinstillverkare) har satsat på en förarlös skördare som man styr trådlöst från en skotare, de kallar den för "besten". Som jag förstått det har de lagt ner projektet pga att de inte skulle ge någon produktionsökning. Det är i alla fall vad jag har hört.

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 13:42:43
av Mizzarrogh
Jaha, så den fjärrstyrdes således från skotaren, intressant, fick ingen riktig klarhet i detta då jag läste om den. Skulle vara intressant att se en sådandär maskin med spindelben istället för hjul i drift. Men, alltså, har man en bra hårdvaru plattform så bäddar det ju, som sagt, för nya möjligheter att designa flexibla mjukvarulösningar på distans, tex open sorce, som sedan kan justeras och vid behov förbättras då den provas i fält. Även om det kanske inte är möjligt idag så är det ju ett intressant steg på vägen, som sagt. 8)

Detta är ju inte minst intressant pga att det, som nämns, kan bli tillgängligt att vidare utveckla även för den som inte sitter på mångmiljonbudget vilket nog kan vara en bra förutsättning för att få ut systemen på den breda marknaden. Kör hårt och hoppas du hittar bra sponsorer! :tumupp:

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 15:26:37
av Johanb
De tittade på "Besten" i ett avsnitt av "Meningen med livet", uppfinnaren hade ergonomi högt upp på listan över fördelar. Man kan sitta i skotaren och slippa gunget som uppstår av kranen, skulle tro att man slipper ha arbetsvarv på motorn i skotaren eller kanske till och med kunna ha den avstängd (om man har nog med batterikapacitet).

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 10 april 2010, 17:46:23
av millen
Om jag förstått det hela med besten rätt så var även tanken att få ett bättre utnyttjande av maskinerna. Två skotare delar på en skördare. Medan den ena skotar ut sitt virke fäller och lastar den andra. Dock blir det ju dyrt om skördaren går sönder, då blir ju tre maskiner stående utan jobb. Men jag är inte speciellt insatt i besten, har mest hört från andra om den.

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 11 april 2010, 08:04:35
av millen
Hej!

Jag undrar om det idag är elektroniskt möjligt att bygga en automatisk skördare. Det måste ju vara bra mycket svårare än att få ett flygplan att flyga med autopilot. Terrängen är kuperad med väldigt mycket hinder. System ska kunna sålla ut vilka träd som ska gallras, greppa ett lämpligt träd, kapa utan att det går åt fel håll, fälla, upparbeta och samtidigt hitta ett nytt träd. Är det inte lite väl mycket att ta hänsyn till eller är det jag som är pessimistisk?

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 11 april 2010, 08:50:57
av Nerre
Det största problemet med alla såna där automatiska styrningar är ju att få styrdatorn fullt medveten om omgivningen.

Kan man servera datorn en komplett 3D-bild av omgivningen så är styrningen enkel.

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 11 april 2010, 09:44:57
av orvar-e
För träd igenkänning så får nån person gå och spraya de träd som ska ner med synlig eller osynlig färg för ögat.
För att läsa in omgivningen så krävs väl alla tänkbara sensorer, radar för att kunna känna trädstammar fast det finns en massa grenar. Ultraljud också för att läsa av vad träden är plus hur markens topografi ser ut, laser för att bestämma avstånd, IR-sensor för att känna av om det finns något varmblodigt i närheten, tillt-sensor chock-sensor, töjninggivare, pulsgivare och absolutgivare. Och en rad specialgivare för att kunna tex avgöra trädslag.
Hur man sen ska få allt att koordinera låter som en mardröm men också en otroligt spännande utmaning. Jag tror iaf att man måste börja med att kunna läsa in området kring maskinen så att maskinen vet vad som finns omkring den. Om sätta det i hur långt det går att sträcka ut kranen i olika områden runt maskinen.
Helt enkelt scanna området och göra regler utav vad som finns i området, när ett träd tas bort så måste regeln skrivas om, när maskinen rör sig så måste regeln skrivas om.

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Postat: 11 april 2010, 12:53:59
av millen
Hur förutser man en vindpust 15 meter upp i luften?