Sida 2 av 4

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:22:51
av Kenson
Då kopplas den inte i y och D!? Utan den kopplas om mellan 2-pol och 4-pol!?

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:26:30
av grym
japp

kan ta en bild på jobbet ritningar i veckan, blev nämligen inte klock på dom men det är så

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:27:01
av TomasL
bobobo, är inte så säker på att du har rätt, dahlandermotorn är konstand Y-kopplad, typ, och man kopplar in antingen 3 eller 6 lindningar när man skiftar.
Tecnos schema visar klart att man Y-D kopplar istället.

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:31:15
av bobobo
grym: var de märkta 2/4-pol då? som nämnt ovan går ju fläktar att styra ner i varvtal genom vanlig y/d koppling (utnyttja att fläkten har kraftigt stigande momentbehov) men då blir ju prestanda/verkningsgrad usel.
Har inte detaljstuderat märkplåten på en dahlander motor men har uppfattningen att verkningsgraden är mycket god.

Tomas: Vad menar du? ct-drift är det constant torque? Jag antar att man har olika synsätt beroende på vilken branch man jobbar i, men jag tycker iaf att constant torque är det normala och kvadratisk reglering för pump/fläkt är ett specialfall. Alla frekvensomriktare jag sttt levereras parametrerade för constant torque men går att ställa om för kvadratiskt moment (fläkt) om man behöver, och då bara för att öka verkningsgraden/spara lite mer energi

Oj vad många inlägg som kommer emellan hela tiden

Tomas: Vad är skillnaden mellan technos diagram och de i länken jag gav?

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:32:14
av Kenson
Jag kan inte heller se annat än att det är en Y/D-start med fasvändare!

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:40:28
av Kenson
Efter noga studerande tror jag att det mycket väl kan vara en Dahlander!

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:43:37
av bobobo
Det är ju altså motorns interna konstruktion som skiljer
Samt att man styr kontaktorerna på ett annat sätt

Om det hade varit Y/D så ska K6 och K7 dras samtidigt (Y) alternativt K6 och K5 samtidigt (D).

Vid dahlander motor så dras K5 ensam för lågfart alternativt K6 och K7 för högfart

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 20:53:49
av Mindmapper
TomasL skrev:Nej det är ingen tvåhastighetsmotor.
Motorn är i normalfallet (högt varvtal) D-kopplad.
Vid lågt varvtal är den Y-Kopplad.
Varför är det inte en tvåhastighetsmotor då?

Enligt vad jag vet finns det två typer av trefas tvåhastighetsmotorer.
- med en omkopplingsbar lindning sk. dahlanderkopplad tvåhastighetsmotor
- med två skilda lindningar

och det här verkar vara den dahlanderkopplade

http://www.ekstrom-soner.se/pdf/Ekstrom ... _s2-10.pdf
Beskriver enkelt hur de ska inkopplas. Rättare sagt hur lindningarna ser ut i de båda fallen.

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 21:12:58
av bobobo
Dahlander motorer kan tydligen vara lite olika internt. antingen Y/YY som i min förra länk. Då blir effekten i låghastighetsläget tygligen väldigt låg, anpassat för fläkt. Dalhander går tydligen också att göra D/YY och då blir effekten mer lika, eftersom detta är en fräsmaskin är det antagligen en D/YY motor.
http://boraselmotor.se/produkter/elmoto ... tighet.pdf

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 22:02:38
av tecno
Det blev intressant, knatade ner till verkstan och tog en bild på motor skylten
D/YY verkar detta vara då om jag tolkar skylten rätt

Bild

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 22:18:05
av TomasL
bobobo skrev:grym: var de märkta 2/4-pol då? som nämnt ovan går ju fläktar att styra ner i varvtal genom vanlig y/d koppling (utnyttja att fläkten har kraftigt stigande momentbehov) men då blir ju prestanda/verkningsgrad usel.
Har inte detaljstuderat märkplåten på en dahlander motor men har uppfattningen att verkningsgraden är mycket god.

Tomas: Vad menar du? ct-drift är det constant torque? Jag antar att man har olika synsätt beroende på vilken branch man jobbar i, men jag tycker iaf att constant torque är det normala och kvadratisk reglering för pump/fläkt är ett specialfall. Alla frekvensomriktare jag sttt levereras parametrerade för constant torque men går att ställa om för kvadratiskt moment (fläkt) om man behöver, och då bara för att öka verkningsgraden/spara lite mer energi
CT= Constan Torque
I stort sett samtliga tillverkare har minst två olika modeller, en avsedd för sk HVAC-drift, dvs pumpar och fläktar, och går inte att ställa i CT-drift.
Den andra modellen är typ universal, och klarar alla driftfallen.
Ofta är de sk HVAC omformarna billigare, än universalmodellerna.
Exempel på produkter är Danfoss VLT 5K resp 6K och Emotron VFX resp FDU
VLT6000 är en ren HVAC omformare och går inte att köra i CT-mode, samma gäller Emotronns, där FDU också är en ren HVAC-omformar
Oj vad många inlägg som kommer emellan hela tiden

Tomas: Vad är skillnaden mellan technos diagram och de i länken jag gav?
Det jag ser direkt är förbindingarna mellan K3's och K4's nedsidor, men det kan ju som sagt vara en av de senare förslagen.

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 22:32:27
av tecno
Har jag uppfattat det rätt att jag måste ha en VFD för CT drift till denna motorn?

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 22:57:14
av TomasL
Om du menar Emotrons omvandlare så är det en VFX, Vad VFD är vet jag inte.

Dock har jag en VLT5000 och en VLT6000 till salu fn, kan bli en bunt Emotroner i nära framtid också, en VFX och tre FDU, samt en Emotron "NoName", dvs billig asiat brandad av Emotron

http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=VLT5000

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 23:00:26
av tecno
Sorry VFD = VariableFrequencyDrive
Det pratas bara om VFD på Mach forumen därav smittan :)

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor

Postat: 14 mars 2010, 23:02:20
av grym
bobobo skrev:grym: var de märkta 2/4-pol då? som nämnt ovan går ju fläktar att styra ner i varvtal genom vanlig y/d koppling (utnyttja att fläkten har kraftigt stigande momentbehov) men då blir ju prestanda/verkningsgrad usel.
Har inte detaljstuderat märkplåten på en dahlander motor men har uppfattningen att verkningsgraden är mycket god.

Oj vad många inlägg som kommer emellan hela tiden

Tomas: Vad är skillnaden mellan technos diagram och de i länken jag gav?
japp, yy/y när det sades så kommer jag ihåg det

och vid närmare eftertanke var det nog cos fi som blev usel
och man hamnar i ett uselt arbetsområde i fläktkurvan med, och med dom gamla fläktarna så innebär det , totaluselt :)