Sida 2 av 3

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 20:03:11
av choppertony
Gotis har koll på läget. Skulle man driva bakhjulet på vänster sida så måste man flytta växellådan till vänster. Och sen ligger transen ytterst som oxå skall flyttas lika mycket. Hela det paketet väger ganska mycket. Så man hadde fått sitta med röven förskutet till höger för att inte välta *S* Ser roligt ut och är nog ganska jobbigt att köra så.

Dessutom hade transen kommit så långt ut att den hade kasat i marken vid sväng till vänster.
Helst när man har satt dit en öppen 3" belt som redan den växer ut ganska mycket.

denna lösningen var smidigast. Att ha drivningen på höger sida.

/ tony

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 20:18:08
av PeterH
Såg på Discovery (American Chopper) förra veckan att dom monterade en låda med uttag på båda sidor, dvs. dom hade remmar på båda sidor om hjulet! Så nu vet ni att det finns alla varianter :lol:

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 27 mars 2010, 08:01:21
av choppertony
Soundcheck



Filmat med mobilen. Men ändå! :-)

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 4 april 2010, 10:04:15
av choppertony
Bild

Sista skruven fick Chip Foose sätta dit på mässan I jönköping i helgen,,,, Det kändes mycket bra ;)

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 4 april 2010, 10:21:55
av orvar-e
riktigt tjusigt bygge .... :tumupp:

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 4 april 2010, 15:33:03
av Henry
Är inte mycket för shoppers men kan inte annat än hålla med; riktigt snyggt det där!

En grej jag gärna vill nämna lite är bromslangen till bakbromsen. Tycker den kan vara lite utsatt för förslitning eller egentligen mer att haka fast i något när den är så förhållandevis nära marken och öppen. Visst det ser ut att vara stålombundet så ev förslitning tar nog en bra tag om så varit men mer om det tex kunnat fastna i något. Hade personligen nog sett om det inte gått att ändra så det varit mer jämt med tex med staget som håller fast hela bromsoket så blir det skyddat mot att fastna i något i alla fall och så blir "linjen" än lite bättre med kanske. :) Ville bara nämna det i förbifarten.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 5 april 2010, 23:51:24
av Oscbe112
Drog med mina bröder på mässan i helgen och var tvungen att ta en bild på ert fina bygge, tummen upp :tumupp:

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 6 april 2010, 07:56:11
av orvar-e
Få se din bild ? ..... :)

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 7 april 2010, 21:53:36
av Kalf
Fan vad najs med Chip Foose! Grymt bygge, ser mycket bra ut.

mvh
Kalf

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 8 april 2010, 05:14:40
av choppertony
Här kommer lite bättre bilder. Någon som kan ändra dem till klickbara länkar istället? Tackar!


Foose poserar med skruven. (plus Agne och ChopperTony himself.)

Sista skruven.

Motorcykeln.

/// Mvh Tony

Och tack för alla positiva ord om hojen :)


-----
Fixade länkarna
//Jimmy

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 8 april 2010, 13:12:17
av Glenn
Henry skrev: En grej jag gärna vill nämna lite är bromslangen till bakbromsen. Tycker den kan vara lite utsatt för förslitning eller egentligen mer att haka fast i något när den är så förhållandevis nära marken och öppen.
Håller med dej i princip, men nu är ju bakbromsen ganska sällan använd på en hoj :)

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 9 april 2010, 01:03:38
av JimmyAndersson
Ruskigt snyggt! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :bravo:

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 9 april 2010, 04:15:55
av Henry
Håller med dej i princip, men nu är ju bakbromsen ganska sällan använd på en hoj

Så sant på så vis men när den dagen kommer att man behöver den så fungerar den kanske inte så det är inte ett riktigt hållbart argument på så vis. Man får ju en del bättre bromskraft med båda vilket mycket väl kan vara skillnaden mellan liv och död även om vad är det nu 75% (?) av tyngden ligger på fram vid bromning så vid en situation bromsar man ju inte enbart med frambromsen.

Men nu skall vi inte kladda ner mer i tråden med den extremt fina mc:n.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 21 april 2010, 13:02:57
av choppertony
Troligtvis så syns choppern i TV8 helgen 22-23/5. Ystad-Haparanda med Robert Aschberg och Gert Fylking. De skall lifta från Haparanda och ner till ystad. Den 22 skall jag visa upp Choppern i Jönköping. Så troligt vis så visas det på söndagen den 23/5 kl 19.00.

Den kommer att finnas på Tradera hela Maj. Så ta nu fram den stora börsen. Släng ut kärringen o sälj husvagnen, för nu skall det budas på en riktigt snygg chopper *L*

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 6 maj 2010, 18:53:13
av choppertony
För er som missat det så ligger drivkraftenschopper ute på Tradera nu 2010 05 06. Vi hoppas på att det blir ett bra slutbud på den så Cancerfonden kan inbringa en trevlig summa.

http://www.tradera.com/Motorcykel-mot-p ... _111910742


Nu till en annan sak. Ett Mc-batteri eller bilbatteri kan nog visa 12-13 volt men försöker man starta så orkar det inte?

Jag minns att jag hade problem med ett bilbatteri en gång och då så kollade de batteriet med en apparat som en voltmätare dalade ganska snabbt.

Är det något man kan bygga själv? Hur mycket belastar man batteriet med? och med vad?
Det skulle helst vara billigt oxå *L* En mätare som mäter volt finns ju på KoC.

När vet man om batteriet är ok eller ej ok? hur snabbt skall det dala ???

Skall man koppla själva mätaren parallellt med det man belastar med? Gissar det..."nybörjare" Det kanske finns någon som gjort något liknande här! Tackar för tips och idéer. /// mvh / Tony