starta eget i uppsala

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av swesysmgr »

Att ha en butikslokal bemmannad 10-18 tror jag inte bär sig, det blir alldeles för höga fasta kostnader, möjligen en billig lokal med öppet för avhämtning av grejer några timmar i veckan.

MrMisterbeställningen på 500kkr, mångas klagande på att det är dyrt på Elfa och alla samköp från Farnell m.fl. tycker jag visar att det finns en marknad men som Swech säger, det kan nog vara svårt att leva på den, du måste ha en väldigt tight organisation med lågt overhead!

Att småfirmor skulle vara sämre på att hantera produkterna än de stora köper jag inte, det jag beställt av Electrokit, Swech och Lawicel har varit lika bra sorterat, emballerat och märkt som vilken Elfa order som helst.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

Eftersom jag bor i Uppsala så säger jag ÖPNNA NU! :tumupp:

Om du är seriös och vill överleva så är det nog en kopia av electrokit\sparkfun du borde satsa på. Ha låg hyra kortare öppettider, skaffa fräs och låt folk beställa egna kretskort/mekanik prylar. Tord Larsson(gamla butiken) hade avtal med skolor/universitet sen kunde man beställa grejer via elfa/farnell och hämta hos dom fraktfritt. Då slipper du ha ett stort lager och får säkert några %. Du har en kund här iallfall :)
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Tänk på att ett företag sällan går med vinst i början, det krävs tillräckligt med likvida medel att klara de första hundåren.

Skulle tro att butiker som exempelvis elfa har ett rätt högt påslag på sina produkter. Man klagar och säger att det är för jäkla dyrt. Men tänk då på att de varit tvugna att lägga ned någon butik. För att det ska gå runt måste man lägga på en hel del.

Elektronik som lagervara är lite knepigt oxå. Det är färskvara på två sätt, elektronik blir omodern, och vissa komponenter (batterier, kondningar osv) har en begränsad livslängd.
Problemet är att inköpspriset ofta beror på volymen, och som liten affär är det knepigt att köpa större volymer, då kundgruppen inte sväljer sådan mängd komponenter. Även om det skulle gå att få sakerna sålda, så är det jobbigt att ha större delen av en gång var likvida medel, uppbundna i ett svårsålt lager.

En vild gissning är att du bör ha ett påslag på 30% för att få det skall snurra.
Men det är som sagt en vild gissning.

Med alla dessa kommentarer kanske det verkar som jag är negativ till idén. Det är jag dock inte!
Det är förbaskat givande att driva eget! Men du bör vara väl medveten om att det troligtvis kommer att bli väldigt väldigt mycket jobb. Speciellt i ett initialt skede.

Tänk igenom genomförandet noga innan du sätter igång så kan det funka!
Jag önskar dig lycka till!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Autemashop i Lund är väl ett exempel på en mindre butik som
verkar fungera, det finns en del mindre butiker på orter med
universitet och det finns säker behov av att snabbt kunna
fixa något till labbet samtidigt som det blir en del extra kunder
med elektronikbakgrund kan man tänka. Svårare att driva en
butik i Abborrträsk även om postorder nog skulle kunna fungera.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Finns en liten butik här i Gävle med som verkar funka. Men den har ju funnits hur länge som helst, så "alla" som har elektronikintresse här känner väl till den. Verkar vara en del som kommer dit för att få saker lagade med.
Skriv svar